اگر «حسن روحانی» برای چهار سال دیگر رئیس جمهور ایران شود، همزمان با پیشرفت های این کشور در حوزه های مختلف، این کشور می تواند از ترکیه و عربستان سعودی پیشی بگیرد و به عنوان ابرقدرت خاورمیانه ظاهر شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه خبری ورلد پرس ریویو در گزارشی به قلم «دورین هورسچیگ» استادیار دانشگاه فلوریدای آمریکا نوشت: در سال های اخیر ایران مورد توجه قدرت های جهانی قرار گرفته است. توافق هسته ای ایران (برجام)، در اختیار داشتن یکی از پیشرفته ترین و متنوع ترین اقتصادها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ، پیشرفت ها و سرمایه گذاری های چشمگیر در بخش علم و فن آوری، دلایلی هستند که باعث شد توجه جهانیان به سمت ایران جلب شود.

این در حالی است که ایران در مسیر پیوستن به کلوپ ابرقدرت های جهانی قرار دارد. سه دلیل وجود دارد که می توان چنین منطقی را بیان کرد:

قابلیت های سایبری

ایران به کلوپ ابرقدرت های سایبری جهان که اعضایی چون آمریکا، انگلیس و روسیه دارد، پیوسته است. این کشور در بخش سایبری منابع چشمگیری را سرمایه گذاری کرده و به یک قدرت سایبری تبدیل شده است.

قابلیت های هسته ای

ایران قابلیت های هسته ای بالایی دارد اما به دلیل تعهد به برجام، برخی از این برنامه ها را کنار گذاشته است. با این حال در صورتی که بخواهد همچون گذشته اورانیوم با درصد غنای بالا تولید کند، طی چند ماه می تواند بار دیگر به اوج خود بازگردد.

ایران در دو سال گذشته چندین موشک جدید را آزمایش کرده است.

قابلیت های فضایی

ایران به زودی به یکی از قدرت های فضایی منطقه تبدیل خواهد شد.

به گفته «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران فن آوری هسته ای منبعی از قدرت برای جمهوری اسلامی است و برای این کشور اقتدار بیشتر به دنبال دارد.

و در حالی که ایران ممکن است قادر به رقابت با آمریکا، روسیه و یا چین نباشد، در نظر نگرفتن قابلیت های بالای این کشور در این زمینه می تواند اشتباه باشد.

چند هفته پیش مرکز تحقیقات فضایی ایران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر دو ماهواره جدید را معرفی کردند. از زمان راه اندازی این برنامه در سال 2009، ایران با موفقیت موجودات زنده به فضا فرستاده، ماهواره های ارتباطی و تصویربرداری راه اندازی کرده و پایگاه های نظارت بر فضا تاسیس کرده است.

در 4 مارس سال 2017 ایران یک سیستم دفاع هوایی روسیه ساخت روسیه را آزمایش کرد.

ظهور هژمونیک ایران

با کاهش قدرت آمریکا در جهان، ابرقدرت های منطقه ای قطعا نفوذ بیشتری می یابند.

ایران به واسطه برخی موانع اقتصادی شاید نتواند جایگزین عربستان یا ترکیه شود، اما همچنان نقشی مهم، جدایی ناپذیر و محوری در خاورمیانه ایفا می کند.

و اگر حسن روحانی برای چهار سال دیگر رئیس جمهور ایران شود، همزمان با پیشرفت های این کشور در حوزه های سایبری، فضا، و نظامی، این کشور می تواند از ترکیه و عربستان سعودی پیشی بگیرد و به عنوان ابرقدرت خاورمیانه ظاهر شود.

جهان در حال تغییر است. نه یک قدرت هژمونیک و نه یک جهان دو قطبی وجود نخواهد داشت، اما از طریق ابرقدرت های منطقه ای چند قطبی شدن وجود خواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.