آیا انتخابات فرانسه آخرین سری از رویدادهای سیاسی خواهد بود که جهان را شوکه خواهد کرد؟ چه کسانی به دور دوم راه خواهند یافت؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، آخرین نظرسنجی در آستانه این انتخابات مهم نشان داد که «امانوئل ماکرون» نامزد میانه رو از حزب «در حرکت» با کسب 24 درصد از آراء فرانسوی ها، همچنان در صدر نظرسنجی های انتخابات 2017 ریاست جمهوری این کشور قرار دارد. در این نظرسنجی «مارین لوپن» از حزب راست افراطی جبهه ملی با کسب 22 درصد تمایل آرای فرانسوی ها، در رتبه دوم نظرسنجی جای گرفته است. «ژان لوک ملانشون» از حزب «فرانسه نافرمان» و «فرانسوا فیون» کاندیدای جمهوری خواه به عنوان نامزد احزاب راست و میانه نیز با کسب 19 درصد تمایل فرانسوی ها، در جایگاه سوم این نظرسنجی ایستاده اند. «بنوا آمون» سوسیالیست نیز که به عنوان نامزد احزاب چپ وارد کارزار انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه شده است، تنها 7.5 درصد آراء فرانسوی ها را به این جناح جلب کرده است. بر اساس گزارش رسانه های فرانسوی، 6 نامزد باقیمانده در فهرست 11 نفره نامزدهای انتخابات 2017 ریاست جمهوری که به دلیل محبوبیت پایین در جامعه رای دهندگان فرانسوی به «نامزدهای کوچک» شهرت یافته اند، کمتر از پنج درصد آرا را می توانند کسب کنند. رسانه های بین المللی به شدت بر این انتخابات مهم و غیرقابل پیشی بینی متمرکز شده اند:

 

سی ان ان: انتخاباتی متاثر از حمله در قلب پاریس

سی ان ان گزارش داد حمله مرگبار به اتوبوس پلیس در قلب پاریس به طور چشمگیری روند انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را تغییر داده است.

سه کاندیدای اصلی گردهمایی های انتخاباتی را لغو، و به جای آن به بیانیه های تلویزیونی ای روی آورده اند که به صحنه شعارها در مورد تامین امنیت و سرکوب داعش تبدیل شده است.

«مارین لوپن» نامزد راست افراطی از حزب جبهه ملی خواستار بسته شدن تمام مساجد شده است. «برنار کازنو» نخست وزیر فرانسه او را به تلاش برای سوء استفاده از این حمله متهم کرد. وی گفت لوپن قصد رعب افکنی با اهداف سیاسی را دارد.

مشخص نیست که آیا این حمله توازن آراء را به نفع لوپن تغییر خواهد داد یا خیر.

اما بالعکس، رقیب اصلی وی یعنی «امانوئل ماکرون» از مردم خواست نترسند. او گفت: «نترسید. نگذارید میان شما اختلاف بیافتد. انتخاب شما در روز یکشنبه باید انتخاب برای آینده باشد.»

وی قول داد که د صورت پیروزی در پنج سال آینده گروه ضربتی را برای مقابله با داعش راه اندازی کند.

«ژان لوک ملانشون» کاندیدای چپ گرا نیز از مردم فرانسه خواست خونسرد باشند و تسلیم نفرت، انتقام و خشم نشوند.

 

الجزیره: زلزله ای در راه است

شکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: اگر لوپن پیروز انتخابات امروز شود زلزله ای رخ خواهد داد که تمامی اتحادیه اروپا را خواهد لرزاند.

رأی دهندگان فرانسوی برای برگزاری دور اول یک انتخابات با رقابت تنگاتنگ که می تواند بر بقیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاثیرگذار باشد، امروز یکشنبه پای صندوق های رای می روند.

این انتخابات یک رقابت تنگاتنگ به ویژه بین چهار تن از 11 کاندیدای فرانسوی خواهد بود.

واقعیت این است که تمامی 11 کاندیدا ممکن است به یک پیروزی قاطع دست نیابند؛ به گونه ای که بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده اند که هیچ یک از کاندیدا ها نتواند رای بیش از 50 درصد، مورد نیاز برای یک پیروزی آشکار را به دست آوردند.

