عزل و نصب ها و دستورات اخیر چیزی نیست جز«بخشی» از عزل و نصب ها در جدول کاری پادشاه عربستان است و روزهای آینده شاهد عزل و نصب های زیادی خواهد بود.همچنین تصمیم های اقتصادی بیشتری نیز اتخاذ می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی  به تحولات و تغییرات در عربستان پرداخت و نوشت:موسسه پادشاهی عربستان سعودی به طور کامل همه اتهام ها و تحلیل هایی که درباره آینده عزل و نصب های اخیر این گونه پیش بینی می کنند که در تقویت پسران ملک سلمان بن عبدالعزیز» و تضعیف پسرعمو های شان از همان خانواده نقش دارد را رد می کند و اصرار بر این دارد که خانواده های پسران ملک عبدالعزیز(36 پسر)در نهادهای حکومتی حضور دارند.

بی تردید و بدون در نظر گرفتن سخن گفتن درباره پسران ملک سلمان یا پسران برادرهایش، عزل و نصب های اخیر به شکل کلی جایگاه آل سعود در حاکمیت و در پست های کلیدی را تقویت کرد.

از نظر موسسه پادشاهی این بی معناست که گفته شود پسران ملک سلمان زمام امور را در پست هایی از وزن سنگین به عهده گرفته اند مانند جانشین ولیعهد که شاهزاده«محمد بن سلمان» است، وزیر انرژی که به دستور پادشاه به شاهزاده«عبدالعزیز بن سلمان»رسید و در دستور دیگر نیز توسط ملک سلمان شاهزاده «خالد بن سلمان»سفیر  عربستان در واشنگتن شد. این جدای از تعیین شاهزاده «احمد بن فهد بن سلمان» نوه ملک سلمان به عنوان معاون امیر منطقه الشرقیه است. ملک سلمان 13 پسر دارد که دو نفر از آن(شاهزاده فهد و شاهزاده احمد) از دنیا رفته اند.

پسران دیگر ملک سلمان نیز در پست های دیگری هستند از جمله شاهزاده «فیصل بن سلمان» که امیر مدینه منوره است و شاهزاده «سلطان بن سلمان» رئیس سازمان گردشگری و میراث ملی در عربستان سعودی است.

بر اساس اطلاعاتی که روزنامه رأی الیوم به دست آورده است عزل و نصب ها و دستورات اخیر چیزی نیست جز«بخشی» از عزل و نصب ها در جدول کاری پادشاه عربستان است و روزهای آینده شاهد عزل و نصب های زیادی خواهد بود.همچنین تصمیم های اقتصادی بیشتری نیز اتخاذ می شود.

ناظران، عزل و نصب های اخیر را مقدمه ای برای قبضه کردن موسسه ها و نهادهای حکومتی توسط پسران ملک سلمان می دانند. مفسران بر این بارند که عزل و نصب ها در همه احوال باعث می شود که اختیارات پسران شاهزاده نایف بن عبدالعزیز(برادر ناتنی ملک سلمان که چهار پسر دارد) کاهش پیدا می کند. به باور مفسران ایجاد شورای ملی مرتبط با دیوان پادشاهی چیزی نیست جز کاهش اختیارات  ولیعهد عربستان و وزیر کشور یعنی شاهزاده «محمد بن نایف» و واگذاری این اختیارات به شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد است. همچنین تعیین شاهزاده احمد بن فهد بن سلمان به عنوان معاون امیر منطقه الشرقیه(که انبار نفت عربستان به شمار می رود) چیزی نیست جز آغاز کاهش اختیارات شاهزاده سعود بن نایف امیر منطقه و سرنگونی وی در آینده است.

همه این جزئیات ارائه شده را افراد نزدیک به موسسه پادشاهی در عربستان چیزی جز تحلیل های رسانه ها نمی دانند و بر این تأکید می کنند که کسانی که پست های جدید را  در عربستان سعودی تحویل گرفته یا تحویل می گیرند، افراد شایسته هستند و تأکید می کنند که هدف از این عزل و نصب ها پسران ملک سلمان نیست بلکه دمیدن خون تازه و تقویت جایگاه پسران جوان خاندان حاکم است.

