وضعیت دونالد ترامپ از اوباما هم بدتر است. اینکه چه تعداد غیرنظامی در یمن در حملات هوایی کشته شوند، هیچ اهمیتی برای او ندارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، تارنمای خبری آمریکایی اسلیت گزارش داد: تقریبا دو سال بعد از آنکه آمریکا حمایت از عملیات نظامی به رهبری عربستان در یمن را آغاز کرد، دولت ترامپ برای افزایش حمایت خود از عملیاتی برنامه ریزی می کند که نه تنها تاثیر بشردوستانه مخربی بر یکی از فقیرترین و بی ثبات ترین کشورهای جهان داشته است، بلکه عمدتا در رسیدن به اهداف نظامی خود شکست خورده است.

جنگ در یمن در واقع دو جنگ است: در درجه اول توسط آمریکا و متحدان آن و از طریق حملات هوایی علیه القاعده در شبه جزیره عربستان اجرا شده، و دیگری توسط عربستان سعودی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به نمایندگی از دولت عزل شده یمن و در برابر حوثی ها انجام گرفته است.

برای مورد دوم، دولت اوباما پشتیبانی تسلیحاتی و لجستیکی از عربستان سعودی به عمل آورد اما در ماه دسامبر، در نهایت به دلیل نگرانی ها از افزایش تلفات غیرنظامیان، از جنگ یمن فاصله گرفت و طرح برنامه ریزی شده برای فروش سلاح های هدایت شونده به سعودی ها را به حالت تعلیق در آورد.

به گزارش وال استریت ژورنال، دولت ترامپ اکنون برای از سرگیری فروش این تسلیحات برنامه ریزی می کند، و به طور قابل توجهی پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی از نظامیان سعودی و اماراتی را افزایش داده است. به گزارش  روزنامه واشنگتن پست، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا در پس حمایت از این عملیات قرار دارد و عربستان سعودی نیز با اعزام «محمد بن سلمان» به واشنگتن در ماه جاری در این خصوص پیامی به دولت ترامپ داده است.

اولویت اصلی آمریکا در یمن هنوز هم مبارزه القاعده شبه جزیره عربستان است، اما ماتیس و دولت ترامپ به نظر می رسد با سعودی ها هم کلام شده اند که جنگ یمن برای مقابله با نفوذ ایران وسیله خوبی است.

مسئله اصلی این است که این جنگ به هیچ یک از اهداف خود دست نیافته است. «میکا زنکو» از شورای روابط خارجی در مجله فارن پالسی اشاره داشته است که در میان هرج و مرج جنگ داخلی یمن، شمار عناصر القاعده شبه جزیره عربستان از حدود هزار نفر در سال 2014 به چهار هزار نفر در سال 2016 افزایش یافته اند. «اشتون کارتر» وزیر دفاع سابق آمریکا اذعان داشت که این جنگ در سال 2015 به القاعده کمک کرد تا تقویت شود.

عربستان در هدف خود برای تضعیف حوثی ها نیز ناکام ماند و موشک هایی که از سوی این جنبش به سمت سعودی ها شلیک می شود تاییدی بر این مطلب است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان اتهام عربستان و آمریکا در خصوص حمایت مستقیم ایران از حوثی ها را قبول ندارند.

در همین حال، حملات هوایی عربستان و همچنین مبارزات زمینی به کشتار حدود 10 هزار غیر نظامی منجر شده است. بسیاری از این حملات، بیمارستان ها و مدارس را هدف قرار داده و در آخرین مورد، در اوایل این ماه یک قایق حامل پناهندگان سومالیایی هدف قرار گرفته شد و ده ها نفر کشته شدند. به لطف جنگ و محاصره، یمن در آستانه قحطی قرار دارد. زمانی گمان می رفت همکاری اطلاعاتی آمریکا در حملات هوایی عربستان شمار تلفات نظامی را کاهش می دهد. اما اکنون اینگونه استدلال می شود که دولت ترامپ هیچ تعهدی در قبال غیرنظامیان یمنی ندارد.

پس اکنون آمریکا در یمن چه می کند؟!

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.