به دنبال ممانعت از سخنرانی دو مقام بلندپایه ترکیه در اجتماع تُرک تبارهای آلمان، تنش لفظی بین مقام‌ های دو کشور تشدید شده است؛ این در حالی ست که کشورهای هلند و اتریش نیز در این مسیر با آلمان همگام شده اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: به دنبال لغو چندین تجمع سیاسی ترک ها در آلمان نزاع میان آلمان و ترکیه بالا گرفته است.

تصمیم مقام های آلمانی برای لغو مجوز تجمع ها در شهرهای «گاگناو»، «کلن» و «فریچن» باعث خشم ترکیه شد.

قرار بود وزرای دادگستری و اقتصاد ترکیه برای ترک های ساکن این شهرها سخنرانی کنند.

مقامات شهر گاگناو گفتند فضای کافی برای این تجمع وجود ندارد و مقام های کلن گفتند در مورد علت برگزاری این رویداد گمراه شده بودند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه برلین را به «کمک رسانی و پناه دادن» به تروریست ها متهم کرده است. او روز جمعه گفت یک خبرنگار آلمانی - ترک که در ترکیه دستگیر شده، جاسوس آلمان و یک عضو گروه غیرقانونی پ ک ک است.

این در حالی است که یک منبع آگاه در وزارت خارجه آلمان این ادعاها را بی پایه و اساس خوانده است.

پیشتر «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان گفت به تصمیم مقامات محلی برای لغو تجمع هایی که قرار بود وزرای حزب عدالت و توسعه در آنها سخنرانی کنند، احترام می گذارد.

در همین حال «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه دولت آلمان را به حمایت از مخالفان تغییرات مدنظر اردوغان در قانونی اساسی متهم کرد.

او گفت: «این طور نیست که شما کشوری درجه یک و ترکیه کشوری درجه دو باشد. ما با شما چنین رفتاری نداریم و شما باید با ترکیه درست رفتار کنید.»

وی ادامه داد: «اگر مایل به حفظ روابط با ما هستید باید درست رفتار کردن را بیاموزید.»

«مارتین شفر» سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت که دولت برلین هیچ نقشی در لغو تجمع ها نداشته است و آنکارا نباید هیزم بر آتش تنش ها بریزد.

«بکر بوزداغ» وزیر دادگستری ترکیه که قرار بود در شهر گاگناو در جنوب آلمان سخنرانی کند، گفت دردهای کهنه میان دو متحد ناتو در حال سر باز کردن است.

«نهاد زیبکچی» وزیر اقتصاد ترکیه گفته به رغم لغو سخنرانی ‌هایش طبق برنامه به آلمان سفر خواهد کرد. وزیر اقتصاد ترکیه گفته است: «من خانه به خانه و رستوران به رستوران خواهم رفت تا با شهروندانمان در آلمان دیدار کنم، هیچ کس نباید نگران باشد.»

روابط برلین و استانبول همچنین در ارتباط با بازداشت «دنیز یوسل» 43 ساله، خبرنگاری که برای نشریه آلمانی «دی ولت» کار می کند، متشنج شده است.

اردوغان گفت که یوسل برای یک ماه به عنوان عضو پ ک ک و مامور آلمان در سفارت آلمان پنهان شده بود. اما وقتی به آنها گفتیم یوسل را برای محاکمه تحویل ما دهند، آنها از این کار خودداری کردند.

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان در واکنش به لغو این دو تجمع گفته است که تصمیم آن توسط دولت محلی گرفته شده و دولت آلمان نقشی در آن نداشته است. وی که در سفر به تونس به سر می برد، انتقاد از آزادی بیان در آلمان را رد کرد و گفت این کشور همچنان به آزادی بیان احترام می گذارد.

ترکیه در ماه های اخیر شماری از نویسندگان و خبرنگاران را در ارتباط با کودتای نافرجام ماه ژوئیه ۲۰۱۶ علیه دولت اردوغان بازداشت کرده است.

از زمان آن کودتا شمار زیادی از دیپلمات ها و سربازان ترک در آلمان درخواست پناهندگی کرده اند که این موضوع از دیگر عوامل تنش در روابط بوده است.

ترکیه با نزدیک شدن به زمان برگزاری همه پرسی ماه آوریل سعی دارد رای دهندگان تُرک در اروپا را جلب کند.

آلمان با حدود سه میلیون ترک تبار، دارنده بیشترین جمعیت ترک تبارها در خارج از ترکیه است. حدود 1.4 میلیون ترک تبار ساکن آلمان برای رای دادن در همه پرسی پیش رو واجد شرایط هستند. آنها بین 27 مارس و نهم آوریل در کنسولگری های ترکیه در آلمان رای خواهند داد.

اردوغان سعی دارد در این همه پرسی اختیارات خود را افزایش دهد. تغییرات قانون اساسی باعث تقویت قدرت رئیس جمهور خواهد شد و پارلمان را به طور چشمگیری تضعیف خواهد کرد.

همزمان با آلمان، دولت هلند نیز برنامه تجمعی در ارتباط با کارزار همه پرسی ترکیه در شهر «روتردام» را «نامطلوب» توصیف کرده است. اتریش نیز گفته است رویدادهای مرتبط با همه پرسی ترکیه را ممنوع خواهد کرد.

خاکستر تنش ها میان برلین و آنکارا از زمان انتقاد آلمان از سرکوب های ترکیه پس از کودتای نافرجام همچنان روشن مانده بود.

اردوغان کشورهای اروپای غربی را متهم می کند که کودتای نافرجام سال گذشته را به شدت محکوم نکرده اند. این در حالی است که کشورهای اروپایی نسبت به نقض حقوق بشر و سرکوب آزادی مطبوعات پس از این کودتای نافرجام ابراز نگرانی کرده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.