پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گزارشی از تحولات مهم بین المللی و خاورمیانه؛

جهان در سالی که گذشت

رای مردم انگلیس به جدایی از اتحادیه اروپا (همه پرسی برگزیت)، پیروزی غیرمنتظره «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کودتا در ترکیه و ... امسال را به یکی از پرچالش ترین سال های قرن حاضر تبدیل کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، جهان در سالی که گذشت با فراز و فرودهای بسیاری همراه بود که به مهمترین آنها نگاهی می اندازیم:

آمریکا:

برگزاری انتخابات آمریکا و پیروزی «دونالد ترامپ» جمهوری خواه در این انتخابات در روز 18 آبان بر رویدادهای امسال در این کشور سایه انداخته بود.

پیروزی ترامپِ میلیاردر آمریکایی مهمترین رخداد سال جاری بود؛ رویدادی که به گفته «جاش ارنست» سخنگوی سابق کاخ سفید، هضم آن حتی برای کاخ سفید نیز دشوار بود.

برخلاف انتظارات، «هیلاری کلینتون» رقیب دموکرات ترامپ شکستی سخت را متحمل شد. کلینتون شکست را پذیرفت ولی ابتدا اف بی آی (به دلیل تمرکز بر رسوایی هایش) و سپس روسیه»را به عنوان مقصر معرفی کرد.

ترامپ از بدو ورود شگفتی ساز بود. اعتراضاتی که از زمان پیروزی و برگزاری مراسم تحلیف وی آغاز شده بود، همچنان در اقصی نقاط این کشور ادامه دارد.

او به رئیس جمهور توییتری معروف شده که هر روز صبح تصمیمات خود را در شرایطی که حتی مشاورانش هم از آن اطلاعی ندارد، بیان می کند.

نفوذ روسیه بر انتخابات آمریکا از دیگر موضوعاتی است که همچنان ادامه دارد. گفته می شود مقامات ترامپ پنهانی با «سرگئی کیسلیاک» سفیر روسیه ارتباط داشته اند.

اکنون روسیه بلای جان دولت ترامپ شده است. این بحران تاکنون یک قربانی داشته است: «مایکل فلین».

حالا پس از رسوایی مایکل فلین، قرعه به نام دو تن دیگر افتاده است که هر دو نیز یاران ترامپ هستند: ابتدا «جف سشنز»، دادستان کل آمریکا و بعد از او «جرارد کوشنر» داماد ترامپ یا همسر ایوانکا. این دو متهم هستند که با سفیر روسیه پیش از انتخابات دیدار داشته ‌اند. این در حالی است که جف سشنز خود یکی از اعضای تحقیق پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا بوده است.

فرمان نخست ترامپ برای منع ورود اتباع هفت کشور عمدتا اسلامی - عراق، ایران، لیبی، سودان، سومالی، سوریه و یمن - توسط دادگاه فدرال متوقف شد و او دومین فرمان را اندکی ملایم تر و با حذف عراق ارائه کرد، اما باز هم با اعتراضات و حکم دادگاه فدرال متوقف شد.

دستور تازه مهاجرتی دولت آمریکا قرار بود 16 مارس به اجرا گذاشته شود اما حکم قاضی مانع اجرای آن شد.

احکام دادگاه های فدرال در حوزه صلاحیت قضایی آنها در سراسر ایالات متحده نافذ است.

این فرمان همچنین ورود پناهجویان به آمریکا را برای ۱۲۰ روز معلق می کرد.

آمریکا در سال گذشته شاهد حملات تروریستی نیز بود و در یکی از این موارد، در تاریخ 23 خرداد یک مرد مسلح که مدعی بود از سوی گروه تروریستی داعش فرمان جهاد گرفته با حمله به یک باشگاه شبانه در شهر «اورلاندو» ایالت «فلوریدا»، 49 نفر را کشت و 53 نفر را مجروح کرد. این حمله بدترین تیراندازی ثبت شده در تاریخ آمریکا بود که منجر به کشتار تعداد قابل توجهی از مردم شد.

 

انگلیس

انگلیسی ها نیز در تیر ماه امسال با رای «آری» به برگزیت - خروج انگلستان از اتحادیه اروپا - جهان را شگفت‌ زده کردند. حامیان ماندن در اتحادیه اروپا پس از ماه ‌ها تلاش شکست خوردند. برای «دیوید کامرون» نخست وزیر وقت هم راهی جز استعفا باقی نماند.

