رویکرد دوگانه دولت آمریکا در قبال برجام و پست های خالی بسیار در کابینه ترامپ، کنگره را در وضعیت بلاتکلیف در قبال توافق هسته ای ایران قرار داده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، المانیتور گزارش داد: دموکرات ها در کنگره معتقدند که رویکرد دوگانه دولت «دونالد ترامپ» و خالی بودن پست های کلیدی آنها را در یک حالت بلاتکلیفی در قبال ایران قرار داده است.

شماری از نمایندگان کنگره که می خواهند تحریم ها علیه ایران تشدید شود، می گویند آنها نمی دانند که رئیس جمهور کشورشان در مورد آخرین پیشنهادات خود درقبال ایران چگونه فکر می کند. آنها متعهد شده اند که بدون در نظر گرفتن این موضع گیری ها به جلو حرکت کنند، اما در مورد عدم شفافیت و تعامل از سوی کاخ سفید ابراز نارضایتی کرده اند.

سناتور «بن کاردین» دموکرات ارشد در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به المانیتور گفت: «من نمی دانم سیاست رئیس جمهور در قبال ایران چیست. قطعا مانع بزرگی خواهد بود زمانی که شما قادر به بیان نظر خود نیستید؛ هیچ جلسه و یا دیداری میان شما و مقامات کاخ سفید در مورد این مسئله برگزار نمی شود؛ و شما نمی توانید به مردم بگویید برنامه تان چیست. این چیزی است که ما فکر می کنیم. شما چه فکری دارید؟»

«الیوت انگل» دیگر نماینده دموکرات نیز نظر مشابهی دارد.

انگل به المانیتور گفت: «مشکل ما با کاخ سفید این است که به نظر می رسد از نظر آنها موضوع ایران در اولویت مسائل بین المللی قرار ندارد.»

با این حال به نظر می رسد رابطه جمهوری خواهان با دولت ترامپ در این خصوص قوی باشد.

«باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا و نماینده ایالت «تنسی» و «اد رویس» رئیس امور خارجی مجلس و نماینده ایالات «کالیفرنیا» هر دو همکاری کاردین و انگل با دولت در تهیه پیش نویس تحریم های دو حزبی علیه ایران همکاری داشته اند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا طی ایمیلی به المانیتور گفت: «ما در تماس نزدیک با رویس و کورکر هستیم تا واکنش فنی مربوط به این لایحه تحریم ها را ارائه کنیم.»

انتظار می رود این لایحه پس از انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده در ایران در مجلس سنا به رای گذاشته شود.

رویس گفت: «من فکر می کنم همه ایده خوبی برای این مشکل داشته باشند.» زمانی که از وی پرسیده شد که آیا وی واکنشی را که می خواسته از سوی دولت ترامپ دریافت کرده یا خبر، به شوخی گفت: «من شخصا بله. همین مهم است.»

با این حال، دیگر جمهوری خواهان اذعان کرده اند که مشکل اینجاست که بسیاری از پست های دولتی هنوز خالی مانده است.

سناتور «جیم ریش» از ایالت «آیداهو» و رئیس کمیته روابط خارجی سنا در خاورمیانه گفت: «من به خوبی می دانم که یک تیم مدیریت بزرگ در وزارت خارجه وجود دارد، و پست های خالی بسیاری در آن تیم مدیریتی وجود دارد. من فکر می کنم به نفع همه است که این جهای خالی فورا پر شود. ما در حال کار کردن بر روی مسائل هستیم که شامل وزارت خارجه و کشورهای دیگر می شود. شما واقعا به افرادی نیاز دارید که در این مناصب تجربه داشته باشد و بتوانند در حل مسائل کمک کنند.»

روزنامه واشنگتن پست در گزارش این هفته خود نوشت در مجموع 530 پست رده بالا در سراسر دولت هنوز خالی باقی مانده است، اما ترامپ تنها 37 کاندیدا را برای پر کردن این کرسی ها معرفی کرده است. از زمان آغاز به کار دولت ترامپ در ماه ژانویه تاکنون، مجلس سنا تنها 26 کاندیدای معرفی شده از سوی او را تایید کرده است.

انگل گفت: «من نمی دانم رئیس جمهور چه خواهد کرد. من نمی دانم که آیا او چیزی را امضا و یا وتو خواهد کرد. شما امیدوارید که بتوانید با همکاری با یکدیگر همه را شاد کنید، اما اگر آنها واقعا درگیر ماجرا نشوند، اگر آنها ضعیف ظاهر شوند و یا بخواهند در مسائل اختلال ایجاد کنند، چه معنایی دارد؟»

برخی دیگر گفته اند روشن است که ترامپ هر لایحه ای را که در مورد تحریم ایران از کنگره بیرون آید، امضا خواهد کرد.

سناتور «رابرت منندز» یکی از کسانی که لایحه کورکر- کاردین را نگاشته است، گفت: «این درست است که ما واکنشی از سوی ایران نداشته ایم، اما اگر به نظرات دولت درباره ایران گوش فرادهیم، می بینیم که نباید نگران مخالفت با این لایحه دو حزبی باشیم.»

اظهارات منندز در حالی منتشر می شود که وال استریت ژورنال گزارش داد است که ترامپ خودش از «رکس تیلرسون» وزیر خارجه خود خواسته است شعارهای خود علیه ایران را در هفته گذشته تندتر کند. اما کاردین پیش بینی کرده است که اگر ترامپ بخواهد به جای تلاش برای اجرای دقیق توافق آن را پاره و یا تضعیف کند، با مقاومت شدید کنگره مواجه خواهد شد.

کاردین در میزگردی با حضور خبرنگاران گفت: «این نگرانی وجود دارد که او ممکن است به دنبال راه هایی برای رهایی از توافق ایران باشد. من معتقدم اگر شما با بسیاری از ما که مخالف توافق هسته ای ایران هستیم، صحبت کنید، می بینید که ما به دنبال راه هایی برای خارج شدن از آن نیستیم بلکه در تلاش برای تحکیم آن هستیم.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.