همه چیز حکایت از آن دارد که نزاع درباره سوریه به سمت تنش و درگیری بیشتر می رود. کانال های«هماهنگی» روسیه و آمریکا نزدیک به خشک شدن است. همه کشورها اهداف خود را نصب العین قرار داده اند و حاضر به دادن هیچ گونه امتیازی نیستند.اگر چه دولت آمریکا (هر چند در حرف)به تغییر رویکرد و رفتار مسکو در قبال دمشق دل خوش کرده است اما هم پیمانان سوریه به سمت بالا بردن درجه های هشدار و برنامه ریزی برای مقابله با «بازگشت» آمریکا می روند...بازگشتی که خطر «جنگ سرد» در خارج و میدان شعله ور داخل سوریه می رود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا سقف سیاسی و نظامی را بالا برد و به طور نهایی رابطه خود را با«میراث اوباما» و سیاست خارجی اش در قبال دمشق قطع کرد.حمله موشکی به فرودگاه«الشعیرات» به مثابه زنگ خطری بود درباره آغاز رفتن به سمت سیاست متفاوت ؛سیاستی که هنوز نشانه های آن کامل نشده است ولی در حداقل اش این است که بر «سوریه بدون اسد» تکیه دارد و نیز بر اساس تهدید همیشگی پایه ریزی شده است که هر گونه«اقدامی» شبیه حادثه «خان شیخون» با حمله بزرگتر از حمله به الشعیرات رو به رو می شود.

در عرصه موازنه های قدرت بین المللی در سوریه، واشنگتن با مسکو در میدان جنگ در سوریه از طریق هم پیمانان و نمایندگانش در درجه نخست مقابله می کرد. پس از هر دوره آتش روی زمین ،نتیجه اش در راهروهای سیاسی در ژنو و دیگر پایتخت ها دیده می شد.

تعیین سرنوشت نبرد «حلب» ،به طور مثال، باعث شد که مسکو «آستانه» را راه اندازی کند همچنین معارضان سوری مجبور به تشکیل یک هیأت از گروه های مختلف شدند و آنکارا نیز سر تعظیم فرود آورد، به طوری که رفتارش تغییر کرد. اگر روسیه و به همراهش دیگر هم پیمانان پس از تعیین سرنوشت نبرد حلب و تامین امنیت دمشق و دفن نظریه« مذاکرات پس از کناره گیری اسد» امتیازهایی را از تیم مقابل به دست آوردند ، امروز واشنگتن با ثقل خودش و به نمایندگی از خودش باز می گردد تا محور دشمن دمشق را رهبری کند و اهدافی که به دور از سخنان مسئولان اروپایی، عرب ها و ترک نیست را نصب العین قرار داده است.

این حضور جدی آمریکا که در حال متبلور شدن است باعث می شود که طرف مقابل در مسیری قرار گیرد که نیازمند عرض اندام موازی در نبرد بالا بردن سقف هایی است که منطقه را به سمت شعله ور کردن بیشتر می برد.

تیم سوریه،روسیه، ایران و هم پیمانان در لبنان و عراق تحولات سریع را از این زاویه بررسی می کند که زمام امور در دست دشمن اش نیفتد این خودش یعنی افزایش روند درگیری ها در چندین مکان است.

بر اساس اطلاعاتی که وجود دارد، رایزنی درباره شکل های واکنش قطعی در صورت تکرار تجازو آمریکا در سایه انتقال هواپیماهای جنگی و قادر به حمل موشک های بزرگ به مناطق نزدیک به دریا یا به پایگاه هایی در ترکیه و اردن، در جریان است.

تا به امروز و با توجه به اظهارات آمریکایی ها به نظر می رسد «دیوار مسکو» گذرگاه اجباری برای تحمیل رویکردهای آمریکا در سوریه است. دیدار نخست «رکس تیلرسون»از مسکو، برای رساندن پیام واضح به کرملین است:« از اسد دور شوید...وگرنه»

تیلرسون پیش از رفتن به مسکو گفت که « برای ما روشن است حاکمیت خانواده اسد به پایان خود نزدیک می شود». وی گفت که کشورش ابراز امیدواری می کند که« دولت روسیه به این نتیجه برسد که با شریکی غیرقابل اعتماد ائتلاف کرده است» و این را در اشاره به رئیس جمهور سوریه گفته است.تیلرسون تصریح کرد:« روسیه می تواند بخشی از آینده سوریه باشد و نقش مهمی بازی کند یا می تواند ائتلاف خود با این مجموعه را که ما بر این باوریم که در طولانی مدت به منافعش خدمتی نمی کند، حفظ کند».

از سوی دیگر، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اصرار کشورش به حفظ منافع و طرح های قبلی را اعلام کرد و اشاره کرد اطلاعاتی دارد که حکایت از این دارد که « برای تحریک های جدیدی در سوریه برنامه ریزی شده است» تا دمشق را مسئول استفاده از سلاح شیمیایی کند. وی در کنفرانسی مطبوعاتی گفت «اطلاعاتی از منابع مختلف به دست آمده است که اشاره می کند در حال حاضر در مناطق دیگری از سوریه از جمله مناطق نزدیک به دمشق برای حملات شیمیایی و مسئول کردن دمشق به این حملات برنامه ریزی می شود.» یک منبع در کرملین به خبرگزاری «ایتارتاس» گفت که منظور پوتین مناطق «الغوطه شرقی» در نزدیکی دمشق است، زمانی که درباره «تحریک ها»ی برنامه ریزی شده در مناطق نزدیک به دمشق سخن گفت.