«ترزا می» هم ‌حزبی کامرون، جای او را در شماره 10 خیابان داونینگ گرفت و وعده داد روند خروج از اتحادیه اروپا از ماه مارس 2017 آغاز شود؛ روندی که به نظر می‌ رسد رسیدن به نقطه پایان رسمی آن تا 2019 به درازا انجامد.

این اقدام انگلیسی ها توسط دیگر کشورهای اروپایی رصد می شود و دیگر راست گراهای افراطی نیز طرح های این چنینی از جمله «نرگزیت» در هلند و «فرگزیت» در فرانسه را ارائه کرده اند.

در تحول مهم دیگری در انگلیس، «صادق خان» کاندیدای حزب کارگر انگلستان به عنوان اولین شهردار مسلمان لندن انتخاب شد.

 

پوپولیسم اروپا

در حالی که امسال شبح پوپولیسم بر اروپا سایه افکنده بود، در نخستین انتخابات اروپایی امسال، مردم هلند به پوپولیست‌ ها رای ندادند.

در حالی که شهروندان اروپایی و حتی خارج از اروپا نگران بودند که رهبر حزب پوپولیست هلند به نام «برای آزادی» بتواند رای مردم در مصاف با حزب «مردم برای آزادی دموکراسی» را به دست آورد، اما این اتفاق نیفتاد.

شماری از رهبران احزاب اروپایی وقتی نتایج انتخابات آمریکا را دیدند با این تصور که می‌توان شعارهای پوپولیستی را برای رای آوردن در دستور کار قرار دهند، این کار را انجام دادند. به نظر می ‌رسد حال پوپولیست ‌های فرانسوی نیز احساس خطر می‌ کنند.

شکست حزب راست افراطی «گیرت ویلدرز» باعث شده است رهبران اتحادیه اروپا که با موجی از ناسیونالیسم افراطی در این قاره مواجه هستند نفس راحتی بکشند زیرا ویلدرز طرفدار خروج کشورش از اتحادیه اروپا است و نیز مخالف سرسخت اسلام.

با توجه به احتمال قدرت گرفتن احزاب پوپولیست در کشورهای اتحادیه اروپا در پی رای خروج در بریتانیا (برگزیت) و پیروزی دونالد ترامپ در امریکا، انتخابات هلند از نزدیک دنبال می‌شد.

ماه آینده در فرانسه انتخابات ریاست‌ جمهوری برگزار خواهد شد و انتخابات پارلمانی آلمان نیز در ماه سپتامبر (مهر) خواهد بود.

در فرانسه «مارین لوپن» نامزد راست افراطی جبهه ملی است. او نیز تلاش دارد مسیر انگلیس را برای خروج از اتحادیه اروپا دنبال کند و موضع تندی در قبال اقلیت هایی چون پناهجویان و مسلمانان دارد؛ هرچند شانس پیروزی او ضعیف به نظر می رسد.

 

داعش- سوریه و عراق

در پایان سال جاری چشم انداز شکست داعش ملموس تر به نظر می رسد. عملیات موصل در عراق در مراحل پایانی خود به سر می برد و در سوریه نیز به اذعان رسانه های غربی  داعش نفس های آخر را می کشد.

آزادسازی فلوجه مقدمه‌ای برای آغاز عملیات آزادسازی موصل در شمال غرب عراق شد.

«حیدر العبادی» نخست ‌وزیر عراق اعلام کرده است که عملیات آزادسازی غرب موصل از دست داعش «در مرحله نهایی خود» قرار دارد. عبادی گفته است که آن دسته از تروریست ‌ها که تسلیم شوند مورد محاکمه عادلانه قرار خواهند گرفت، اما آنانی که به مبارزه با نیروهای عراقی ادامه می‌دهند قطعا کشته خواهند شد.

بامداد روز 26 مهر ماه بود که حیدر العبادی فرمان آزادسازی شهر موصل در شمال غرب این کشور را که از سال 2014 به اشغال داعش و عملا به پایتخت تروریست‌ ها در مناطق تحت تصرف در آمده بود، صادر کرد. نیروهای عراقی در ماه ژانویه کنترل شرق موصل را در دست گرفتند و در 19 فوریه (یکم اسفند) پیشروی به سمت غرب را آغاز کردند.

در سوریه نیز ارتش این کشور پیروزی های استراتژیکی علیه داعش و جبهه النصره داشت.

در روز 22 آذرماه بود که تلویزیون ملی سوریه اعلام کرد که شهر استراتژیک حلب به طور کامل آزاد شده است. این پیروزی برای ارتش سوریه بزرگ ‌ترین پیروزی از زمان آغاز بحران در این کشور محسوب می ‌شود و به ‌عنوان مهم ‌ترین برگ برنده نظام دمشق در گفت‌ و گوهای سیاسی و بین ‌المللی پس از آن مورد استفاده قرار گرفت.

