نشست وزیران خارجه هفت کشور صنعتی در ایتالیا به عنوان رئیس دوره ‌ای این گروه امروز در حالی آغاز می شود که انتظار می رود نگرانی اروپایی ها از اقدام نظامی آمریکا در سوریه آن را تحت الشعاع قرار دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رویترز گزارش داد: وزیران خارجه هفت کشور صنعتی (گروه جی هفت) امروز دوشنبه برای برگزاری نشست سالانه با یکدیگر دیدار و گفت و گو خواهند داشت؛ در حالی که اروپا و ژاپن به وضوح از آمریکا می خواهند در خصوص پاره ای از مسائل به ویژه سوریه شفاف سازی کند.

در این نشست «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور خواهد داشت.

«انجلینو الفانو» وزیر خارجه ایتالیا به عنوان رئیس دوره اجلاس جی هفت به میانجیگری میان آمریکا و روسیه در خصوص سوریه می پردازد.

این نشست دو روزه مقدمات برگزاری اجلاس سران جی هفت در ماه مه آینده در جزیره سیسیل ایتالیا با حضور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور امریکا را فراهم می کند.

این نشست در شهر «لوکا» در ایتالیا در حالی برگزار می شود که در میان نگرانی ها در مورد برنامه هسته ای کره شمالی، و اینکه روابط غرب با روسیه تلاش می کند از سال ها بی اعتمادی خلاص شود، آمریکا یک گروه ضربت دریایی را به نزدیکی شبه جزیره کره حرکت داده است.

اما به احتمال زیاد جنگ داخلی سوریه محور اصلی مذاکرات خواهد بود و ایتالیا امیدوار است بیانیه پایانی این نشست تلاش های سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ شش ساله در این کشور را تقویت کند.

در این نشست ایتالیا، آلمان، فرانسه، انگلیس، کانادا و ژاپن تلاش خواهند  کرد تا از «رکس تیلرسون» وزیر خارجه جدید آمریکا کسب اطلاع کنند که آیا واشنگتن همچنان به براندازی «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه اصرار دارد یا خیر.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیشتر اشاره کرده بود که نسبت به پیشینیان خود کمتر به مداخله در امور دیگر کشورها خواهد پرداخت. بنابراین حمله هفته گذشته وی به سوریه بسیاری از دیپلمات های اروپایی را گیج کرده و آنها می خواهند بدانند که آیا این اقدام تنها یک پیام هشدار آمیز ساده بوده یا تلاشی برای براندازی نظام سوریه است.

«نیکی هالی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در تعطیلات آخر هفته گفت که تغییر نظام در سوریه یک اولویت برای ترامپ است؛ در حالی که تیلرسون در روز شنبه گفته بود که اولویت اول، شکست داعش است.

پیام های متفاوت واشنگتن، متحدان اروپایی را که مشتاق به دریافت حمایت کامل آمریکا برای یک راه حل سیاسی مبتنی بر انتقال قدرت در دمشق هستند، سردرگم کرده است.

یک دیپلمات ارشد اروپایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «آمریکایی ها می گویند با این کار موافقند، اما هیچ تلاشی برای نشان دادن این موافقت در پشت صحنه دیده نمی شود. آنها غایب هستند و بی هدف در تاریکی راه می روند.»

 

نگرانی ها در مورد لیبی

نشست امروز وزرای خارجه جی هفت، پیش زمینه ای برای نشست سران این گروه سیسیل در پایان ماه مه خواهد بود.

تلاش ها برای دستیابی به توافق در مورد اظهارات و استراتژی ها پیش از نشست سیسیل بسیار کُند پیش می رود و دلیل آن تا حدودی این است که دوره انتقالی در وزارت خارجه آمریکا به سختی انجام می گیرد و بسیاری از پست ها در این وزارتخانه همچنان خالی هستند.

برخی از مسائل مانند تجارت و تغییرات آب و هوایی به احتمال زیاد در نشست امروز و فردا مورد بحث قرار نخواهد گرفت. یک دیپلمات ایتالیایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «مسائل پیچیده تر به نشست سران در ماه بعد موکول خواهد شد.»

با این حال وزرای خارجه در مورد لیبی بحث و گفت و گو خواهند کرد.

ایتالیا امیدوار است از دولت تحت حمایت سازمان ملل متحد در طرابلس که تلاش دارد در این شهر اعمال نفوذ کند و دیگر بخش های این کشور خشونت زده در شمال آفریقا را به حال خود رها کند، حمایت لفظی شود.

دولت ترامپ هنوز سیاست روشنی را در قبال لیبی برای خود تعریف نکرده، و رم نگران است که واشنگتن ممکن است با مصر همگام شود و از ژنرال «خلیفه حفتر» که در شرق لیبی فعال است، حمایت کند.

مبارزه با تروریسم، روابط با ایران و بی ثباتی در اوکراین نیز از دیگر مسائل مورد بحث در این نشست خواهند بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.