پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

تحلیل وب‌ سایت آمریکایی از انتخابات ایران؛

رقیب روحانی در انتخابات: رئیسی یا قالیباف؟

یک وب سایت آمریکا در تحلیل خود از انتخابات ریاست جمهوری ایران پیش بینی کرده است که در نهایت تمامی کاندیداها به جز شهردار تهران به نفع رئیسی کناره گیری کنند و رقابت بین این سه کاندیدا جریان داشته باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب‌ سایت آمریکایی لوبلاگ با انتشار تحلیلی نوشت: ثبت نام برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران که سه شنبه 11 آوریل (22 فروردین) آغاز شده بود، پس از پنج روز در نهایت شنبه 15 آوریل (26 فروردین) به پایان رسید. در این مدت 1636 نفر ثبت نام کردند. اکنون بنا بر قانون اساسی ایران، شورای نگهبان در حال بررسی پرونده های ثبت نام کنندگان است تا در مهلت رسمی پنج روزه فهرست نامزدهای نهایی را اعلام کند.

انتخابات ریاست جمهوری ایران بار دیگر عرصه رویارویی دو جریان عمده سیاسی یعنی جریان اصلاح طلب و اصولگرا شده است. هرچند چهره های ثبت نام کننده باید در انتظار اعلام نظر شورای نگهبان در خصوص احراز صلاحیت خودشان باشند.

 

روحانی در مقابل دیگران

شکست دادن «حسن روحانی» رئیس جمهور کنونی ایران برای تمامی رقبا کار دشواری خواهد بود. رقیب اصلی او، «ابراهیم رئیسی» یک مقام قضایی سابق و تولیت آستان قدس رضوی است. با این حال شورای نگهبان به احتمال زیاد کاندیداهای دیگری را نیز تایید صلاحیت خواهد کرد و باعث خواهد شد تا حامیان و مخالفان روحانی درگیر یک بازی تاکتیکی برای افزایش شانس پیروزی کاندیدای خود شوند.

رئیسی اصرار دارد که به عنوان یک نامزد مستقل وارد شده است. پس از برگزاری مناظرات احتمال دارد شماری از کاندیداها به نفع رئیسی انصراف دهند. ممکن است «محمد باقر قالیباف» شهردار تهران تنها فردی باشد که به نفع رئیسی کناره گیری نکند. تمایل وی برای دستیابی به سمت ریاست جمهوری ممکن است او را در این رقابت ها حفظ کند. با توجه به عملکرد قالیباف، در نهایت وی ممکن است رقیب بهتری برای روحانی باقی بماند.

شاید همین احساس خطر بود که باعث شد بلافاصله پس از ثبت نام قالیباف، «اسحاق جهانگیری» معاون اول روحانی نیز ثبت نام کند. وی وظیفه دارد از اقدامات روحانی دفاع کند. وی آشکارا بیان کرده که به نفع روحانی کناره گیری خواهد کرد.

«محمد هاشمی» برادر مرحوم «اکبر هاشمى رفسنجانى» نیز در این انتخابات ثبت نام کرده است. وی به منظور دفاع از دستاوردهای برادرش کاندید شده و در عین حال می خواهد به مردم یادآوری کند که برادرش یکی از حامیان پر و پا قرص روحانی بود.

 

دستاوردهای روحانی

اهمیتی ندارد که چه تعداد کاندیدا تایید صلاحیت خواهد شد، دستاوردهای اقتصادی دولت روحانی در راس مبارزات انتخاباتی قرار خواهد داشت. اقتصاد ایران پس از توافق هسته ای و عمدتا به دلیل افزایش صادرات نفت چشم انداز مثبتی را تجربه کرده است. اما مخالفان روحانی بر استدلال نرخ بالای بیکاری و رکود در بازار مسکن و صنعت ساخت و ساز تاکید دارند. رئیسی با شعار «کار و کرامت» وارد عرصه می شود؛ در حالی که قالیباف قول داده است در چهار سال 5.5 میلیون فرصت شغلی ایجاد کند و اندازه اقتصاد ایران را دو برابر کند.

به طور کلی مخالفان محافظه کار روحانی سیاست های جایگزین خاص بسیار کمی را ارائه کرده اند. آنها استدلال می کنند که در اجرای همان سیاست ها، مدیران بهتری در مقایسه با روحانی هستند. در مورد سیاست خارجی، نیز آنها انتقاد می کنند که چرا به وعده های اقتصادی که در مورد اجرای برجام به مردم داده شد، عمل نشده است.

به همین دلیل است که روحانی در سخنرانی پس از ثبت نام خود گفت ««هَوو»های برجام نمی ‌توانند سرپرست خوبی برای آن باشند.»

رئیس‌ جمهور ایران افزود: ما از نیمه راه بر نمی ‌گردیم و آن را تا پایان ادامه خواهیم داد.

روحانی و جهانگیری با یادآوری وضعیت بی ثبات سیاسی و اقتصادی در پایان ریاست جمهوری «محمود احمدی نژاد» به مردم، بر لزوم تداوم این دولت اشاره خواهد کرد. رقبای وی نیز در واکنش به این اقدام تیم روحانی، خواستار تغییر در جهت بهبود مدیریت و پیاده سازی موثر تر سیاست ها خواهد شد؛ موضوعی که موجب خواهد شد انتخابات کنونی کاملا متفاوت از سه انتخابات قبلی باشد زیرا این انتخابات ها تا حد زیادی بر تغییر جهت کشور متمرکز شده بودند.

با توجه به نوسانات در میزان مشارکت مردم در انتخابات – رقم مشارکت در انتخابات های ریاست جمهوری از 55 تا 85 درصد در نوسان بوده است - روحانی ممکن است دچار مشکل شود اگر که مردمی که از او در انتخابات سال 2013 حمایت کرده بودند ناامیدی خود را از روند آهسته بهبود اقتصاد ایران با حضور چشمگیر در انتخابات نشان دهند. از سوی دیگر ممکن است بالعکس این قضیه اتفاق بیافتد و این افراد با انگیزه کمی برای رفتن پای صندوق ها و رای دادن به رقیب روحانی نیز مواجه شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.