در این روز بود که منابع خبری اعلام کردند، پس از پیشروی گسترده ارتش سوریه و عقب نشینی افراد مسلح از شرق حلب، ارتش کنترل کامل این شهر را در دست گرفت و فقط پاکسازی برخی مناطق از لوث تروریست‌ ها ادامه دارد.

حلب به عنوان دومین شهر بزرگ سوریه از اهمیتی استراتژیک برخوردار است و کارشناسان بسیاری بر این باور بودند که با بیرون راندن داعش و گروه‌ های تروریستی در این شهر ورق جنگ داخلی در این سوریه به نفع نیروهای دولتی بشار اسد چرخشی جدی خواهد داشت

آزادی شهر «تدمر» نیز از دیگر پیروزهای ارتش سوریه محسوب می شود.

نیروهای کُرد سوریه نیز از چهار محور در حال انجام عملیات و نزدیک شدن به شهر رقه هستند. اخیرا نیروهای کُرد سوریه موفق شدند با تسلط بر روستای «ابو خشب» مسیر ارتباطی داعش از شهر رقه به استان دیرالزور در شرق سوریه را قطع کنند.

 

فلسطین

انتفاضه قدس که در مهرماه 94 آغاز شده بود، در سالی که گذشت به قوت خود ادامه داشت و در این سال ۱۲۶ فلسطینی به ضرب گلوله اشغالگران صهیونیست به شهادت رسیده و هزاران نفر دیگر نیز مجروح شدند و به این ترتیب شمار شهدای انتفاضه قدس تاکنون از مرز ۲۷۰ نفر فراتر رفته است.

البته عملیات‌ مقاومتی فلسطینیان نیز همچنان ادامه داشت و طی آن شماری صهیونیست به هلاکت رسیده و ده ‌ها صهیونیست دیگر زخمی شدند.

شورای امنیت سازمان ملل پس از ۳۶ سال سرانجام قطعنامه‌ای را در محکومیت شهر‌ک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری با اکثریت آرا به تصویب رساند و خواستار توقف شهرک‌ سازی این رژیم شد و جالب اینکه آمریکا نیز برای نخستین بار از وتوی این قطعنامه خودداری کرد و به آن رای ممتنع داد که همین مساله موجب تصویب نهایی آن شد. همچنین از مهمترین رخدادهای فلسطین در سال گذشته در عرصه بین‌ المللی، تصویب قطعنامه سازمان یونسکو بود که طی آن این سازمان هرگونه پیوند و ارتباط میان یهودیان و مسجد‌الاقصی را رد کرد.

در رویدادی دیگر، کنست رژیم صهیونیستی در اقدامی نژادپرستانه قانون ممنوعیت پخش اذان از مساجد قدس و اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ را به تصویب رساند که جنجال و اعتراضات گسترده ‌ای را به دنبال داشت.

ادامه تعرض شهرک نشینان صهیونیست به مسجد مبارک الاقصی نیز از دیگر تحولات فلسطین بود. در سالی که گذشت بیش از ۱۴هزار شهرک ‌نشین صهیونیست اقدام به هتک حرمت مسجد‌الاقصی کردند. از طرفی رژیم صهیونیستی در ادامه سیاست سرکوب و بازداشت فلسطینیان، ۶۳۲۸ فلسطینی را در سالی که گذشت به اسارت گرفت که برخی از آنها پس از مدتی آزاد شدند و برخی نیز هنوز در اسارت به سر می ‌برند.

در عین حال سازمان جاسوسی موساد در جنایتی جدید، «عمر نایف» مبارز فلسطینی را در داخل سفارت فلسطین در بلغارستان ترور کرد و به شهادت رساند. برخی، سفیر فلسطین و تشکیلات خودگردان را نیز به دست داشتن در ترور وی متهم کرده ‌اند.

همچنین «محمد زواری» مهندس تونسی الاصل و طراح پهپادهای گردان‌ های قسام شاخه نظامی جنبش حماس، در شهر صفاقس تونس به دست مزدوران موساد ترور شد.

یکی دیگر از تحولات فلسطین اشغالی در سال گذشته، آتش سوزی گسترده‌ در برخی شهرهای اراضی اشغالی ۱۹۴۸ از جمله شهر «حیفا» بود و این آتش سوزی ‌ها چندین روز ادامه داشت و رژیم صهیونیستی از مهار آن عاجز ماند و حتی بسیاری از کشورها نیروهای کمکی و امدادرسانی به فلسطین اشغالی اعزام کردند تا در اطفای حریق مشارکت داشته باشند، با این حال خسارت‌ های بسیار سنگینی به این رژیم وارد آمد.

