انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با پیروزی «امانوئل ماکرون» کاندیدای میانه رو و «مارین لوپن» کاندیدای راست افراطی جبهه ملی به دور دوم کشیده شد. اکنون جا دارد به جبهه های حمایتی از این دو کاندیدا بپردازیم.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، استقبال بسیار گسترده از پیروزی امانوئل ماکرون و معدود حامیان مارین لوپن نشان می دهد جبهه ملی راست افراطی از پشتیبانی آن چنانی برخوردار نیست.

تاکنون تنها «گیرت ویلدرس» عضو پارلمان هلند و رهبر حزب اسلام ستیز «برای آزادی» به مارین لوپن تبریک گفته است و در پیامی در توئیتر خود نوشته است: «تبریک به مارین لوپن. امروز روز جشن برای همه میهن دوستان اروپایی است. پیش به سوی دور دوم و ریاست جمهوری.»

هواداران لوپن و ماکرون

در همین حال «کنستانتین کوساچف» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سفلی روسیه با تبریک به مارین لوپن او را «تنها مایه امید برای تغییر» خوانده است.

هواداران لوپن و ماکرون

دیگر مقامات پیروزی لوپن را تبریک نگفته اند اما پیشتر طی مناسبت هایی حمایت خود را از این کاندیدای راست افراطی بیان کرده اند.

روز جمعه 24 مارس 2016 «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه به‌ صورت رسمی با مارین لوپن در کاخ کرملین به گفتگو نشست؛ این در حالی است که پذیرش رسمی یک کاندیدای ریاست جمهوری آن‌ هم در زمانی نزدیک به انتخابات از جانب پوتین امری استثنایی بود.

هواداران لوپن و ماکرون

پیش ‌از این نیز مارین لوپن با شخصیت‌ های مهم دستگاه دولتی روسیه دیدار کرده بود.

«ژان ایو کامو» متخصص افراط‌ گرایی در اروپا در این‌ باره می ‌گوید: «پذیرش مارین لوپن در کاخ کرملین نشان از پیش ‌بینی تحلیلگران وزارت خارجه روسیه مبنی بر پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دارد. رئیس ‌جمهور روسیه کسی است که بیهوده وقت خود را تلف نمی ‌کند. بنابراین از منظر وی لوپن نقش عمده ‌ای را در سیاست سال ‌های آتی فرانسه بر عهده خواهد داشت.»

«دونالد ترامپ» نیز رفیق گرمابه و گلستان لوپن است و وی اولین کسی بود که پیروزی ترامپ را در انتخابات ماه نوامبر 2016 تبریک گفت.

ترامپ و لوپن

رئیس جمهور آمریکا پیش از انتشار نتایج انتخابات با انتشار پیامی توئیتری به ابراز احساسات درباره دور نخست انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 در فرانسه پرداخت و در این پیام اعلام کرد: «انتخابات بسیار خوبی هم اکنون در فرانسه در جریان است.»

وی هنوز به پیروزی لوپن واکنش نشان نداده است.

رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در یک مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری آسوشیتدپرس تصریح کرد حمله پاریس موقعیت رهبر حزب راست ‌گرای جبهه ملی را تقویت خواهد کرد.

وی با حمایت غیرمستقیم از لوپن افزود هر کاندیدایی که در مساله تروریسم افراطی اسلامی موضع شدیدتری داشته باشد و هر کسی که در موضوع کنترل مرزها موضع سرسخت تری داشته باشد در انتخابات بهتر عمل خواهد کرد.

مارین لوپن با همتایان افراط گرای خود در آلمان، اتریش و ایتالیا نیز هم کلام است و در گردهمایی که در ژانویه جاری در شهر «کوبلنتس» آلمان برگزار شد، با آنها هم پیمان شد.

در این گردهمایی رهبر حزب راستگرای جبهه ملی فرانسه از آنچه که «تولد دوباره ناسیونالیسم» نامید، ابراز خشنودی کرد.

«گیرت ویلدرز» هم با تکرار صحبت‌ های لوپن گفت که بهار وطن ‌پرستی آغاز شده است.

«فراوکه پتری» از حزب محافظه کار ضد مهاجرت «جایگزین برای آلمان»، «هرالد ویلیمسکی» دبیر کل حزب آزادی اتریش و «ماتئو سالوینی» رهبر حزب ضد مهاجرت «لگا نورد» ایتالیا هم در این کنفرانس حضور داشتند که همگی با لوپن عکس یادگاری گرفتند.

هواداران لوپن و ماکرون

(از چپ به راست) گیرت ویلدرز رهبر «حزب آزادی» هلند، فراوکه پتری، رهبر «آلترناتیو برای آلمان»، هارالد ویلیمسکی از رهبران «حزب آزادی» اتریش، مارین لوپن، رهبر «جبهه ملی» فرانسه، «ماتئو سالوینی» از رهبران حزب «لیگای شمال» ایتالیا

این در حالی است که اکثر مقامات داخلی فرانسه، کاندیداهای شکست خورده انتخابات این کشور و مقامات اتحادیه اروپا از پیروزی ماکرون حمایت کرده و به تبریک گفته اند.

سخنگوی «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان گفته استک «پیروزی امانوئل ماکرون با توجه به خط مشی او در راستای اتحادیه اروپای قدرتمند و اقتصاد بازار اجتماعی اتفاق خوبی است.»

هواداران لوپن و ماکرون

«زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان نیز در پیامی گفته است: «خوشحالم که ماکرون در انتخابات پیروز خواهد شد. او تنها نامزدی است که واقعا حامی اتحادیه اروپاست.»

هواداران لوپن و ماکرون

«جورج آزبورن» سیاستمدار محافظه کار و وزیر دارایی سابق انگلیس هم امانوئل ماکرون را دوست خود خوانده و به او تبریک گفته است.

هواداران لوپن و ماکرون

«لارس لوک راسموسن» نخست وزیر دانمارک نیز ضمن تبریک به امانوئل ماکرون و آرزوی موفقیت برای وی، گفته است که اروپا نیازمند فرانسه ای روشنفکر و اصطلاحات گراست .

هواداران لوپن و ماکرون

«بورگه برنده» وزیر خارجه نروژ نیز گفته است «پیروزی امانوئل ماکرون در دور اول انتخابات فرانسه اتفاق خوبی است.»

تمامی کاندیداهای خارج شده از دور انتخابات نیز اعلام کرده اند از هواداران خود می خواهند به ماکرون رای دهند، نه به لوپن.

رسانه های فرانسوی نیز به نظر می رسد از همین حالا تلاش برای خارج کردن لوپن از گود را آغاز کرده باشند.

هواداران لوپن و ماکرون

با این حال پیش بینی نتیجه این انتخابات که یکی از غیرقابل پیش بینی ترین انتخابات های تاریخ فرانسه می باشد، کار دشواری است.

دور دوم انتخابات فرانسه 7 مه (17 اردیبهشت) تعیین خواهد کرد که مردم فرانسه به سمت پوپولیسم و افراط گرایی و احتمالا خروج از اتحادیه اروپا خواهند رفت، یا خواستار میانه روی و اعتدال خواهند بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.