با نگاهی سریع به نقشه منطقه می بینیم که ارتش سوریه گام های سریعی به سمت شهر خان شیخون در ریف ادلب بر می دارد؛ شهری که در آن حمله فرضی شیمیایی رخ داده است.به طوری که با حرکت به سمت شهر طیبه الامام و سپس بازپس گیری حلفایا ، شهر «مورک» آخرین شهر در ریف حماه قبل از ورود به مرزهای اداری استان ادلب است و این شهر تنها شهری است که میان ارتش سوریه و شهر خان شیخون اولین شهر در ریف ادلب از سمت شمال حماه فاصله می اندازد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،  روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: ارتش سوریه و هم پیمانانش در ساعت های گذشته شهر «حلفایا» و شماری از روستاهای مجاور آن در ریف شمالی«حماه» را آزاد کردند و  ارتش وارد شهرک ها و روستاهای حلفایا، «زلین»، «الویبده»،«بطیش» و «زور الناصریه» و «زور ابوزید» را نیز آزاد کرد و مناطق « تل الناصریه» و «تل المنطار» را نیز آزاد کرد.

نیروهای ارتش سوریه روز گذشته یکی از نقاط استراتژیک در شمال شهر«صوران»را علاوه بر مزارع شهرک «الناصریه»واقع در میان شهر های حلفایا و «طیبه الامام» بازپس گرفتند و این اتفاق دو روز پس از آن رخ داد که ارتش سوریه امنیت و ثبات را به شهر طیبه الامام و مناطق اطراف آن بازگرداند.

تحرک و پیشروی سریع نیروهای ارتش سوریه و هم پیمانانش در ریف شمالی حلب در وهله نخست به نظر می رسد که برای از بین بردن اثرات حمله بزرگی باشد که هیأت تحریر الشام (جبهه النصره سابق) و گروه های هم پیمان آن در 21 ماه مارس گذشته انجام دادند و گروه های مهاجم توانستند در بیشتر شهرک های ریف شمالی حلب پیشروی کرده و به شهرک«قمحانه»دروازه ورود به شهر حماه برسند اما پس از آن هیأت تحریر الشام در سه حمله پی در پی خود برای اشغال این شهرک کوچک شکست خورد و حمله بزرگ این گروه و هم پیمانانش در پی کشتار شیمیایی شهر«خان شیخون» در ریف ادلب و پیامدهای بعدی آن متوقف شد. این چنین شد که ارتش سوریه و هم پیمانانش حمله گسترده برعکسی را انجام دادند و توانستند همه مناطقی که هیأت تحریر الشام و گروه های هم پیمانش در آن پیشروی کنند را بازپس گیرند.

به نظر نمی رسد که ارتش سوریه این بار به هدف بازگشت ریف شمالی حماه به وضع سابقش یعنی به ماقبل بیست و یکم مارس بسنده نکند بلکه هدف دیگری دارد.

با نگاهی سریع به نقشه منطقه می بینیم که ارتش سوریه گام های سریعی به سمت شهر خان شیخون در ریف ادلب بر می دارد؛ شهری که در آن حمله فرضی شیمیایی رخ داده است.به طوری که با حرکت به سمت شهر طیبه الامام و سپس بازپس گیری حلفایا ، شهر «مورک» آخرین شهر در ریف حماه قبل از ورود به مرزهای اداری استان ادلب است و این شهر تنها شهری است که میان ارتش سوریه و شهر خان شیخون اولین شهر در ریف ادلب از سمت شمال حماه فاصله می اندازد. بازپس گیری شهر مورک توسط ارتش سوریه که اکنون برای آن خود را آماده می کند، معنایش ایستادن رو در روی شهر خان شیخون است؛ شهری که به نظر می رسد هدف بعدی نیروهای سوریه است.

با آزادی شهر خان شیخون مکان وقوع حمله شیمیایی، دولت سوریه و هم پیمان روس اش در وضع بهتری برای نظارت بر هر گونه تحقیق بین المللی دربار حادثه خان شیخون و تضمین انجام تحقیقات حرفه ای و اساسی درباره حادثه قرار می گیرند.

در همین حال، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه آمریکا و «تیلرسون» همتای آمریکایی اش بر سر انجام تحقیق واقعی و بی طرف درباره حمله شیمیایی خان شیخون در سوریه به توافق رسیدند. نیروهای سوریه اکنون با زمان مسابقه گذاشته اند تا در زمان آغاز تحقیقات بین المللی به منظور جلوگیری از هر گونه دست کاری در این تحقیقات در خان شیخون باشند.

وقتی نبرد خان شیخون  آغاز شود در عمل سخن گفتن جدی درباره آغاز نبرد بزرگ پیش روی ادلب نیز آغاز می شود.

از سوی دیگر، «رامی عبد الرحمن» مدیر سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری، نیز گفت که هدف دولت سوریه بازپس گیری کامل ریف شمالی حماه  و پیشروی به سمت خان شیخون در ریف جنوبی ادلب است و پس از آن بازپس گیری مناطقی دیگر در ادلب است.

 عبد الرحمن تأکید کرد که این طرح به نظر می رسد که همانطور که دولت سوریه می خواهد پیش می رود به ویژه آن که روسیه طی روزهای گذشته صدها حمله هوایی انجام داد و این حملات به شکل گسترده ای در تحقق این پیشروی نقش دارد. در نهایت نیز دولت سوریه و همپیمانانش در هر لحظه ای می توانند شهر«مورک» در ریف حلب را بازپس گیرند و آن وقت ورود به خان شیخون دشوار نخواهد بود.

در تحولی دیگر، نیروهای هوایی سوریه منطقه«عربین» را بمباران کرد و راه امداد رسانی گروه جبهه النصره در منطقه«القابون» در شمال دمشق را هدف قرار داد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.