در عین حال محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان بار دیگر به رهبری جنبش فتح انتخاب شد. عباس پس از انتخاب مجدد به عنوان رهبر فتح، بسیاری از رهبران این جنبش را اخراج و مصونیت پارلمانی پنج عضو پارلمان فلسطین را نیز لغو کرد که این اقدامات خشم فلسطینیان را در پی داشت.

از طرفی با وجود اینکه انتخابات شهرداری‌ ها و شوراهای محلی در کرانه باختری قرار بود سال گذشته برگزار شود و تدارکات زیادی هم برای آن انجام شده بود، اما فشارهای  اسرائیل و برخی طرف ‌ها نتیجه داد و تشکیلات خودگردان پس از اینکه حماس اعلام کرد در انتخابات شرکت می کند، تصمیم به لغو آن گرفت تا مانع از پیروزی احتمالی حماس در انتخابات شود.

اعتصاب غذای اسرای فلسطینی در زندان‌ های رژیم صهیونیستی در اعتراض به تمدید مدت بازداشت موقتشان، یکی دیگر از رویدادهای فلسطین در سال گذشته بود و یکی از مهم‌ ترین این اعتصاب ‌ها، اعتصاب غذای مبارز اسیر فلسطینی «محمد القیق» بود که ۹۴ روز به طول انجامید و در رسانه ‌های جهان بازتاب داشت و سرانجام رژیم صهیونیستی تسلیم خواست و اراده وی شد و با آزادی او موافقت کرد.

شهرک سازی ها نیز در سالی که گذشت با وجود اعتراضات گسترده جهانی توسط صهیونیست ها دنبال شد.

مرگ شیمون پرز «جلاد قانا» و عامل مرگ هزاران فلسطینی نیز از دیگر رویدادهای سال گذشته بود.

جنبش جهانی تحریم رژیم صهیونیستی نیز در سال 95 رونق زیادی داشت به گونه ای که 60 شهر اسپانیا و شهر «ایوری سورسن» فرانسه هم به این جنبش پیوستند.

 

ترکیه

کودتای ۱۵ ژوئیه (۲۵ تیرماه) علیه دولت «رجب طیب اردوغان» مهمترین تحول سال ۹۵ این کشور بود که طی آن، بخشی از فرماندهان و نیروهای ارتش این کشور در شامگاه ۲۵ تیر با طرح قبلی و با یورش به برخی مناطق و نهادهای دولتی در آنکارا و استانبول، از جمله رسانه ‌های ترکیه، در بیانیه ای اعلام کردند که ارتش قدرت را در دست گرفته است.

در همین حال، ده ها تانک و نفر بر در خیابان‌ های اصلی شهرهای مهم، راه‌ ها را مسدود و حکومت نظامی برقرار کردند. این در حالی است که اردوغان در پایتخت حضور نداشت. در این میان مردم به طور خود جوش به خیابان ‌ها آمدند و به درگیری با کودتاچیان پرداختند و علیرغم کشته شدن دست کم ۲۰۰ تن در این درگیری ‌ها، توانستند که این کودتا را در همان ساعات نخست ناکام گذارند.

دولت ترکیه حامیان «فتح الله گولن»، روحانی معارض ترک ساکن آمریکا را مسئول این کودتا دانست.

این کودتای نافرجام دست اردوغان را برای سرکوب و حذف گسترده مخالفان باز نمود و دولت وی در رویکردی که از آن به اقدامات «پسا کودتا» یاد می شود، ده ها هزار کارمند،پرسنل، خبرنگار و شخصیت ‌های سیاسی، نظامی مخالف خود را به اتهام حمایت و دست داشتن در این کودتا برکنار یا بازداشت کرد.

اقدامات پسا کودتای اردوغان به تنش‌های غرب و اختلافات در موضوع عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا دامن زد و سران این کشورها بارها بر قطع مذاکرات با آنکارا در صورت ادامه این اقدامات و بازگشت حکم اعدام در قانون اساسی برای صدور علیه مخالفان و کودتاچیان، تاکید کردند.

تنش ‌های ترکیه با آمریکا نیز در سالی که گذشت به صورت کم سابقه ای تشدید شد. ممانعت واشنگتن از استرداد گولن انگشت اتهام اردوغان نسبت به دخالت در این کودتای نافرجام را متوجه واشنگتن کرد. حمایت‌های آمریکا از کردهای سوریه در تحولات منطقه نیز، عامل مهمی در تشدید این تنش‌ ها بود. در این میان، تنش‌ های آنکارا با واشنگتن، ترکیه را به توسعه روابط با روسیه سوق داد و اردوغان، تلاش ‌های گسترده ای را در این رابطه به عمل آورد.