اما شاهزاده بسیار جوانی که در میان دیگر شاهزادگان به پست مهم منصوب شده خالد بن سلمان 29 ساله است که به شکل غیرمنتظره به عنوان سفیر عربستان سعودی در پایتخت آمریکا منصوب شده است. برخی منابع به روزنامه رأی الیوم گفتند که وی را از قبل برای این کار آماده کرده بودند به رغم آن که وی یک خلبان جنگی میدانی است و به این دلیل به این مقام انتخاب شد که طی تحصیلاتش در ایالات متحده آمریکا با مسئولان آمریکایی روابط خوبی برقرار کرده است.

زمان عزل و نصب ها نیز به باور افراد نزدیک به حاکمیت در عربستان چیزی نیست جز اینکه دوره ای است آن هم با توجه به پایان یک سوم اول سال است که انتظار می رود دارای ارزیابی های عملکرد بشری بیشتری باشد و نیز دارای ارزیابی های عملکرد اقتصادی است که افراد متخصص اعلام کرده اند.

در عرصه داخلی اقتصادی، اطلاعاتی که روزنامه رأی الیوم به دست آورده حکایت از آن دارد که دستور بازگرداندن مزایا و پاداش ها به کارمندان دولتی به عنوان اقدامی پیشگیرانه برای بالا بردن بهای کالاها و افزایش احتمالی مالیات هاست که انتظار می رود که ماه دسامبر آینده کامل شود؛ امری که افزایش قیمت ها و مالیات همه کالاها و خدمات را به شکل چشمگیری شامل می شود.

مالیات اضافه شده که ارزش آن 5درصد خواهد بود همه کالاها را شامل می شود، این در حالی است که هزینه های مربوط به ورود به این کشور و مسافرت نیز افزایش می یابد و این با عربستانی کردن کامل برخی جاها مانند مجتمع های تجاری بزرگ همزمان می شود.آن چه در بالا گفته شد  را می توان به عنوان بخشی از دلیل عقب نشینی از لغو مزایا و پاداش ها را و نیز ضعف قدرت خرید،تفسیر کرد. ضعف قدرت خرید عربستانی ها همزمان با نزدیک شدن ماه رمضان مانعی در برابر رشد اقتصادی به شمار می رود.

در زمینه بحران یمن نیز ناظران بر این باورند که دادن حقوق دو ماه کسانی که در جنگ علیه یمن شرکت دارند را تشویق و ترغیب به ادامه جنگ از یک جهت و نشانه ای برای نبود راه حل سیاسی سیاسی در چشم انداز عربستان سعودی اس؛ امری که احتمال های تلاش عربستان برای تعیین سرنوشت جنگ تا پیش از پایان سال جاری را افزایش می دهد. برخی منابع اگاه  از جریان مذاکرات «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا  و شاهزاده محمد بن سلمان به روزنامه رأی الیوم گفتند که این دو بر سر تعیین سرنوشت جنگ پیش از پایان جاری به توافق رسیدند.

با برکناری فرمانده نیروی زمینی ارتش عربستان و تعیین ژنرال میدانی از وزن«فهد بن ترکی» انتظار می رود که وی مسئول تعین سرنوشت جنگ صنعاء و تقویت جنوب عربستان با استفاده از همه ابزارها و شیوه ها  آن هم قبل از پایان مهلت توافق شده میان عربستانی ها با آمریکایی ها شود.

در همه احوال برخی منابع به روزنامه رأی الیوم گفتند که ملک سلمان سورپرایزهای زیادی در چنته دارد و انتظار می رود که طی روزهای آینده این سورپرایزها ظاهر شود. همچنین همه نشانه ها حکایت از آن دارد که دوران جدیدی از شکل حاکمیت در عربستان آغاز شود که شاهد کاهش خاندان حاکم و منحصر شدن حاکمیت در دست پسران پادشاه کنونی شود که اگر چنین شود حساسیت ها و نارضایتی ها داخل خاندان حاکم به وجود می آید که چنین نارضایتی هایی نیز در عمل آغاز شده است اگر چه افراد نزدیک به دیوان پادشاهی آن را تکذیب می کنند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.