احتمال «ساختگی»و جعلی بودن حادثه همانطور که اسد رئیس جمهور سوریه و «بثنیه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه ای گفتند،بعید نیست. آمریکا و انگلیس سوابق زیادی در این زمینه دارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: تا زمان نوشتن این سطرها هیچ کمیته بین المللی به شهرک«خان شیخون» که شاهد حمله هوایی ارتش سوریه بود که چه بسا انبار سلاحی را بمباران کردند که مشخص شد حاوی گاز خردل شیمیایی است که باعث اختلال در اعصاب می شود، همانطور که روایت رسمی سوریه می گوید یا همانطور که ایالات متحده آمریکا و هم پیمانان غربی و سوری می گویند( مدعی هستند)در نتیجه شلیک موشکی دارای کلاهک شیمیایی است که یکی از هواپیماهای سوری بوده است.

سازمان ممنوعیت سلاح شیمیایی پیش نویس قطعنامه روسی و ایرانی برای تشکیل کمیته جدید برای انجام تحقیقات درباره حمله شیمیایی احتمالی را با فشار مشترک انگلیس و آمریکا رد کرد این در حالی است که «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه تأکید کرد که دولتش نامه ای به سازمان ملل ارسال کرده است که از سازمان ملل می خواهد که کمیته تحقیق مستقلی را به سوریه برای انجام تحقیقات بفرستد اما این نامه پاسخی دریافت نکرد و ما بر این باور نیستیم که به زودی پاسخی دریافت کند.

پیش نویس روسی می خواهد که مطمئن شود که کمیته تحقیقات درباره استفاده از گاز شیمیایی خردل که مورد استفاده قرار گرفت،مطمئن شود و پس از آن چگونگی رسیدن آن به خان شیخون است و نیز از بازرسان دعوت کرده است که از فرودگاه الشعیرات که موشک های «توماهوک» آمریکایی در روز ششم آوریل کنونی به آن حمله کردند،بازدید کنند تا نسبت به وجود سلاح شیمیایی در انبارهای آن یا عدم وجود آن مطمئن شوند.

پروفسور«تئودور پوستل» متخصص آمریکایی جهانی در زمینه سلاح شیمیایی  به طور کلی در صحت و درستی گزارش سازمان اطلاعات آمریکا که به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور ارائه کرد، تردید کرد؛ گزارشی که در آن تأکید شده است که هواپیماهای سوری از سلاح های شیمیایی برای حمله به خان شیخون استفاده کردند.این پروفسور آمریکایی در مقاله ای به همراه مدارک و تحلیل علمی که در روزنامه «کونتر بنش» آمریکایی الکترونیکی منتشر کرد، تأکید کرد که بمب شیمیایی فرضی که بر خان شیخون فرو ریخته شد، ممکن نیست که از هوا شلیک شده باشد بلکه روی زمین بوده است و روس ها به آمریکایی ها رسما بیست و چهار ساعت قبل  اطلاع دادند که هواپیماهای جنگی سوریه شهرک را بمباران می کنند.پروفسور پوستل برای رفتن به شهرک خان شیخون و شهادت دادن اعلام آمادگی کرد و تأکید کرد که بمبی که روی زمین بود را برخی منفجر کردند.

تنها واقعیت ثابت شده تا کنون این است که در این شهرک 86 نفر از جمله ده ها کودک کشته شدند و نمی توان به حقایق به طور کامل دست یافت مگر آن که کمیته تحقیقات مستقل که شامل متخصصین بین المللی بی طرف شود به آن جا برسد و تحقیقات انجام دهد و نتایجی درباره تحقیقات خود به سازمان ملل یا شورای اجرایی سازمان ممنوعیت سلاح شیمیایی یا هر دو بدهد.

احتمال «ساختگی»و جعلی بودن حادثه همانطور که اسد رئیس جمهور سوریه و «بثنیه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه ای ای وی گفتند،بعید نیست. آمریکا و انگلیس سوابق زیادی در این زمینه دارند.«کالین پاول» وزیر خارجه آمریکا به شکل مستقیم و در یک برنامه زنده تلویزیونی اعتراف کرد که پیش از حمله به عراق در سال 2003 سازمان اطلاعات آمریکا وی را گمراه کرد و به او تصاویر و اطلاعات جعلی درباره کارخانه های  سلاح شیمیایی عراقی سیار داده است. بعدها مشخص شد این اطلاعات توسط جاسوسی جذب شده توسط «تونی بلر» نخست وزیر انگلیس و آمریکا ارائه شده است.بلر نیز که شریک «بوش» پسر در تجاوز و حمله به عراق است پرونده سلاح شیمیایی عراق را در پارلمان عراق نشان داد و گفت که صدام حسین رئیس جمهور (معدوم) عراق می تواند سلاح شیمیایی اش را در 45 دقیقه مجهز و آماده کند اما بعدها مشخص شد که این پرونده یا پوشه خالی بود و تونی بلر پارلمان را فریب داده است.

شعبان در گفت و گو با شبکه «المیادین» تأکید کرد که روس ها به هیأت سوری که از مسکو دیدن کرد اطلاع داد که ترامپ حمله موشکی به فرودگاه الشعیرات یا مکان های دیگر را تکرار نمی کند. این یعنی سازمان اطلاعات آمریکا دلایل توجیه این حمله را به منظور نشان دادن ترامپ به عنوان مرد قوی مهیا و جعل کرده است.

ضرب المثلی وجود دارد که می گوید این گوی و این میدان این یعنی تحقیقات بین المللی مستقل و بی طرف است که می تواند به ما حقیقت کامل را بدهد و جلوگیری آمریکا و انگلیس از تشکیل کمیته بی طرف برای انجام تحقیقات شک و تردیدهایی به وجود می آورد که بر همه روایت های مطرح شده توسط دو طرف سایه می افکند.

ما و بسیاری به مانند ما منتظر تشکیل این کمیته و تامین حمایت از آن برای انجام تحقیقاتش به طور کامل و تدوین نهایی گزارش اش هستیم که شامل اسناد و شواهد قاطع باشد.اگر چه می دانیم چنین خواسته ای تقریبا غیرممکن است.به همین دلیل، به فرستادن رحمت بر ارواح همه برادران قربانی سوری بی گناه در هر اردوگاهی که قرار دارند و با هر سلاحی که کشته شدند، بسنده می کنیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.