اردوغان از اقدامات پساکودتای خود در سرکوب گسترده کُردها و حامیان پ. ک. ک نیز بهره برد و موج گسترده ای از برکناری و بازداشت رهبران احزاب کرد مخالف از جمله «صلاح ‌الدین دمیرتاش»، شهرداران مناطق کرد نشین، و مسئولان محلی را به اتهام حمایت از پ. ک. ک در ترکیه به راه انداخت.

اردوغان همچنین تلاش‌ های فراوانی برای تغییر قانون اساسی از پارلمانی به ریاستی به عمل آورد و قرار است در همین راستا در تاریخ 16 آوریل (27 فروردین) همه پرسی برای افزایش قدرت خود برگزار کند.

ترکیه همچنین شاهد حملات تروریستی گسترده ای بود و یکی از خبرسازترین حملات تروریستی، در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۶ و در پی یک انفجار تروریستی و تیراندازی در فرودگاه «آتاتورک » استانبول روی داد که بر اثر آن، ۴۵ نفر کشته و ۲۳۸ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

حمله تروریستی به باشگاه شبانه «رینا» در استانبول در نخستین ساعات آغاز سال نو میلادی نیز ۳۹ کشته و دست کم ۷۰ زخمی بر جا گذاشت.

حمله انتحاری و بمب ‌گذاری در بیرون از استادیوم ورزشی در آنکارا نیز باعث کشته شدن 38 نفر و زخمی ‌شدن 166 تن دیگر شد.

ترور «آندری کارلوف» سفیر روسیه در ترکیه در 29 آذر و در یک نمایشگاه عکس در شهر «آنکارا» نیز در سالی که گذشت خبر ساز شد. وی توسط یک افسر پلیس ترکیه و با انگیزه انتقام شکست تروریست‌ های سوریه، به ضرب چندید گلوله کشته شد.

در عین حال، نیروهای مسلح ترکیه و ارتش آزاد سوریه در چهارچوب عملیات سپر فرات٬ شهر «الباب» در حلب سوریه را از اشغال گروه تروریستی داعش خارج کردند و اکنون به عملیات پاکسازی مواد منفجره که این گروه تروریستی در مناطق مختلف شهر برای جلوگیری از فرار غیرنظامیان جاسازی کرده بودند٬ ادامه می دهند.

 

عربستان:

سالی که گذشت برای عربستان در عرصه سیاست داخلی و خارجی سال خوبی نبود. در این سال روابط عربستان با آمریکا به اندازه ای تیره شد که ریاض در جایگاه متهم پشتیبانی از تروریسم قرار گرفت. در آمریکا قانون «جاستا» علیه پشتیبانان تروریسم تصویب شد. برپایه این قانون، شاهزادگان سعودی که گمان می رود در حمله های تروریستی یازدهم سپتامبر نقش داشتند، باید در آمریکا محاکمه شوند.

شکست ریاض در جنگ یمن نیز سبب شد چهره عربستان به عنوان یک قدرت برتر منطقه ای تخریب شود.

همچنین زیان های مالی، افزایش هزینه های نبرد و نرسیدن به هدف های مشخص شده در جنگ علیه یمن شکست بزرگی برای ریاض به شمار می آید.

عربستان با وجود پشتیبانی از تروریست ها در رسیدن به هرگونه پیشرفت راهبردی در عراق و سوریه هم شکست خورده است. نیروهای عراق و ارتش سوریه در موصل و حلب و دیگر مناطق به پیروزی هایی دست یافته اند؛ این در حالی است که طرح های عربستان در این دو کشور هیچ گونه پیشرفتی نداشت.

عربستان در لبنان هم شکست خورد. پس از مدت ها انتظار، ریاض در برابر رسیدن «میشل عون» به ریاست جمهوری لبنان تسلیم شد. اوضاع لبنان برپایه خواسته های حزب الله همپیمان ایران پیش رفت.

عربستان با وجود کمک های گوناگون به مصر و امضای توافق نامه های بسیار با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در مناسبات با مصر هم با شکست روبرو شد. اکنون مصر به طور گسترده با روسیه وارد تعامل شده و به نظام سوریه و مقام های عراقی نزدیک می شود. بسیاری از مقام های مصر بر این باورند که عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از گروه اخوان المسلمین و دیگر جریان هایی که ارتش و شهروندان مصر را هدف قرار می دهند، پشتیبانی می کنند.

