پس از ریچموند، کمبریج نیز به عنوان نخستین شهر شمال شرقی آمریکا، درخواست برای استیضاح ترامپ را مطرح می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فردا دوشنبه (سوم آوریل) شورای شهر کمبریج قرار است به درخواست «مارک مک گاورن» معاون شهردار، «ژان دورو» و «لیلاند چونگ» مشاوران وی طرح حمایت از آغاز استیضاح دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا را به رای بگذارد.

گزارش های محلی نشان داده است این طرح با کمک سازمان «منطقه کمبریج قوی تر با هم» موسوم به «کاست» (CAST) ارائه شده است.

در این طرح آمده است که راهی را که رئیس جمهور در کنترل سازمان ترامپ در پیش گرفته، تخلف از قانون اساسی محسوب می شود.

در دعوی شورای شهر کمبریج آمده است: «در 11 ژانویه سال 2017 یعنی 9 روز قبل از مراسم تحلیف، دونالد ترامپ اعلام کرد طرحی را در نظر دارد که در صورت اجرا، وی را از فعالیت های روزانه تجاری اش دور می کند. اما هیچ مواجبی را از دولت های خارجی، ایالت های محلی و ... قطع نمی کند.»

این دعوی می افزاید: «این تخلفات، تمامیت ریاست جمهوری را تضعیف می کند و با فساد، بر ثروت رئیس جمهور می افزاید و از اعتماد عمومی سوء استفاده می کند.»

در یکی از ماده های قانون اساسی آمریکا آمده است: «هیچ کسی برای احراز سود یا اعتماد در سایه آنها، نباید بدون موافقت کنگره هیچ مواجب، پول، سود، عنوان و یا هر چیز دیگری را از پادشاه، شاهزاده و یا کشور خارجی بپذیرد.»

مواجب شامل حقوق و دستمزد، هزینه یا سود است.

ترامپ در ژانویه اعلام کرد که کنترل امپراتوری تجاری خود را به پسران بالغ خود منتقل می کند، اما او هنوز هم از طریق یک اعتبارنامه به ارتباط خود با این شرکت ادامه می دهد. ترامپ تنها ذینفع این اعتبارنامه است و می تواند در هر زمانی آن را لغو کند.

«ریچارد دبلیو پینتر» یکی از وکلای کاخ سفید در دوره ریاست جمهوری «جورج دبلیو بوش» در میان گروهی قرار دارد که چند روز پس از برگزاری مراسم تحلیف ترامپ دادخواستی را در خصوص نقض قانون اساسی توسط وی تنظیم و ارائه کرد.

این دعوی در دادگاهی در منطقه جنوبی نیویورک مطرح شد.

پیش از این نیز اعضای شورای شهر ریچموند به ‌اتفاق آرا به استیضاح ترامپ رای مثبت داده بودند.این شورا اذعان کرد هر چند طرح درخواست استیضاح رئیس ‌جمهور اقدامی غیرعادی است، همه اعضا به ‌اتفاق آرا به استیضاح وی رای دادند.

در صورت افزایش میزان حمایت شوراهای شهرها از استیضاح ترامپ، امکان طرح آن در مجلس نمایندگان افزایش می یابد.

یک استاد دانشگاه که از سال 1984 میلادی تاکنون نتیجه تمامی انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا را به ‌درستی پیش ‌بینی کرده بود، ادعا می‌ کند ترامپ حتما استیضاح خواهد شد.

«آلن لیچمن» استاد تاریخ در دانشگاه «امریکن»  در شهر «واشنگتن دی سی» با استفاده از فرمولی که آن را «کلیدها» می‌ خواند، نتایج انتخابات آمریکا را پیش‌بینی می‌ کند و اکنون نیز به همین شیوه متقاعد شده که ترامپ استیضاح می ‌شود و در حال نگارش کتابی در این زمینه است.

انتشارات «هارپر کالینز» این کتاب را که «موردی برای استیضاح» نام دارد، این ماه (آوریل) چاپ خواهد کرد. در این کتاب ارزیابی لیچمن از چگونگی استیضاح ترامپ بر اساس تحلیل ‌هایی که نشان می ‌دهد چگونه عملکرد وی او را در برابر اقدامات تنبیهی آسیب ‌پذیر می کند، آمده است.

سخنگوی هارپر کالینز در این خصوص گفت: «پروفسور لیچمن از سال 1984 نتایج تمامی انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا از جمله انتخابات سال 2016 را به ‌درستی پیش ‌بینی کرده است.»

وی افزود: «حالا لیچمن تمرکز خود را روی چهل و پنجمین رئیس‌ جمهور آمریکا معطوف کرده است و درباره پیش‌ بینی بعدی وی نیز موضوع استیضاح ترامپ مطرح نیست؛ بلکه درباره زمان استیضاح سوالاتی وجود دارد.»

لیچمن حتی پیش از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست ‌جمهوری نیز استیضاح وی را پیش‌ بینی کرده بود.

لیچمن سپتامبر گذشته در مصاحبه با واشنگتن ‌پست گفته بود: «من قصد دارم یک پیشگویی دیگر بکنم. این پیشگویی بر اساس فرمول یا سیستم خاصی صورت نمی ‌گیرد.»

وی افزود: «آنها نمی ‌خواهند ترامپ رئیس ‌جمهور باشد چرا که آنها قادر به کنترل کردن وی نیستند. او فردی غیر قابل ‌پیش ‌بینی است. آنها «مایک پنس» (معاون ترامپ) را دوست دارند که یک جمهوری ‌خواه محافظه‌ کار و قابل‌ کنترل است. و من کاملا اطمینان دارم که ترامپ زمینه را برای استیضاح خود فراهم خواهم کرد.»

این در حالی است که نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می ‌دهد میزان محبوبیت کاهش یافته است.

نتایج یک نظرسنجی جدید که توسط آسوشیتدپرس و مرکز NORC برای تحقیق در امور عمومی انجام شده دریافته است که از هر 10 آمریکایی شش نفر عملکرد ترامپ را در دو ماه ریاست جمهوری اش تایید نمی کنند.

درصد مشابهی نیز اعلام کرده اند کشور در مسیر نادرستی هدایت می شود.

این در حالی است که محبوبیت ترامپ در دو ماهه ابتدایی ریاست جمهوری در مقایسه با اوباما و جورج دبلیو بوش در مدت زمان مشابه در رقم بسیار کمتری قرار دارد. بر اساس نظرسنجی گالوپ میزان محبوبیت اوباما در این زمان از ریاست جمهوری بالای 60 درصد و محبوبیت بوش بالای 50 درصد بود. اما محبوبیت ترامپ به کمتر از 40 درصد سقوط کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.