مکان: استانبول، ترکیه/ منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، طرفداران و مخالفان افزایش قدرت رئیس جمهور ترکیه در آستانه همه پرسی فردا یکشنبه، در شهر «استانبول» تجمع کردند.

فردا یکشنبه مردم ترکیه پای صندوق های رای خواهند رفت تا با اصلاحات قانون اساسی این کشور موافقت و یا مخالفت کنند. بر این اساس سیستم ریاست جمهوری جایگزین سیستم پارلمانی خواهد شد.

بیش از 55 میلیون نفر واجد شرایط هستند که آراء خود را در 167 هزار صندوق رای در سراسر کشور خواهند ریخت. نزدیک به 3 میلیون شهروند ترک در 57 کشور خارجی نیز بین 27 مارس تا 9 آوریل واجد شرایط رای دهی بودند.

آراء رای دهی به دو بخش «بله» و «نه» تقسیم شده است. هیچ سوالی بر روی برگه نوشته نشده و فرض بر این است که مردم همه می دانند به چه چیزی رای می دهند.

مراکز رای دهی در 32 استان شرقی در ساعت 7 صبح باز، و در ساعت 16 بسته می شود و در دیگر مناطق کشور یک ساعت دیرتر باز و بسته خواهد شد.

رسانه های ترکیه اجازه پخش و یا انتشار نتایج انتخابات را ندارند تا زمانی که هیئت عالی انتخابات ترکیه در ساعت 18 و یا کمی زودتر این ممنوعیت را بردارد.

با وجود اینکه نظرسنجی ها نشان دهنده پیروزی حامیان رای «آری» با اکثریتی اندک هستند، اما مولفه هایی چون رای حزب ناسیونالیست «حرکت ملی» و نتایج شمارش آراء اتباع خارج از ترکیه در نتیجه همه پرسی تاثیر گذار خواهد بود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اگر چه گفته است که تصمیم نهایی برعهده مردم است، اما در عین حال از مردم ترکیه خواسته تا در این همه پرسی رای آری دهند.

بر اساس 18 اصلاحیه قانون اساسی که در این همه پرسی به رای گذاشته می شوند، نظام ریاست جمهوری جایگزین نظام پارلمانی خواهد شد و اختیارات نخست وزیر به رئیس جمهور منتقل می شود. این 18 متمم قانون اساسی پیشتر در پارلمان ترکیه رد شده بود.

به گفته تحلیلگران، تائید و رای آری به این طرح به اردوغان اجازه می دهد تا سال 2029 میلادی و برای دو دوره متوالی دیگر رئیس جمهوری باشد اما رای منفی به معنای شکست وی خواهد بود. رجب طیب اردوغان در سال ۲۰۱۴ میلادی پس از 11 سال نخست وزیری برای اولین بار با رای مستقیم مردم به ریاست جمهوری انتخاب شد و از آن زمان خواهان تغییر اختیارات رئیس جمهوری بوده است.

مکان: شهر استانبول، ترکیه

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.