عربستان در پیش بردن طرح تشکیل اتحادی که سلمان بن عبدالعزیز در نشست منامه آن را مطرح کرد هم ناکام ماند و از سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پاسخ منفی گرفت.

ریاض با وجود مشوق های مالی و اقتصادی بسیار برای روسیه، نتوانست مسکو را به سمت خود بکشاند. روسیه حضور خود در سوریه را تامین کننده منافع راهبردی اش می داند.

 

کره جنوبی:

«پارک گئون ‌های» ‌رئیس‌ جمهور سابق کره جنوبی، چهره خبرساز این کشور در سالی که گذشت بود.

او هفته گذشته دو روز پس از رای دادگاه قانون اساسی کره جنوبی به برکناری ‌اش، کاخ ریاست ‌جمهوری را ترک کرد.

دادگاه قانون اساسی کره جنوبی روز جمعه 20 اسفند به ‌طور رسمی رئیس ‌جمهور این کشور را برکنار کرد.

پارک گئون های که نخستین رئیس‌ جمهور زن کره جنوبی بود، با این تصمیم به نخستین رئیس‌ جمهور این کشور تبدیل شد که با استیضاح برکنار می ‌شود.

وی همچنین پس از برکناری، مصونیت خود را در برابر پیگرد قانونی از دست خواهد داد.

قاضی ارشد دادگاه قانون اساسی کرۀ جنوبی گفته است: «رئیس‌ جمهور باید از قدرت خود در چارچوب قانون اساسی و سایر قوانین استفاده کند و جزئیات اعمال او روشن و شفاف باشد تا مردم بتوانند کار وی را ارزیابی کنند.»

پیش‌ از این، پارلمان کره جنوبی از رئیس ‌جمهور سلب اختیار کرده بود.

رئیس‌ جمهور کره جنوبی در حالی برکنار می ‌شود که ماه هاست با رسوایی و اتهام فساد مواجه شده است.

رئیس ‌جمهور 64 ساله کره جنوبی در ارتباط با پرونده رسمی فساد مالی «چوی سون سیل» دوست قدیمی خود، به سوء ‌استفاده از قدرت و تبانی متهم شد و با چند بار عذرخواهی و برای مدتی، در برابر اعتراضات و درخواست افکار عمومی برای استعفا مقاومت کرد.

با استیضاح پارک گئون های، انتخابات جدید ریاست جمهوری در کره جنوبی ظرف 60 روز برگزار خواهد شد.

همه‌چیز از افشای چند رسوایی آغاز و در نهایت به برکنار کردن او از قدرت منتهی شد. چوی سن‌ سیل از دوستان نزدیک پارک متهم شده است که با استفاده از موقعیت خود در دفتر وی، در انتصاب مشاوران رییس ‌جمهوری اعمال نفوذ و همچنین به نفع یک موسسه غیرانتفاعی مرتبط با خود سوء ‌استفاده مالی کرده است.

پارک گئون‌ های هم متهم شده که با این دوست قدیمی ‌اش تبانی کرده است. او از ماه آذر از وظایف و اختیارات ریاست ‌جمهوری معلق شد و نخست ‌وزیر مسئولیت‌ های او را بر عهده گرفت.

اتهامات فساد رئیس‌ جمهوری معزول چنان گسترده شد که پای شرکت‌ های بزرگ کره ‌ای از جمله سامسونگ نیز به آن کشیده شد.

 

کره شمالی:

آزمایش‌ های موشکی و هسته ای، تهدید همسایه‌ ها و آمریکا و در نهایت قتل پر سر و صدای برادر ناتنی «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در مالزی از جمله تحولات سال گذشته در کره شمالی بود. پیونگ ‌یانگ با وجود تهدیدها و محکومیت ‌های جهانی آزمایش‌ های موشکی و هسته‌ ای متعددی داشت در حدی که حتی پکن - تقریبا تنها متحد این کشور - نیز از تحریم‌ های شورای امنیت سازمان ملل علیه پیونگ ‌یانگ حمایت کرد.

پکن همچنین در اقدامی نادر چندین بار پیونگ یانگ را متهم کرد که با اقداماتش منطقه را در آستانه شرایط جنگی قرار داده است.

قتل «کیم جونگ نام» برادر رهبر کره شمالی با سم اعصاب در فرودگاه شهر «کوالالامپور» مالزی نیز خبرساز شد. با متهم شدن پیونگ‌ یانگ و سفیر کره شمالی در مالزی به دست داشتن در این قتل از سوی کوالالامپور، روابط دو کشور به‌ شدت متشنج شد تا جایی که مالزی در نهایت سفیر کره شمالی را اخراج کرد. کره شمالی نیز اعلام کرد اجازه خروج اتباع این کشور را نخواهد داد تا جایی که نخست وزیر مالزی پیونگ یانگ را به گروگان گیری متهم کرد.

