مجله آمریکایی مشهور«فارین پالیسی»همه ناظران را شگفت زده کرد زمانی که در شماره اخیرش از «دونالد ترامپ»رئیس جمهور آمریکا خواست که به «سیف الاسلام قذافی» پسر معمر قذافی به عنوان نجات دهنده احتمالی لیبی تکیه کند و بعید نیست وی این نصیحت را جدی بگیرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم در سرمقاله خود به آخرین تحولات لیبی پرداخت و نوشت:بسیاری از مردم لیبی پس از گذشت شش سال از «انقلاب» حسرت دوران نظام سرهنگ«معمر قذافی» رهبر سابق این کشور را می خورند آن هم  در پی وخامت اوضاعی که کشورشان اکنون در  آن به سر می برد به طوری که هرج و مرج و فساد ، کشت و کشتار، غارت های آشکار ، قدرت گرفتن بیش از اندازه شبه نظامیان  و ناامنی کامل بر لیبی حاکم شده است.

همه طرح هایی که کشورهای غربی به ویژه فرانسه ، انگلیس و آمریکا پشت آنها قرار دارند سه کشوری که حامی اصلی دخالت هواپیماهای در لیبی بودند، شکست خورده است ؛آخرین طرح آنها دولت وفاق ملی است که از دل توافق«الصخیرات» بیرون آمد. لیبی اکنون در عمل چند تکه شده و سه دولت و ده ها گروه شبه نظامی در آن وجود دارند.

مجله آمریکایی مشهور«فارین پالیسی»همه ناظران را شگفت زده کرد زمانی که در شماره اخیرش از «دونالد ترامپ»رئیس جمهور آمریکا خواست که به «سیف الاسلام قذافی» پسر معمر قذافی به عنوان نجات دهنده احتمالی لیبی تکیه کند و بعید نیست وی این نصیحت را جدی بگیرد زیرا پیش از این مخالفت خود با سیاست «باراک اوباما» و «هیلاری کلینتون»وزیر خارجه اوباما، در لیبی را اعلام کرده بود.ترامپ گفت که لیبی در زمان رئیس جمهور درگذشته اش در بهترین وضعیت بود.

درخواست برای بازگشت سیف الاسلام قذافی از خاستگاه یأس از وضع کنونی و حسرت برای وضع سابق صورت می گیرد زیرا قذافی رهبر لیبی برای ملت لیبی پول،ارز و طلا بیش از 200 میلیارد دلار باقی گذاشت که توسط «انقلابیونی» که پس از کشتن اش حکومت را به دست گرفتند در معرض سرقت و غارت قرار گرفت و نیمی از ملت لیبی در کشورهای همجوار مانند تونس و مصر آواره شدند و سه میلیون دیگر نیز در کشور زیر خط فقر و در آستانه گرسنگی قرار گرفته اند.

بسیاری از لیبیایی ها به سیف الاسلام به عنوان یک مرد اصلاح طلب نگاه می کنند که بیشتر زندانیان سیاسی را در دوران حکومت پدرش آزاد کرد ، با آنها وارد گفت و گو شد ، برخی را دعوت به بازگشت به لیبی کرد و اینان نیز دعوتش را پاسخ گفتند.وی وعده اصلاحات سیاسی گسترده از جمله دادن آزادی ها و تدوین قانون اساسی جدید برای کشور که مرحله دموکارتیک در کشور را تاسیس کند لیکن همه این مخالفان به ویژه اسلامگراها علیه وی منقلب شدند و از پشت به او خنجر زدند زمانی که علیه وی و حکومت پدرش انقلاب کردند و برای تغییر نظام با ناتو هم پیمان شدند.

آخرین اطلاعات در این زمینه تاکید کردند که خانم «صفیه قذافی» مادر سیف الاسلام دو هفته پیش به لیبی بازگشت و با پسرش که در منطقه «الزنتان» از آزادی تقریبا کاملی برخوردار است دیدار کرد و به وی پیشنهاد داد که با او به سلطنت عمان برود و آن جا با خانواده زندگی کند لیکن وی این پشنهاد را قبول نکرد و مادرش دست خالی به مسقط برگشت؛ امری تاکید می کند وی همچنان بر این باور است در حاکمیت لیبی در آینده نزدیک نقش دارد.

شخصیت های لیبی هوادار نظام سرهنگ قذافی گفتند که دایره تایید این نظام گسترده تر می شود و قبایل لیبیایی بزرگی از جمله «ورفله، المقارح، رشفانه، ترهونه، القذاذقه، الامازیغ، التبو و الطوارق»تاییدشان برای بازگشت به نظام سابق به رهبری سیف الاسلام را اعلام کردند.

تصور عمومی این قبایل  و شهروندان زیادی در قبایل دیگر این است که سیف الاسلام ممکن است بتواند قبایل را متحد کند و هرج و مرج خونین کنونی را پایان دهد و جایگزین مورد قبول داخلی و بین المللی برای ایجاد لیبی جدید و باثبات و متحد شکل دهد.

پرسشی که مطرح می شود این است که آیا جنگ سالاران لیبی بازگشت به گذشته که به منظور سرنگونی آن انقلاب کردند و خودشان را به عنوان جایگزین بهتر مطرح کردند و در نهایت از دست دادن نفوذشان را می پذیرند؟

امری که قطعی است این است که اینها به سادگی از حاکمیت چشم پوشی نمی کنند مگر در سایه دخالت خارجی دیگر برای بازگرداندن عقربه های ساعت به عقب یا ایجاد ائتلاف میان این قبایل و ژنرال «خلیفه حتفر» و رسیدن به شکل حاکمیتی مشترک میان حفتر و سیف الاسلام قذافی.

در لیبی کنونی هیچ چیز هرگز بعید نیست، هر چیزی بهتر از وضع کنونی است که غیر قابل تحمل است و قدرت های بزرگ یعنی آمریکا،روسیه، انگلیس و فرانسه بر قطعی بودن تغییر این وضع توافق دارند زیرا این هرج و مرج بازتاب های منفی خود را بر امنیت و منافع اقتصادی شان را شروع کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.