بی تردید رهبران سوریه تصمیم به مقابله با هر گونه تجاوز اسرائیلی گرفتند و در عین حال آماده تحمل همه نتایج آن هستند و حتی آماده اند از آن دورتر نیز بروند آن هم در چارچوب طرح هایی که با دقت بسیار زیاد بررسی شده است. همچنین به نظر می رسد که اسرائیلی ها به سرعت این پیام را گرفتند و برای اولین بار اذعان کردند که به اراضی سوریه حمله هوایی کردند و عنان آژیرهای خطر را برای اوضاع بدتر رها کردند و از هول شوکی که به آنها وارد، شده سکوت اختیار کردند.

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان»نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی به واکنش ارتش سوریه به تجاوز هوایی رژیم اسرائیل به اراضی سوریه پرداخت و نوشت: اینکه آژیرهای خطر در «قدس» اشغالی و شهرک های یهودی نشین منطقه «اغوار» رود اردن در بامداد امروز به صدا درآید و پس از آن صدای انفجارهای ناشی از شلیک موشک های سوری به گوش برسد این یک سورپرایزی است که دل بسیاری را خنک کرد و به برخی دیگر را شوک روانی وارد کرد که انتظارش را نداشتند و ما اینجا فقط درباره اسرائیلی سخن نمی گوییم بلکه درباره برخی عرب ها و مسلمانان نیز سخن می گوییم.

دولت اشغالگر اسرائیل طی سال های گذشته به بهانه های متعدد که بارزترین آنها حمله به کاروان های سلاح سوری و ایرانی از جمله موشک های دوربرد و تجهیزات نظامی به حزب الله لبنان، بمباران هایی را در عمق اراضی سوریه انجام داد و همیشه هواپیماهایش سالم به پایگاه های خود بر می گشتند تا پس از آن حملات«شماتت» به سوریه و ارتش عربی اش و نیز اتهام های «ترس» و تکرار جمله «منفور» که می گوید« در زمان و مکان مناسب پاسخ می دهند» و این را برای تأکید بر مسخره کردن سوریه و ارتش اش می گویند و نیز تحسین تلویحی از دشمن اسرائیلی و هواپیماهایش آغاز  شود.

امروز تصویر فرق کرده و پدافند هوایی سوریه به حمله چهار هواپیمای اسرائیلی پاسخ داد و یکی از آنها را سرنگون و یکی را نیز مورد اصابت قرار داد،و این را بیانیه ارتش عربی سوریه اعلام کرد. علاوه بر آن موشک های زمین به هوا به حریم هوایی قدس اشغالی و منطقه اغوار رود اردن رسید این یعنی پاسخ فقط به هواپیماها محدود نشد بلکه اهدافی زمینی را نیز شامل شد وگرنه برای چه باید آژیرهای خطر در عمق سرزمین های اشغالی به صدا درآید؟

برخی از کسانی که در اردوگاه اسرائیل هستند این مساله را پیش می کشند که تل آویو سرنگونی هر گونه هواپیمای خود را رد کرده است لیکن...اتفاق اصلی پاسخ و مقابله با این هواپیماها و آمادگی برای پیامدهای این اقدام  و معناهای سیاسی و نظامی آن است که برای مسئولان مربوطه در دولت اشغالگر یا هم پیمانان عرب و آمریکایی شان با هم دارد.

این تحول، یعنی مقابله با هواپیماهای اسرائیلی که برای نخستین بار از شش سال پیش تا کنون و چه بسا بیشتر رخ می دهد، اتفاقی و بررسی نشده به شکل دقیق رخ نداده است بلکه در چارچوب استراتژی سوری جدید ارخ داد که بازتاب دهنده پایان یک مرحله و آغاز مرحله دیگر است.این همان چیزی است که سخنان بیشتر تحلیلگران اسرائیلی را مورد تفسیر قرار می دهد؛ سخنانی که تاکید می کند دولت آنها نمی خواهد تنش را بیشتر کند زیرا به مصلحتش نیست؛ سبحان الله از شش سال پیش تا کنون بمباران می کنند و حریم هوایی سوریه را نقض می کنند و آن هم در چارچوب «تحریک» عمدی برای وادار کردن سوریه به واکنش و اکنون می گویند که نمی خواهند تنش را بیشتر کنند؟

بی تردید رهبران سوریه تصمیم به مقابله با هر گونه تجاوز اسرائیلی گرفتند و در عین حال آماده تحمل همه نتایج آن هستند و حتی آماده اند از آن دورتر نیز بروند آن هم در چارچوب طرح هایی که با دقت بسیار زیاد بررسی شده است. همچنین به نظر می رسد که اسرائیلی ها به سرعت این پیام را گرفتند و برای اولین بار اذعان کردند که به اراضی سوریه حمله هوایی کردند و عنان آژیرهای خطر را برای اوضاع بدتر رها کردند و از هول شوکی که به آنها وارد، شده سکوت اختیار کردند.

