رئیس جمهور کنونی ایران پس از تایید صلاحیت باید تلاش هایی در جهت جلب اعتماد ایرانیان انجام دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه فایننشال تایمز نوشت: حسن روحانی برای دستیابی به دومین دور ریاست جمهوری خود از یکی از موانع عبور کرد و در میان یکی از شش کاندیدایی قرار گرفت که در انتخابات ماه آینده حضور خواهند داشت.

حال روحانی باید ایرانی ها را متقاعد کند که به او چهار سال دیگر فرصت دهند که بتواند دستور کار اصلاح طلبانه خود را اجرایی کند.

روحانی بار دیگر به دنبال جلب حمایت در میان قشر متوسط شهری ایران خواهد بود که مدت ها جویای اصلاحات سیاسی و اجتماعی، ثبات اقتصادی و روابط بهتر با غرب بودند.

با این حال شماری از کسانی که در سال 2013 به روحانی رای دادند از روند کُند تغییرات وعده داده شد سرخورده شده اند.

امیر و همسرش که یک شرکت فعال در صنعت گردشگری را مدیریت می کنند، گفتند: «ما می دانیم که اگر روحانی دوباره انتخاب نشود، ممکن است مجبور به تعطیلی کسب و کارمان شویم اما از سوی دیگر ما خواستار تغییرات بنیادین بیشتری هستیم.»

تحلیلگران بر این باورند روحانی برای پیروزی در انتخابات ماه جاری نیاز به یک مشارکت بالای مردمی دارد.

«محمد امین قانعی راد» جامعه شناس برجسته می گوید روحانی باید فراتر از طبقه متوسط عمل کند که نشان دهد او برای همه ایرانیان است. او برای خلع سلاح رقبای خود باید سعی کند نشان دهد به رفاه قشر فقیر اهمیت می دهد و اینکه اقتصاد وی طی چهار سال گذشته بهبود یافته است.»

رقیب اصلی روحانی به احتمال زیاد «ابراهیم رئیسی» دادستان کل سابق و تولیت کنونی آستان قدس رضوی خواهد بود. اگر چه او فاقد تجربه سیاسی است، اما حامیانش در تلاشند تا او را یک سیاستمدار غیر متعارف جلوه دهند.

«محمد باقر قالیباف» شهردار تهران پیش از این دو دوره دیگر نیز به عنوان یک کاندیدای مدرن در انتخابات ریاست شرکت کرده بود اما موفق به کسب آراء کافی از سوی رای دهندگان نشد. او در حال حاضر رویه کار خود را روشن کرده است: هدف قرار دادن شکست روحانی برای مقابله با بیکاری مزمن در ایران. در حالی که قالیباف از سوی اصولگرایان هم پشتیبانی می شود، ممکن است که نفع رئیسی کنار رود تا وی در مقابل روحانی قرار گیرد.

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور ایران دیگر کاندیدای انتخابات امسال است که به استفاده از کارزار افشای فساد وعده داده است.

محموداحمدی نژاد رد صلاحیت شد و احتمال می رود حامیان وی به رئیسی رای بدهند.

«موسی غنی نژاد» اقتصاددان اصلاح طلب گفت مردم پای صندوق های رای نشان خواهند داد که آیا سیاست های فعلی روحانی و اصلاحات اقتصادی تدریجی وی را می خواهند یا خیر.

این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ایران از افزایش تنش ها با آمریکا و تهدید های دولت «دونالد ترامپ» علیه ایران تأثر می پذیرد.

دولت روحانی اصرار دارد سیاست های وی موثر واقع شده و تورم این کشور از 40 درصد به کمتر از 9 درصد کاهش یافته است. وی همچنین به ثبات بیشتر در بازار ارز این کشور، بهبود شفافیت اقتصادی، مقابله با فساد و بهبود اوضاع زیست محیطی در دوره ریاست جمهوری خود اصرار دارد.

نتایج نهایی بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ششم اردیبهشت به وزارت کشور اعلام می شود. وزارت کشور نیز اسامی نامزدها را در روزهای ششم و هفتم اردیبهشت ماه اعلام می کند و تبلیغات نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری از هشتم اردیبهشت ماه به مدت 20 روز آغاز می شود.

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و نخستین میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه 29 اردیبهشت ماه برگزار می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.