شاهزاده بن سلمان تلاش کرد که ترامپ را به سمت اردوگاه عربستان سعودی بکشاند و نیز تلاش کرد که به نام همه مسلمانان حرف بزند.بن سلمان همچنین تلاش کرد که وانمود کند دولت ترامپ چقدر برای سعودی ها خوب است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه آمریکایی وورلد تریبون در گزارشی تحت عنوان« وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان در جذب کاخ سفید به رهبری ترامپ شکست خورد» به سفر اخیر بن سلمان به آمریکا پرداخت و نوشت: از سرگیری ارسال محموله های نفتی عربستان به مصر توسط شرکت «آرامکو»ی عربستان به عنوان اقدامی برای نشان دادن حسن نیت و نشانه ای مثبت در بهبود روابط دو کشور توصیف شده است.

گذشت زمان واقعیت را فاش می کند لیکن سر و صدا راه انداختن درباره سفر «محمد بن سلمان» وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان به آمریکا و موفقیت آمیز بودن این سفر به نظر می رسد توخالی و ساختگی است.

بن سلمان پس از دیدارش با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید در 14مارس نیاز به نوعی موفقیت داشت.

گزینه های عربستان به پایان رسید و باعث شد که برخی از هم پیمانان سنتی اش را به رغم میل باطنی آنها وادار به به اظهار همبستگی با اقدامات و موضع گیری های اش در جنگ های یمن، عراق، سوریه و لیبی کند این در حالی است که اقتصاد عربستان در شرایط حساسی قرار گرفته و اوضاع آن بدتر می شود و این امر منجر به فشارهای سیاسی داخلی خواهد شد.

شاهزاده بن سلمان تلاش کرد که ترامپ را به سمت اردوگاه عربستان سعودی بکشاند و نیز تلاش کرد که به نام همه مسلمانان حرف بزند.بن سلمان همچنین تلاش کرد که وانمود کند دولت ترامپ چقدر برای سعودی ها خوب است.

محمد بن سلمان در واقع تلاش کرد که در سفر به آمریکا از شر دوستی رو به شکوفایی ترامپ با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر که اکنون تبدیل به رقیب شاهزاده سعودی شده است، رها شود به همین دلیل گستره دشمنی عربستان با مصر به واشنگتن کشیده شد این در حالی است که واضح شده است که دولت جدید آمریکا به شکل اتوماتیک سیاست های خاورمیانه ای که دولت« باراک اوباما» رئیس جمهور سابق در پیش گرفته بود را ادامه نمی دهد.

به رغم خطرات زیاد لیکن اگر واشنگتن مجبور شود از میان عربستان و مصر یکی را انتخاب کند، بی تردید مصر را به دلیل ثقل ژئوسیاسی و فرهنگی انتخاب می کند که در ساحل دو دریای مدیترانه و سرخ واقع شده و کانال سوئز را در اختیار دارد.

دشمنی اخیر عربستان با مصر و افتادن اختیار ارتباط به دست شاهزاده محمد و السیسی رئیس جمهور مصر باعث شده است که هر طرفی تلاش کند که ایالات متحده امریکا را به سمت خود بکشاند.

به رغم آن که واشنگتن در این مرحله تمایل ندارد که عربستان سعودی یا همسایه اش قطر را به طور کامل به حاشیه براند اما کاخ سفید نمی تواند وضع استراتژیک مصر را نادیده بگیرد.

در چنین احوالی محمد بن سلمان با دونالد ترامپ در 14 مارس در کاه سفید دیدار کرد و چنین ادعا شد که این دیدار«نقطه تحول تاریخی» در روابط آمریکا و عربستان سعودی است.

این در حالی است که برخی منابع رسانه ای آمریکایی به نقل از برخی منابع در کاخ سفید نقل کردند که هرگز چنین چیزی رخ نداده است و زبان بدن ترامپ طی دیدار با شاهزاده محمد بن سلمان روشن کرده است که وی هیچ کششی به این مسئول جوان سعودی ندارد.

به رغم آن، وزیر دفاع عربستان سعودی در بیانیه ای پس از دیدار با ترامپ گفت که ترامپ دوست واقعی مسلمانان است و به شیوه ای که هیچ کس تصور نمی کند به جهان اسلام خدمت خواهد کرد و دیدار موفقیت بزرگی به دست آورد و به مثابه تحول تاریخی در روابط دو جانبه دو کشور بوده است.

در مقابل، بیانیه های کاخ سفید سرد بود و تیم ترامپ نیز از جانشین ولیعهد خوش شان نیامده است.

نخستین کاری که ترامپ پس از روی کار آمدن در 23 ژانویه انجام داد، تماس با  عبدالفتاح السیسی رئیبس جمهور مصر و اظهار نظرهای مثبت از جانب طرفین بود.

علاوه بر آن، السیسی زمانی که ترامپ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با وی دیدار کرد و برای دیدار با وی به آمریکا رفته است سفری که تا چهارم آوریل ادامه پیدا می کند.

رهبران عربستان سعودی و مصر بنابر دلایل متفاوت پشت خود را به دولت اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا داده بودند.

در این بین دولت ترامپ اکنون تلاش می کند که استراتژی هایی را در منطقه مشخص کند که مناسب حالش باشد و برای اجرای آنها گام بردارد و از تلاش های عربستان، ترکیه و امارات برای ورود بیشتر به بحران های یمن، سوریه و عربستان خوشش نمی آید.

این در حالی است که محمد بن سلمان، عربستان را وارد راهی کرد که بسیار دشوار است که این کشور به سلامت از آن خارج شود.

در نتیجه آن نیز ریاض دوستان سابق خود را به سمت ورود شان به جنگ در کنارش می کشاند.

در همین زمینه محمد بن سلمان در درخواستش از پاکستان برای ورود به بحران یمن ادامه می دهد به رغم آن که ریاض این گونه تبلیغ می کند جنگ علیه شیعیان است و در نهایت علیه ایران است با علم به اینکه 20 درصد از جمعیت پاکستان شیعه هستند.

اگر پاکستان وارد جنگ یمن شود اتفاقی که می افتد این است که جنگ داخلی در  این کشور را تسریع می کند.

با وجود این،«نواز شریف» نخست وزیر پاکستان که بیشترین استفاده و بهره را از دوستی طولانی اش با عربستان سعودی برده است برای مخالفت با خواسته های ریاض با دشواری هایی رو به روست.

بدین ترتیب باید گفت که در زمینه بی رغبتی به خواسته های عربستان برای حمایت از این کشور مساله فقط به واشنگتن محدود نمی شود بلکه دیگر قدرت ها را نیز شامل می شود و آنها نیز تمایلی به تن دادن به خواسته های عربستان ندارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.