در صورتی که هیچ یک از کاندیداها نتوانند اکثریت مطلق آراء را به دست آورند، دور دوم رای گیری بین دو نامزد پیشتاز در 7 مه (17 اردیبهشت) برگزار خواهد شد.

همه پیش بینی های بر برگزاری دور دوم بین «مارین لوپن» رهبر 48 ساله راست افراطی جبهه ملی  فرانسه و «امانوئل ماکرون» جوان 39 ساله به عنوان کاندیدای مستقل متمرکز است.

اما رقابت انتخاباتی کار آسانی نخواهد بود، زیرا انتظار می رود «فرانسوا فیون» کاندیدای حزب محافظه کار و «ژان لوک ملانشون» چپ گرا نیز در دور اول خوب عمل کنند.

نتیجه نهایی در ساعت 20:00 امشب اعلام خواهد شد.

نظر سنجی ها در فرانسه بارها و بارها نشان داده است که مشارکت مردم در دور اول کمرنگ خواهد بود. 50 درصد از 47 میلیون رای دهنده فرانسوی هنوز در رای خود مردد باقی مانده اند.

30 درصدی که تصمیم گرفته اند رای ندهند نیز به مشارکت کم دامن خواهند زد.

نظرسنجی ها می گویند با توجه به اینکه حامیان لوپن مصمم به رای دهی هستند، مشارکت کمرنگ مردمی به نفع او خواهد بود.

انتخابات امسال متاثر از حادثه تیراندازی شب پنجشنبه در مرکز شهر «پاریس» قرار خواهد گرفت که طی آن یک پلیس کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

این انتخابات همچنین پس از همه پرسی برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) و انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور پوپولیست آمریکا در ماه نوامبر برگزار می شود.

 

شین هوا: آزمونی برای احساسات ضد اروپایی

خبرگزاری شین هوای چین گزارش داد انتخابات امروز در فرانسه آزمون اساسی برای احساسات ضد اروپایی محسوب می شود و می تواند بر تعادل سیاسیدر اتحادیه اروپا تاثیر گذار باشد.

علاوه بر تهدیدات تروریستی که پس از تیراندازی اخیر پاریس برجسته تر شده است، رفتار دوگانه در قبال مسائل مرتبط با اتحادیه اروپا از عوامل کلیدی محسوب می شود که نتیجه نهایی انتخابات را تعیین می کند.

اکنون مهاجرت از یک سو و اروپا از سوی دیگر دو مسئله ای هستند که فضای سیاسی فرانسه را تحت الشعاع قرار داده اند. نتیجه این انتخابات مرزهای ورای فرانسه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

این انتخابات پس از رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) و انتخاب دونالد ترامپ برگزار می شود. اتریش و هلند نیز به ترتیب در دسامبر 2016 و مارس 2017 شاهد تغییر کابینه بوده اند. پس از انتخابات فرانسه، انتخابات زودهنگام در ۸ ژوئن (۱۸ خرداد) در انگلیس، انتخابات پارلمانی آلمان در 24 سپتامبر (2 مهرماه) و انتخابات سراسری ایتالیا در بهار 2018 برگزار خواهند شد.

نتیجه انتخابات امروز به طور مستقیم بر این انتخابات ها تاثیر خواهد گذاشت.

 

فایننشال تایمز: آری به جزر و مد پوپولیستی؟

روزنامه فایننشال تایمز نوشت انتخابات فرانسه پس از ماه ها کش و قوس همزمان با رسوایی ها، حملات تروریستی، فروپاشی احزاب قدیمی اصلی و ظهور کاندیداهایی از جریان های افراطی راست و چپ برگزار می شود.

نتیجه انتخابات که اعلام شود، مشخص خواهد شد که دو نفری که قرار است در دور دوم انتخابات با هم رقابت کنند چه کسانی خواهند بود. این اسامی مشخص خواهد کرد که دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو تسلیم جزر و مد پوپولیستی که نظم لیبرال را پس از جنگ در اروپا تغییر می دهد، خواهند شد یا خیر.

این در حالی است که شمار رای دهندگان مردد بسیار بالاست و این نگرانی ها در مورد نتیجه این انتخابات را تشدید می کند.

 

گاردین: انتخاباتی پس از ماه ها شوک سیاسی

گاردین نوشت: پس از ماه ها شوک سیاسی و رسوایی های گسترده فرانسوی ها امروز پای صندوق های رای می روند.

