مردم ترکیه دیروز با شرکت در همه پرسی تغییر قانون اساسی نظر خود را درباره افزایش اختیارات رئیس جمهور و تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاستی اعلام کردند. نتیجه این همه پرسی تحلیل های متفاوتی در رسانه های بین المللی داشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، بر اساس اعلام نتایج همه پرسی روز گذشته، مردم ترکیه با 51.3 درصد رای مثبت، به این همه پرسی «آری» گفتند. در این گزارش برخی تحلیل های رسانه های انگلیسی زبان درباره همه پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه مورد بررسی قرار گرفته است.

 

رویترز: اروپای نگران؛ ترکیه دو دسته

خبرگزاری رویترز گزارش داد نتیجه همه پرسی ترکیه موجب نگرانی متحدان اروپایی این کشور شده و دو دستگی را در این کشور افزایش خواهد داد.

اصلاحات 18 موردی پیشنهادی، تمامی قدرت را از پارلمان خواهد گرفت و آن را به ریاست جمهوری – که اکنون هم تمامی قدرت را در دست دارد – منتقل خواهد کرد.

 

خبرگزاری فرانسه: مخالفان، همه پرسی را به چالش می کشند

خبرگزاری فرانسه گزارش داد اپوزیسیون ها در ترکیه اجازه نخواهند داد نتیجه همه پرسی به این آسانی مورد تایید قرار گیرد.

بر اساس تغییرات پیشنهادی، ساختار «پارلمانی» نظام سیاسی ترکیه تغییر کرده و ترکیه صاحب یک ساختار «ریاستی» خواهد شد و رئیس جمهور قدرت اجرایی گسترده ای خواهد داشت.

پیش از سال 2014 رئیس جمهور ترکیه منصبی تشریفاتی بود که برای یک دوره هفت ساله از سوی پارلمان ترکیه انتخاب می شد؛ اما با تغییرات قانون اساسی از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه رجب طیب اردوغان توانست برای نخستین بار در تابستان سال 2014 با آرای مستقیم مردمی به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور ترکیه - و نخستین رئیس جمهور منتخب با آرای عمومی - به مقام ریاست جمهوری برسد.

تغییر قانون اساسی ترکیه گام نهایی حزب حاکم ترکیه و اردوغان برای ایجاد سازوکارهای لازم به منظور کسب حداکثر قدرت سیاسی در این کشور است.

 

ایندیپندنت: پیش به سوی استبداد

روزنامه ایندیپندنت نوشت: ترکیه با مجموعه ای از مشکلات از جنگ با کُردها گرفته تا تهدیدات و حملات گاه و بی گاه داعش مواجه است. با این حال این وضع آشفته به رجب طیب اردوغان کمک کرده تا تصویری از یک مرد قوی از خود در ذهن مردم ایجاد کند و به واسطه آن قدرت خود را افزایش دهد.

این اصلاحات، قدرت رئیس جمهور را به سمت یک جایگاه تماما نیرومند در صدر دولت هدایت خواهد کرد و آن را در مسیر استبداد پیش خواهد برد.

زنگ هشدار زمانی به صدا در می آید که اردوغان با اتهاماتی در مورد سرکوب مخالفان مواجه شده است. به همین دلیل منتقدان او معتقدند او به شکل فزاینده ای به سمت استبداد پیش خواهد رفت.

حتی تبلیغات انتخاباتی وی نیز تلخ بود و اردوغان به مخالفان خود می تاخت و به آنها اتهام می زد که کشور را به خطر می اندازند و حتی از تروریسم حمایت می کنند.

 

اکونومیست: قدرت اردوغان در بنیان های کشور ریشه دواند

مجله اکونومیست نوشت: همه پرسی ترکیه با رای آری مواجه شد و از این به بعد آینده و دموکراسی این کشور توسط اردوغان تعیین خواهد شد.

رای آری، قدرت اردوغان را در بنیان های کشور ریشه دار کرد.

البته بسیاری بر این عقیده اند تنها اردوغان می تواند اوضاع بی ثبات کنونی در این کشور را بهبود بخشد.

 

گاردین: شکاف میان ترکیه و اروپا بیشتر می شود

گاردین نوشت: نتیجه همه پرسی روز گذشته شکاف میان ترکیه و متحدان اروپایی آن را افزایش می دهد.

