پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

تحلیل میدل ایست مانیتور از انتخابات ایران؛

پیشتازان انتخابات ایران چه کسانی هستند؟

شش کاندیدا برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ایران تایید صلاحیت شده اند اما در اصل رقابت میان سه نفر جریان دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه خبری - تحلیلی میدل ایست مانیتور گزارش داد: ایرانیان در 19 مه (29 اردیبهشت) تصمیم خواهند گرفت که رئیس جمهور بعدی شان چه کسی باشد؛ این تصمیم گیری در انتخاباتی صورت خواهد گرفت که در آن «حسن روحانی» رئیس جمهور عملگرا در تلاش برای انتخاب مجدد در برابر رقبایی محافظه کار قرار خواهد گرفت.

شورای نگهبان صلاحیت همه کاندیداها را بررسی کرد و در نهایت اسامی شش کاندیدا را اعلام کرد. اما در اصل رقابت های انتخاباتی امسال میان سه نفر از این شش نفر جریان دارد:

 

رئیس جمهور حسن روحانی

حسن روحانی، روحانی میانه رو در سال 2013 با وعده پایان دادن به انزوای بین المللی ایران و ایجاد یک جامعه آزادتر برای ایرانیان به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایران دست یافت.

روحانی 68 ساله در سال 2015 با امضای توافق هسته ای با شش قدرت بزرگ، به یک بن بست بیش از یک دهه ای با غرب پایان داد. بر اساس این توافق، تحریم های اعمال شده علیه ایران در سال 2016 در ازای محدود شدن برنامه هسته ای ایران برداشته شد.

اصلاح طلبان ایران به رهبری «محمد خاتمى» رئیس جمهور سابق از روحانی حمایت کرده اند اما رقبای تندروی او می گویند او با وجود رفع تحریم ها، در احیای اقتصادی شکست خورده است.

روحانی که یک وکیل نیزهست، هفتمین رئیس جمهور ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 محسوب می شود.

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور ایران به عنوان یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران، متحد روحانی است که از سال 1997 تا سال 2005 به عنوان وزیر صنعت و معدن خدمت کرده بود. جهانگیری 60 ساله برای حمایت از روحانی کاندید شده است.

انتظار می رود برای جلوگیری از تقسیم آراء در اردوگاه اعتدال گرایان، وی به نفع روحانی کناره گیری کند.

 

ابراهیم رئیسی

رئیسی به عنوان نامزد اصلی تندروان، روحانی را در این انتخابات به چال خواهد کشید. این روحانی با نفوذ، برای چندین دهه در قوه قضائیه این کشور یک مقام ارشد بوده است.

رئیسی که استاد حقوق است، از کارنامه اقتصادی روحانی انتقاد کرده و خود را به عنوان قهرمان فقرا معرفی کرده است. او وعده داده است ارزش های انقلاب اسلامی را احیا کند.

محافظه کاران تا حد زیادی از رئیسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی حمایت کرده اند.

 

محمد باقر قالیباف

قالیباف به عنوان فرمانده سابق نیروی انتظامی، از سال 2005 شهردار تهران است و به عنوان یک محافظه کار عملگرا مشاهده شده است. قالیباف یکی از منتقدان سرسخت سیاست های اقتصادی حسن روحانی بوده است. او وعده داده است درآمد ایران را دو برابر کند و با ایجاد پنج میلیون فرصت شغلی، به مبارزه با بیکاری بپردازد.

قالیباف متولد سال 1961، در انتخابات ریاست جمهوری سال 2005 از احمدی نژاد، و در انتخابات سال 2013  از روحانی شکست خورد.

محبوبیت قالیباف به دنبال ریزش ساختمان پلاسکو و کشته شدن 20 آتش نشان کاهش یافته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.