سعودی ها تلاش دارند پس از دوره تنش در زمان ریاست جمهوری اوباما، اکنون با نزدیک شدن به رئیس جمهوری که حقوق بشر را به رسمیت نمی شناسد، به آرزوها و آمال خود دست یابند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ روز گذشته میزبان «محمد بن سلمان» معاون ولیعهد عربستان سعودی برای ضیافت ناهار در کاخ سفید بود و تلاش داشت تا پس از یک دوره تنش میان آمریکا و متحد دیرینه به سمت ایجاد یک رابطه گرم با این پادشاهی گام بردارد.

این ضیافت، بخشی از تلاش های اولیه ترامپ برای تعامل با وزیر دفاع عربستان سعودی بود. در ریاض امید زیادی وجود دارد که روابط با واشنگتن به خصوص در مورد توافق هسته ای با ایران پس از یک دوره تنش در دیپلماسی دو کشور در دوره اوباما بهبود یابد.

در ابتدا انتظار می رفت این دیدار کوتاه و به یک خوشامدگویی ساده محدود باشد اما در آخرین لحظه به یک ناهار رسمی تبدیل شد. ترامپ در حال تصمیم گیری برای از سرگیری فروش سلاح به عربستان سعودی است.

ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا است که مشتاق به شکستن تابوهای سلف خود است، و شاهزاده محمد هم رهبر جوان و بلندپروازی است که به دنبال افزایش نفوذ در پادشاهی خود است و حضور دیگران را برای این اهداف ضروری می بیند. آنها هیچ نشست خبری نداشتند؛ چه در هنگام دست دادن در کاخ سفید و چه در هنگام نشستن در پشت میز ناهار.

انتظار می رود ترامپ به عربستان فشار آورد تا از ایجاد مناطق امن در سوریه حمایت کند. دولت استدلال کرده است که این کار می تواند جایگزینی برای پذیرش هزاران نفر از پناهندگان از کشوری باشد که شش سال درگیر جنگ داخلی بوده است.

ترامپ و اعضای حلقه داخلی او عربستان سعودی را یک جزء حیاتی از استراتژی کاخ سفید برای خروج از بن بست نزاع بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها می بیند. این رویکرد مورد حمایت «جادر کوشنر» داماد و مشاور ارشد ترامپ است که ماموریت دارد بین این دو صلح برقرار کند.

«سیمون هندرسون» مدیر برنامه سیاست انرژی و خلیج فارس در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک گفت: «رئیس جمهور و مشاوران ارشد ترامپ عربستان سعودی را به عنوان بخش مهمی از خاورمیانه و یک کشور مهم برای برقراری رابطه مثبت می بینند. این رویکرد در تقابل با دولت اوباما است.»

عربستان سعودی و همسایگان آن در حوزه خلیج فارس در مورد ریاست جمهوری ترامپ عمدتا خوش بین هستند زیرا امتناع اوباما از ورود به مسائل خاورمیانه مانند جنگ در سوریه آنها را عمیقا سرخورده و ناامید کرده بود. بی علاقگی ترامپ به رعایت حقوق بشر و مهم تر از آن، موضع گیری سخت گیرانه وی در قبال ایران به آنها امیدواری می دهد.

«بروس ریدل» عضو ارشد موسسه بروکینگز در مورد سعودی ها گفت: «آنها از رفتن اوباما خوشحال هستند.» ریدل گفت که این پادشاهی اعتماد خود را به اوباما پس از وقوع بهار عربی در چندین کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2011 و همچنین تحت فشار گذاشتن رهبرانی مانند «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در مورد نگرانی های حقوق بشر از دست داده بودند.

ریدل گفت: «ترامپ نشان داده که در مورد حمایت از حقوق بشر و آزادی دغدغه ای ندارد. او سیسی را در مصر بهترین دوست خود می بیند و تمامی سوالات دشوار در مورد برابری جنسیتی و امثال آن از دستورکار چهار سال آینده او خارج شده است، و ایران بیش از پیش به گزینه روی میز تبدیل شده است. سعودی ها می بینند که دیگر نیازی نیست نگران چهار سال آینده باشند.»

سعودی ها هنوز هم مانند بسیاری از رهبران دیگر در سراسر جهان، به ترامپ با درجه ای بالایی از نگرانی می نگرند، در مورد صلاحیت عمومی دولت او شک دارند و اما مشتاق به تجربه رابطه با فردی هستند که هیچ تجربه ای در مدیریت امور ژئوپلیتیکی ندارد. این در حالی است که ترامپ در همان روزهای آغازین ریاست جمهوری خود با ممنوعیت سفر اتباع شش کشور اسلامی به استثنای عربستان، سیگنال های متفاوتی را به جهان اسلام را فرستاد.

ریدل گفت که دولت ترامپ - و به ویژه «جیم ماتیس» وزیر دفاع این کشور - می داند که باید به سعودی ها پیام هایی ارسال کند و بهترین راه برای ارسال این سیگنال ها، ارتباط با فرزند مورد علاقه پادشاه است.

شاهزاده محمد 31 ساله دومین فرد مطلوب برای دستیابی به تاج و تخت عربستان سعودی است. او فردی است که استارت مداخله ائتلاف به رهبری عربستان را در یمن زد. مقامات سعودی، حوثی ها در یمن را به عنوان یک تهدید ملی می بینند و برای مواجهه با آنها به کمک بیشتری از سوی آمریکا نیاز دارند. عربستان سعودی یکی از خریداران اصلی سلاح های آمریکایی است.

شاهزاده محمد فردی است که در پس ارائه طرح موسوم به «چشم انداز 2030» برای کاهش وابستگی این کشور به نفت است. در حالی که شاهزاده محمد در واشنگتن است، پدرش ملک سلمان با هدف جذب سرمایه گذاری خارجی در تور آسیایی به سر می برد.

ترامپ برنامه ریزی کرده بود که روز سه شنبه بیشتر وقت خود را با « آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان صرف کند. اما توفان برفی که بسیاری از بخش های شمال شرقی آمریکا را فرا گرفته بود باعث شد تا مرکل سفر خود را تا روز جمعه با تاخیر بیاندازد و برای صرف ناهار با محمد بن سلمان وقت آزاد داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.