 

پاکستان:

از حادثه ‌های مهم تروریستی که در این کشور به وقوع پیوست، حمله داعش به زیارتگاه «لعل شهباز قلندر» در شهر «سِهون شریف» در جنوب ایالت «سند» پاکستان بود که در آن ۸۰ نفر کشته و دست کم ۲۵۰ نفر نیز زخمی شدند. بنا بر اعلام مقامات رسمی پاکستان ۳۰ کودک نیز در میان کشته شدگان بودند.

حمله تروریستی بزرگ دیگری به مرکز آموزش پلیس در شهر «کویته» پاکستان که ۶۰ کشته و بیش از ۱۳۰ زخمی به همراه داشت، همچنین انفجار تروریستی در منطقه «خُضدار» ایالت «بلوچستان» که ۶۲ قربانی گرفت، نمونه ‌هایی از حوادث تروریستی به پاکستان در سال 95 بود.

حمله تروریستی گروهی از افراد مسلح به یک دستگاه اتوبوس در شهر «کراچی» نیز به شهادت ۴۷ تن و مجروح شدن ۲۴ تن از مسافران شیعه این اتوبوس از جمله زنان و کودکان منجر شد.

انفجار تروریستی بمب در بازار تره بار شهر «پاراچنار» با ۲۰ کشته مثال‌ هایی از کشتار شیعیان این کشور بود.

درگیری مرزی با افغانستان و درگیری با هند بر سر مسائل مربوط به کشمیر از دیگر تحولات پاکستان در سال 95 بود.

مساله جامو و کشمیر بارها این دو کشور را رودر روی هم قرار داد.

در همین حال خشونت نیروهای امنیتی هند در جامو و کشمیر که ۴۸ کشته و ۳۰۰۰ زخمی را درپی داشت، تنش ها میان اسلام آباد - دهلی نو را تشدید کرد. در چنین شرایطی، هلاکت سرکرده طالبان افغانستان در حمله پهپادی آمریکا به خاک پاکستان و محکومیت این اقدام آمریکا از سوی مقامات اسلام آباد و همچنین موضع «باراک اوباما»، روابط اسلام آباد - واشنگتن را دچار تنش کرد. تا جایی که کنگره آمریکا اعلام کرد: تا زمانی که وزارت دفاع آمریکا تایید نکند که اسلام آباد اقدامات مناسبی را در مواجهه با شبکه حقانی و گروه‌های تروریستی انجام داده است، کمک ۴۰۰ میلیون دلاری به پاکستان ارائه نمی شود.

از سوی دیگر، در حالی که احزاب گوناگون در کشور مردم را به تظاهرات و اعتراض علیه دولت دعوت، و تجمعات ضد دولتی برگزارمی کردند، «نواز شریف» طی حکمی سرلشکر «قمر جاوید باجوه» را به جای «راحیل شریف» به فرماندهی ارتش و سرلشکر «زبیر محمود حیات» را به عنوان فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور منصوب کرد.

 

برزیل:

کشمکش ها بر سر برکناری «دیلما روسف»، رئیس‌ جمهور برزیل به اتهام فساد نیز از جمله موضوعاتی بود که تا مدت ‌ها به خبر یک اغلب رسانه ‌های جهان تبدیل شد.

روسف یکم سپتامبر (10 شهریور) با رای موافق ۶۱ سناتور در دادگاه استیضاح از مقام ریاست‌ جمهوری برزیل عزل شد و معاون او، «میشل تامر» تا پایان ۲۰۱۸ جای او را گرفت.

روسف به عنوان سی و ششمین رئیس‌ جمهوری برزیل، نخستین زنی بود که این سمت را در دست گرفت. پارلمان برزیل ۱۷ آوریل (6 اردیبهشت) به آغاز روند استیضاح روسف به اتهام دستکاری حساب‌ های دولتی رای داد.

اتهام روسف تخلف از قوانین در برداشت از منابع مالی شرکت‌ های دولتی جهت تامین کمبود بودجه دولت پیش از برگزاری انتخابات ریاست ‌جمهوری در سال ۲۰۱۴ بود. در نهایت با رای سنا برزیل حکومت ۱۳ساله حزب چپ ‌گرای کارگران به رهبری روسف پایان یافت و سیاست این کشور به سمت گروه های راست ‌گرا متمایل ‌شد.