موشک های سوری به گفته تحلیلگران اسرائیلی که بیشتر این تحلیلگران هم ژنرال های بازنشسته هستند، بسیار پیشرفته هستند و باعث شد که فرماندهان نظامی اسرائیلی تصمیم به مقابله با این موشک ها با موشک های «حیتس»،پیشرفته ترین موشک ها در زرادخانه نظامی شان، بگیرند.با وجود این، بر اساس گزارش های رسانه های اسرائیلی فقط توانستند یکی از موشک های سوری را سرنگون کنند. حالا اگر موشک های مورد استفاده در دفعات بعد از نوع«اس 300» یا «اس 400» باشد آن وقت حال و روز این رژیم چگونه خواهد بود؟

در بیانیه رسمی ارتش سوریه آمده است که «این تجاوز آشکار در چارچوب کمک رژیم صهیونیستی به باندهای داعش تروریست و تلاش بیهوده و یأس آلود برای بالا بردن روحیه از هم پاشیده آنها و تخریب پیروزی های ارتش عربی سوریه در رویارویی با گروه های ترویستی صورت گرفته است.» این بیانیه هیچ اشاره ای به نوع این موشک ها نکرد لیکن می خواست که اشاره کند که این بمباران که یک مرکز نظامی در نزدیکی شهر باستانی«تدمر» را هدف قرار داد، در چارچوب دخالت در بحران سوریه به نفع گروه های تروریستی صورت گرفته است.

عبدالباری عطوان نوشت: ما بر این باور نیستیم که رهبران سوریه این تصمیم استراتژیک در این حد و درجه از اهمیت برای مقابله با هواپیماهای اسرائیلی را بدون هماهنگی پیشینی با هم پیمانان روس و ایرانی خود و دریافت چراغ سبز برای پاسخ، آن هم با قدرت اتخاذ کرده اند؛ گویی این هم پیمانان پیام هشداری به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل که به منظور نشان دادن نگرانی اش از حضور ایران در سوریه و درخواست برای پایان دادن به این حضور، میهمان«ولادیمیر پوتین» بود.

پیام با واضح ترین جمله می گوید که عربده کشی شماست که غیرقابل قبول است و نقض حریم هوایی سوریه که طی سال های گذشته به آن معتاد شدید همان خطری است که با آن مقابله می شود تا بار دیگر تکرار نشود.

واکنش و پاسخ سوریه قوی و ناگهانی بود و در زمانی صورت گرفت که دیدگاه های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با  میهمان سعودی اش یعنی شاهزاده «محمد بن سلمان بن عبدالعزیز» جانشین ولیعهد عربستان درباره ضرورت مقابله با خطر ایران تطابق دارد و این واکنش قطعا همه برگه برنده ها را به هم می ریزد و اشاره ای به مرحله جدید از بالا گرفتن درگیری های نظامی و سیاسی خواهد بود و تعجب نمی کنیم اگر این اقدام سوریه واکنش به این تطابق و نتایج آن در زمینه طرح های تنش زا باشد.

ارتش سوریه پس از گذشت شش سال از درگیری های سخت همچنان پایدار مانده،قوی و محکم است و از همه مهمتر جهت نمایش راه را گم نکرد و همچنان رژیم اشغالگر اسرائیلی را دشمن بزرگ امت و عقیده می داند.

یکی از اهالی اصیل قدس در تماسی تلفنی با ما درباره صدای آژیرهای خطر که بامداد به صدا در آمد این گونه واکنش نشان داد:« زیباترین آهنگ موسیقی است که از سال 1967 شنیده ام...آن چه اتفاق افتاد را باور نمی کنم.»

این احساس یکی از مردم امتی که کاسه صبرش از اهانت ها،تحقیر ها و عربده کشی و سرفرود آوردن رسمی عرب ها لبریز شده است را کاملا درک می کنیم.

اطلاعاتی از برخی منابع موثق به ما رسیده که در صحت آنها شکی نداریم، آن چه دیدیم آغاز راه است و آن چه پیش روست بسیار بزرگ است و سورپرایزهای در راه است و سال های خشکسالی رو به پایان و خدا بهتر می داند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.