 پوتین خواستار انجام« تحقیقات فراگیر در استفاده از سلاح شیمیایی در استان ادلب» شد تا به «تصمیم های متوازن بر اساس نتیجه تحقیقات» رسید. به باور وی حمله آمریکا به سوریه یادآور حمله این کشور به عراق در سال 2003 است. وی تذکر داد که «دخالت آمریکا در آن زمان در عراق منجر به نابودی این کشور و ظهور گروه تروریستی داعش شد...و همین اتفاق اکنون دارد می افتد». وی تصریح کرد که کشورهای اروپایی با حمایت از حمله آمریکا به سوریه تلاش می کنند که پس از موضع گیری های خصمانه رئیس جمهور آمریکا طی تبلیغات انتخاباتی، روابط دوستانه ای با دولت دونالد ترامپ برقرار کنند». ترامپ تصریح کرد که تصمیم ترامپ برای انجام حملات باعث می شود که دشمنان سیاسی اش، در صورت وقوع اتفاق خاصی وی را سرزنش کنند.

بدین ترتیب تغییر رفتار و رویکرد که واشنگتن به دنبالش است در راهرورهای کرملین بازتابی ندارد. تحرکات سیاسی و نظامی صادر شده توسط پایتخت مسکو حکایت از چیزی جز بالا گرفتن رویارویی ها ندارد. دو روز پیش«دیمتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت که تیلرسون« مشمول پروتکل های سیاسی سختگیرانه ای می شود»و فقط با همتای روس خود دیدار می کند و تأکید کرد که حمله آمریکا به سوریه نشان دهنده «بی رغبتی ایالات متحده آمریکا برای همکاری است».

این فضا نشان می دهد که دیدار وزیر خارجه آمریکا با «سرگئی لاوروف» همتی روس اش دیداری شکست خورده است زیرا دو طرف بر پافشاری بر دیدگاه های خود درباره پیامدهای«مابعد حمله» بامداد روز جمعه اصرار می کنند.

روابط روسیه-آمریکا در حال سپری کردن« دشوارترین مرحله از زمان پایان جنگ سرد» است.این در بیانیه وزارت خارجه روسیه و یک روز پیش از رسیدن «میهمان پردردسر» آمده است.

در این بیانیه آمده است:« ما برای گفت و گو درباره همه مسائل آماده ایم لیکن روسیه فقط همکاری بر اساس اصل برابری میان دو کشور را می پذیرد، همچنین از منافع مشروع خود چشم پوشی نمی کند». این منافع نیز به سمت تعمیق بیشتر روابط با تهران و دمشق می رود به طوری که وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که وزرای خارجه سه کشور هفته جاری در مسکو نشست برگزار می کنند.

درباره دوره «ابراز دوستی» آمریکا با روسیه با به قدرت رسیدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور کشور نیز باید گفت چنین ابراز دوستی همراه با حمله به ایران و سیاست هایش و نیز فک ارتباط با ایران برای هر کسی همراه شد که می خواهد با «جامعه بین المللی» همکاری کند.

در سایه رفتن وزرای خارجه سوریه و ایران به مسکو در روز جمعه، «حسین دهقان» وزیر دفاع ایران و «فهد جاسم الفریج»همتای سوری اش بر «ضرورت تقویت هماهنگی نظامی در جنگ علیه تروریسم» تأکید کردند. دهقان همچنین در تماس تلفنی با «سرگئی شویگو» همتای روس خود تاکید کرد که «تروریست ها باید بفهمند که نمی توانند بیشتر از این به جنایت های خود ادامه دهند» و آمریکایی ها نیز باید بدانند که تکرار تجاوز بهای سنگینی دارد و بدون پاسخ نمی ماند» وی تصریح کرد که «  آمریکا برای جبران شکست تروریست ها در منطقه در حال اجرای سناریوی مشکوک و خطرناک به منظور ایجاد اجماع علیه دولت قانونی سوریه و توجیه حضور نظامی خود در منطقه است.»

این سناریوی مشکوک که توسط ایران و روسیه درباره آن هشدار داده شد حکایت از بالا گرفتن رویارویی ها است و نتایج آن را فقط در صورت تکرار«حمله شیمیایی جدید» نمی بینیم بلکه آن چه در میدان در جنوب سوریه تا شمال برنامه ریزی شده، حکایت از تحولات داغ بزرگی دارد که کشورهایی مانند اردن و عربستان و ترکیه نقش اساسی در آن دارند. در منطقه جنوبی که برای آن سناریوی مناطق امن و دولت های محلی آماده شده تا ادلب که در آن هزاران فرد مسلح حضور دارند که آماده گشودن جبهه های جدید به سمت حلب و «حماه» هستند  و کامل شدن دست گذاشتن آمریکا بر «الرقه»تا برسد به مرزهای عراق؛ اینها خطرهایی است که «محور» مقابل روی میز دارد  یکی از بندهای اساسی در «نشست سه جانبه» آینده در مسکو است.اطلاعات رسیده اشاره به این دارد که تحرکات میدانی پیشگیرانه همه طرح های دشمنان را در هم می کوبد و مناطق جدیدی را به موازات کامل کردن مقدمات سیاسی و نظامی برای مقابله با خطر بزرگتر مصون می کند که عنوانش حملات آمریکاست که دمشق هدف جدیدش است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.