اتحادیه اروپا از ترکیه خواسته است تا پس از همه پرسی به دنبال حداکثر اجماع داخلی باشد. «یان کلود یانکر» رییس کمیسیون اروپا و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی این اتحادیه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که منتظر گزارش ناظران بین ‌المللی این همه ‌پرسی هستند. این دو مقام اروپایی به ترکیه هشدار داده اند ما از مقامات ترکیه می ‌خواهیم که در سطح ملی به دنبال بیشترین اجماع ممکن بر سر این تغییرات باشد.

ترکیه از متحدان غربی خود فاصله گرفته و اکنون با بلوک اروپایی در خصومت آشکار قرار دارد. رهبران اروپایی اردوغان را به سرکوب آزادی ها متهم می کنند.

 

تایمز: دودستگی ها در ترکیه تشدید می شود

اعلام پیروزی اردوغان و تاکید مخالفان بر تقلب در همه پرسی و درخواست برای شمارش آراء، نشان می دهد که نتیجه این همه پرسی دودستگی ها را در ترکیه تشدید می کند.

این افزایش دو دستگی ها از همان زمان اعلام نتایج اولیه و اعتراض مخالفان به نتیجه همه پرسی آشکار شد.

حزب جمهوری ‌خواه خلق با اشاره به برخی از بی نظمی‌ ها در روند همه‌ پرسی و نزدیکی آراء موافقان و مخالفان شرکت کننده در رای‌ گیری، نتیجه این همه‌ پرسی و قانونی بودن آن را زیر سوال برده است.

منتقدان می ‌گویند تغییرات، تقریبا تمام اختیارات را در دست یک نفر قرار می ‌دهند و جایی برای نهادهای نظارتی مشابه در فرانسه و آمریکا برای ایجاد تعادل در قدرت رئیس جمهوری باقی نمی ‌گذارند.

 

نیویورک تایمز: همه پرسی در فضایی رعب انگیز و ناسالم

فضای رعب انگیزی که در آن مبارزات انتخاباتی برگزار شد باعث شده است که ناظران سلامت این همه پرسی را زیر سوال ببرند. علاوه بر پاکسازی قریب به اتفاق اعضای اپوزیسیون، مقامات دولتی اغلب به کارزارهای «نه» اجازه نمی دانند به تبلیغات و برگزاری سخنرانی و گردهمایی دست بزنند. و اردوغان و حامیان او اغلب به طور ضمنی مخالفان خود را با گروه های تروریستی و یا کسانی که مظنون به توطئه در کودتای ناکام سال گذشته بودند، مرتبط می کردند.

بررسی پوشش های رسانه ای نشان داده است که کارزار «آری» بیش از مخالفان این کارزار در کانون توجه بوده است.

 

سی ان ان: دموکراسی در ترکیه مرد

شبکه سی ان ان گزارش داد اردوغان، به عنوان کاریزماتیک، پوپولیست اقتدارگرا به نقطه کانونی از اختلافات عمیق در کشور تبدیل شده است، و این همه پرسی تنها تقسیم بندی ها را تند تر و بی ثبات کننده تر خواهد کرد.

با توجه به اینکه تنها نیمی از کشور از اصلاحات حمایت کردند و اینکه سه شهر بزرگ «استانبول»، «آنکارا» و «ازمیر» به همه پرسی «نه» گفتند، اردوغان قدرت جدید خود را تحت هاله ای از شک آغاز می کند. این احساس ناامنی به احتمال زیاد اردوغان را مستبدتر خواهد کرد.

اردوغان یک رهبر آشتی طلب نبوده است. در عوض او کشور را از طریق تقویت اختلافات ایدئولوژیکی، اجتماعی و فرقه ای اداره می کند. او با چالش ها، حتی با نوع مسالمت آمیز و دموکراتیک آنها، با سرکوب مخالفان مقابله می کند. و از هر فرصتی و حتی هر چالشی برای تقویت قدرت خود بهره می گیرد.

هیچ فرصتی بهتر از همه پرسیِ روز یکشنبه نمی توانست به اردوغان این چنین کمک کند.

 

اسپوتنیک: ترک ها تصمیم تاریخی گرفتند

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نوشت: مردم ترکیه با دادن رای آری به اصلاحات پیشنهادی اردوغان تاریخ کشور خود را تغییر دادند.

این اصلاحات قدرت را در دستان یک نفر تثبیت می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.