خشونت های جنسی و اذیت و آزار گسترده و سیستماتیک، زنان و کودکانی را که برای فرار از فقر و درگیری ها در آفریقا به سفرهای خطرناک به مقصد اروپا روی می آورند، هدف قرار داده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گزارش داده است زنان و کودکانی که برای فرار از فقر و درگیری ها در آفریقا به سفرهای خطرناک به مقصد اروپا روی می آورند، در «سکونتگاه های بسیار نامساعد» (جهنم دره هایی) در لیبی مورد تجاوز و ضرب و شتم قرار می گیرند و گرسنگی می کشند.

یونسف در گزارش جدیدی امروز (سه شنبه) هشدار داد کودکانی که از فقر و گرسنگی در آفریقا گریخته اند و مصائب سفرهای سخت به اروپا را به جان خریده اند، در معرض آزار و اذیت جنسی قرار می گیرند، از آنها بیگاری کشیده می شود و ماه ها در مراکز بازداشت کثیف و شلوغ نگهداری می شوند.

این نهاد وابسته به سازمان ملل ادامه داد گروه های مسلح در بحبوحه ناآرامی های سیاسی در لیبی کنترل مراکز نگهداری پناهجویان را بر عهده گرفته اند و با گروه های جنایی و قاچاقچیان بین المللی همکاری دارند.

زنان و کودکان مهاجر بدون سرپرست برای رسیدن به اروپا به قاچاقچیان متکی هستند و مجبور به پرداخت پول خود قبل از آغاز روند مهاجرت هستند که این امر آنها را در مقابل قاچاقچیان و خشونت و آزار جنسی آسیب پذیر می کند.

یونیسف افزود: این مراکز برای هزاران مهاجر زن و کودک مکان های نامناسبی هستند که افراد ماه ها است در آنجا نگهداری شده اند.

سال گذشته بیش از 181 هزار پناه جو و مهاجر از جمله بیش از 25،800 کودک بی سرپرست از مسیرهای قاچاق مرکز مدیترانه وارد ایتالیا شده اند. هزاران نفر در این مسیر جان خود را از دست داده اند.

یونیسف گفت برای هزاران زن و کودک مهاجر این مراکز همچون جهنم دره هایی محسوب می شوند که ماه ها در آن محبوس شده اند.

تقریبا سه چهارم از کودکان مهاجر مصاحبه شده در این مراکز گفته اند که بارها توسط بزرگسالان مورد تجاوز یا سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند. بیشتر کودکان گفته اند که توسط افراد بزرگسال مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند. به شمار زیادی از دختران نیز واکسن های پیشگیری تزریق می شد تا آنها بدون باردار شدن، مورد تجاوز قرار بگیرند.

در گذرگاه ها و پست های بازرسی خشونت های جنسی و اذیت و آزار گسترده و سیستماتیک است. نیمی از زنان و کودکان در طول مهاجرت مورد آزار جنسی قرار گرفته اند و این کار اغلب، و در چند موقعیت صورت گرفته است.

یک نوجوان 14 ساله نیجریایی که به دلیل حضور گروه تروریستی بوکرحرام مجبور به ترک کشورش شده، گفت: «در این مراکز آنها ما را مورد ضرب و شتم قرار می دهند و آب و غذا به ما نمی دهند. بسیاری از مردم در این مراکز به دلیل ابتلا به بیماری ها و سرما جان خود را از دست می دهند.»

«افشان خان» مدیر منطقه ای و هماهنگ کننده ویژه امور پناهندگان و واکنش به بحران ها در اروپا در سازمان یونیسف بر ضرورت کاهش روند مهاجرت در جهان و تلاش برای ایجاد ساز و کاری قانونی در رابطه با کودکان آواره تاکید کرد و در بیانیه ای افزود: نباید جان کودکان به دلیل نبودن گزینه دیگر بدست قاچاقچیان بیفتد.

وی ادانه داد: «مدیترانه از شمال آفریقا تا اروپا در میان مرگبارترین و خطرناک ترین مسیرهای مهاجرت برای کودکان و زنان است.»

دریای مدیترانه بین لیبی و ایتالیا به دنبال اقدام ترکیه در جلوگیری از استفاده از مسیرهای دریایی، به گذرگاه اصلی پناهچویان و مهاجران اقتصادی تبدیل شده است که به دنبال زندگی بهتری در اروپا هستند.

یک چهارم از یک میلیون پناهجو تا سپتامبر گذشته در لیبی به سر برده اند که بیشتر آنها از سکونت در بازداشتگاه های کثیف رنج می برند؛ بازداشتگاه هایی که یونیسف در گزارش خود موسوم به «سفر مرگبار برای کودکان» آنها را «اردوگاه های کار اجباری» و «زندان موقت» توصیف کرده است.

ماه جاری، رهبران اروپا در تلاش برای کاستن از مهاجران از دریای مدیترانه، پیشنهاد پول و سایر کمک ها را به لیبی ارائه دادند. گروه های کمک رسان با انتقاد از این اقدام اروپا معتقدند که چنین طرح هایی مهاجران را در معرض خطرات و بدرفتاری های بیشتر در لیبی قرار می دهد.

گزارش سازمان ملل نشان می دهد کودکانی که والدین آنها پول کافی به قاچاقچیان نپرداخته اند، بیشتر در معرض خشونت ها بین سودان یا لیبی یا در خود لیبی هستند.

بیشتر آنها مجبور هستند مدت زیادی در لیبی کار کنند تا هزینه باقی سفر خود را تامین کنند. یک نوجوان 15 ساله دیگر نیجریایی می گوید: «آنها با ما مانند برده رفتار می کنند. ما را کتک می زنند و به ما آب و غذای کافی نمی دهند. افراد زیادی در اینجا می میرند.»

یونیسف پیشتر با اشاره به اینکه کودکان سراسر جهان در سال 2015، بطور بی سابقه ای با بحران های انسانی روبرو شده اند، اعلام کرد که برای رساندن کمک های اضطراری به 62 میلیون کودک در 71 کشور جهان به سه میلیارد و 100 میلیون دلار کمک مالی نیاز دارد.

امسال مرگبارترین سال در مسیر مهاجرت در مدیترانه بود؛ صنعت یک میلیاردی که توسط شبکه های جنایی کنترل می شود.

گزارش سازمان بین المللی مهاجرت نشان می دهد بین اول ژانویه تا 22 فوریه 326 نفر در مسیر لیبی به ایتالیا جان خود را از دست داده اند که در مقایسه با رقم 97 جان باخته در زمان مشابه در سال گذشته با 300 درصد افزایش مواجه شده است.

بر اساس گزارش این سازمان، سال گذشته میلادی نیز 181 هزار مهاجر از مسیر دریایی بین لیبی و ایتالیا برای عزیمت به اروپا استفاده کرده اند که 4579 نفر از آنها غرق شده اند. از این تعداد دستکم 700 نفر کودک بوده اند.

حدود 34 زندان موقت در لیبی شناسایی شده که بین چهار هزار تا هفت هزار زندانی در آن ساکن هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.