در این انتخابات 11  نفر برای کسب قدرت در فرانسه رقابت می‌ کنند. بر اساس نظرسنجی‌ هایی که تاکنون انجام شده‌ اند، پنج نامزد به دور دوم راه خواهند یافت که در صدر آنها امانوئل ماکرون قرار گرفته است. او به عنوان نامزد مستقل وارد گود انتخابات شده، اما پیشتر وزیر دارایی در دولت «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور سوسیالیست فرانسه بود. نظرسنجی‌ های اخیر نشان می‌ دهند که مارین لوپن، حتی اگر در دور نخست پیروز رقابت ‌ها باشد، در دور دوم شکست خواهد خورد.

رقیب اصلی ماکرون، مارین لوپن، رهبر حزب راست ‌افراطی جبهه ملی خواهد بود. سه نامزد دیگر هم رای نسبتا بالایی به خود اختصاص خواهند داد: فرانسوا فیون، نامزد حزب راست میانه جمهوری‌ خواهان، بنوا آمون، نامزد حزب حاکم سوسیالیست و در آخر، ژان لوک ملانشون چپ‌ گرا.

 

نیویورک تایمز: انتخاباتی سرنوشت ساز برای اروپا

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: پاریس در حالی در حالت آماده باش قرار گرفته که یکی از پر سر و صدا ترین و غیر قابل پیش بینی ترین انتخابات های ریاست جمهوری این کشور برگزار می شود. این انتخابات نه تنها برای فرانسه، بلکه برای اروپا اهمیت بسزایی دارد.

به دنبال این حمله فرصت طلایی در اختیار محافظه کاران، و در درجه اول مارین لوپن رهبر جبهه ملی راست افراطی قرار گرفته تا از این خشونت برای دامن زدن به خصومت در قبال مهاجران و مسلمانان و همچنین نگرانی ها در مورد محافظت از شهروندان در قبال تروریسم بهره ببرند. لوپن که از یک هفته پیش با تضعیف جایگاه خود در نظرسنجی ها مواجه شده است، تلاش دارد تا با استفاده از موضع گیری علیه مسلمانان و مهاجران وضعیت خود را بهبود بخشد. در حال حاضر او و دیگر نامزدها با دوز و کلک تلاش خواهند کرد نشان دهند در قبال حملات تروریستی سختگیرانه تر از دولت کنونی رفتار خواهند کرد.

 

رویترز: آزمونی ویژه برای فرانسوی های خشمگین/ آیا زنی که می خواهد مرزها را ببندد پیروز می شود؟

خبرگزاری رویترز گزارش داد انتخابات فرانسه یک آزمون حیاتی برای آینده اروپا و یک آزمون ویژه برای فرانسوی های خشمگین از نهادهای سیاسی محسوب می شود.

حدود 47 میلیون رای دهنده تصمیم خواهند گرفت که از تازه وارد میانه روی حامی اتحادیه اروپا حمایت کنند یا از زنی که می خواهد مرزها را ببندد.

 

دیلی تلگراف: آیا انتخابات فرانسه آخرین رویدادی خواهد بود که دنیا را شوکه خواهد کرد؟

روزنامه دیلی تلگراف نوشت: آیا انتخابات فرانسه آخرین سری از رویدادهای سیاسی خواهد بود که دنیا را شوکه خواهد کرد؟

همه چشم ها به مردم فرانسه خیره شده است چرا که مردم این کشور می روند تا پس از تحولات سیاسی 2016 در آمریکا و انتخاب ترامپ و رای مردم انگلیس به جدایی از اتحادیه اروپا، تصمیم مهمی برای کشور خود بگیرند.

گفتنی است برگزاری انتخابات فرانسه در 66 هزار و 546 شعبه رای گیری از ساعت 8 صبح به وقت پاریس (10:30 به وقت تهران) آغاز می شود و تا ساعت 19 به وقت محلی (21:30 به وقت تهران) در شهرها و تا ساعت 20 به وقت پاریس (10:30 به وقت تهران) در کلانشهرها ادامه می یابد. بیش از 50 هزار نیروی پلیس برای تامین امنیت این انتخابات بسیج خواهند شد. دور دوم انتخابات فرانسه روز 7 مه (17 اردیبهشت) بین نامزدهایِ حائزِ بیشترین تعداد آراء برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.