شامگاه دوشنبه معترضان به دستور ضد مهاجرتی رئیس جمهور آمریکا برای ممنوعیت سفر اتباع چندین کشور عمدتا مسلمان به سمت کاخ سفید حرکت شدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از وب سایت آمریکایی اینساید سورس، شب گذشته «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور امریکا با امضای فرمان ضد مهاجرتی جدید خود، اتباع شش کشور مسلمان، از جمله ایران را به مدت 90 روز از ورود به خاک این کشور منع کرد.

به موجب این فرمان جدید برای اتباع کشورهای ایران، سوریه، یمن، سومالی، سودان و لیبی موقتا ویزا صادر نخواهد شد و پناهجویان نیز تا 120 روز نمی ‌توانند وارد خاک آمریکا شوند. در این فرمان جدید نام عراق از فهرست حذف شد.

این طرح اصلاح‌ شده که از 16 مارس (26 اسفند) اجرایی خواهد شد، افرادی که اقامت دائم آمریکا دارند را شامل نمی‌ شود.

مخالفان و معترضان به این طرح معتقدند این دستور اجرایی با تبعیض نژادی علیه مسلمانان، ارزش های آمریکا را زیر سوال می برد.

«جاناتان استنلی» یکی از معترضان به اینسایدر سورس گفت: «من امروز در اعتراض به فرمان اجرایی جدید و در همبستگی با پناهندگان و مسلمانان در سراسر کشور به اینجا آمده ام. من فکر می کنم فرمان های اجرایی جدید و قبلی خلاف قانون اساسی و تفرقه افکنانه هستند. بنابراین من اینجا هستم تا اعتراض خود را به این فرمان و شعارهای مرتبط با آن نشان دهم.»

«دانیل اسرو» یکی دیگر از معترضان گفت: «من به عنوان یک آمریکایی یهودی مسئولیت دارم که از مردمی که به این کشور می آیند استقبال کنم.»

پس از امضای فرمان اول شرکت کنندگان در تظاهرات  در فرودگاه ها و شهرهای این کشور دست به تظاهرات زدند.از آن زمان تظاهرات های متعددی در شهرهای مختلف آمریکا در اعتراض به ممنوعیت سفر اتباع چند کشور عمدتا مسلمان به خاک این کشور برگزار می شود. در نهایت این فرمان به دستور دادگاه فدرال متوقف شد.

«بن براون» یکی از معترضان گفت: «من اینجا هستم زیرا از فرمان اصلاح شده ترامپ هم واقعا نگران و مایوس شده ام و آن را توهین آمیز می دانم. من فکر می کنم این دستور برخلاف ارزش های آمریکایی، قانون اساسی و اخلاقیات در این کشور است.»

براون گفت: «در دستور جدید هیچ چیزی عوض نشده است. با استفاده از کلمات و زبان جدیدی همان دستور تکرار شده است. من فکر می کنم پیام این دستور مشخص است: ممنوعیت ورود مسلمانان به این کشور.»

مقام ‌های امریکایی اعلام کردند بر اساس این فرمان جدید تمامی دارندگان ویزاهای معتبر از شش کشور ذکر شده می ‌توانند وارد آمریکا شوند و فرمان جدید مشمول آنها نمی شود. اسرو گفت این اصلاح اصلا مهم نیست زیرا هدف اصلی همچنان ممنوعیت ورود مسلمانان به خاک آمریکا است.

اسرو گفت: «آنها تلاش می کنند ورود مسلمانان را به شکل قانونی ممنوع کنند.»

ترامپ از زمان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با اعتراضات مردمی مواجه شده است. فعالان آمریکا در اعتراض به شعارهای وی علیه زنان، موضع گیری وی در مورد مسائل زیست محیطی، موضع وی در قبال مهاجرت و بسیاری از مسائل دیگر دست به تجمعاتی زدند. امضای فرمان مهاجرتی وی جنجال های بسیاری به دنبال داشت.

ترجمه: زهرا طحانیان

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.