روسف بارها مخالفانش را به کودتا علیه خود متهم کرده بود.

 

دیگر رویدادهای مهم:

3 تیر: با امضای توافق آتش ‌بس میان دولت کلمبیا و شورشیان فارک، 50 سال منازعه دو طرف به پایان رسید.

24 تیر: ورود یک کامیون به پیاده ‌رو در شهر «نیس» فرانسه که به دلیل جشن ملی با ازدحام زیادی نیز رو به ‌رو بود، باعث کشته شدن 86 نفر و زخمی‌ شدن بیش از 436 نفر شد. پاریس این حادثه را تروریستی خواند و داعش نیز مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

3 شهریور: زلزله 6.2 ریشتری مرکز ایتالیا را به لرزه درآورد. بر اثر این زلزله که در شمال شرقی شهر «رم» اتفاق افتاد، در حدود 268 نفر جان خود را از دست ‌داده و 400 نفر دیگر نیز مجروح شدند.

12 شهریور: «اسلام کریم اوف» اولین رئیس ‌جمهور ازبکستان درگذشت. او برای 25 سال رئیس‌ جمهور این کشور بود.

28 شهریور: در انتخابات پارلمانی روسیه، حزب روسیه متحد که از پوتین حمایت می‌ کند، 54 درصد آراء و کرسی ‌های مجلس را به خود اختصاص داد. رهبری این حزب بر عهده «دیمیتری مدودوف» نخست‌ وزیر این کشور بود.

7 مهر: کشورهای عضو اوپک در خصوص کاهش میزان حجم تولیدات خود برای ثابت نگه ‌داشتن قیمت نفت توافق کردند.

17 مهر: 140 نفر از غیرنظامیان یمنی که در مراسم ختمی در صنعا پایتخت این کشور شرکت کرده بودند، مورد هدف هواپیماهای ائتلاف سعودی قرار گرفته و کشته شدند. این کار اعتراضات زیادی را در سطح جهان علیه جنگ افروزی عربستان در یمن به راه انداخت.

10 آبان: پارلمان لبنان بالاخره «میشل عون» را به سمت ریاست جمهوری این کشور انتخاب کرد. این انتخاب در شرایطی صورت گرفت که این کشور در طول دو سال و نیم گذشته، بدون رئیس ‌جمهور اداره می‌ شد.

5 آذر: «فیدل کاسترو» رهبر انقلاب کوبا در سن 90 سالگی درگذشت.

11 آذر: «ماها واجیرا لونگ کورن» ولیعهد تایلند به‌ عنوان پادشاه این کشور تاجگذاری کرد.

14 آذر: در انتخابات اتریش با وجود اینکه در نظرسنجی ‌ها اعلام‌ شده بود که نامزد حزب راست ‌گرا، پیروز میدان می‌شود، «الکساندر ون در بلن» نامزد حزب چپ به عنوان رئیس ‌جمهور انتخاب شد.

15 آذر: در همه پرسی تغییر قانون اساسی ایتالیا، «متئو رنتسی» نخست‌ وزیر این کشور نتوانست مردم را قانع سازد که به این تغییرات رأی مثبت دهند و رفراندوم رأی نیاورد.

17 آذر: نخست‌ وزیر ایتالیا به دلیل شکست در همه پرسی از سمت خود استعفا داد.

21 آذر: مردم قرقیزستان به همه پرسی تغییر قانون اساسی این کشور و قدرتمندتر شدن دولت در این کشور رأی مثبت دادند.

22 آذر: «پائولو جنتیلونی» به‌ عنوان نخست ‌وزیر ایتالیا بعد از استعفای رنتسی انتخاب شد.

29 آذر: حمله به مرکز خرید در آلمان 12 کشته و ده‌ ها زخمی بر جا گذاشت. داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

۱۹ دی: آیت الله«هاشمی رفسنجانی» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجمع خبرگان رهبری در سن 82 سالگی و بر اثر ایست قلبی درگذشت. پیکر وی همان روز از بیمارستان به حسینیه جماران منتقل شد و دو روز بعد، پس از تشییع از دانشگاه تهران در حرم امام خمینی (ره) آرام گرفت.

30 دی: فاجعه اسفناک فرو ریختن پلاسکو در ایران نیز از جمله رویدادهای بسیار تلخ و باورنکردنی سال 95 بود. ساختمان پلاسکو درحالی بعد از ۳٫۵ ساعت سوختن، فروریخت که هنوز تعداد زیادی آتش نشان در حال مهار آتش‌ سوزی، در بیرون و داخل ساختمان بودند. عملیات آواربرداری پلاسکو، حدود ۹ روز به طول انجامید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.