پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

روحانی، اردوغان را در حاشیه خلیج فارس دور می زند

این قابل توجه بود که سفر امروز روحانی دو کشور حاشیه خلیج فارس را شامل شود که رئیس جمهور ترکیه در سفر دوره ای اش آنها را مستثنی کرد؛ دو کشوری که موضع گیری های آنها عاقلانه و بی طرفانه و به دور از سیاست های محورها در منطقه است یعنی عمان و کویت. روحانی در این دو کشور به گرمی مورد استقبال قرار گرفت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان»نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: ما بر این باور نیستیم که همزمان شدن سفر کوتاه «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به دو کشور حاشیه خلیج فارس یعنی عمان و کویت با سفر دوره ای کنونی«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به سه کشور حاشیه خلیج فارس دیگر یعنی بحرین، عربستان و قطر، به شکل اتفاقی صورت گرفته است بلکه در چارچوب رقابت دو قدرت منطقه ای بزرگ یعنی ایران و ترکیه بر سر مناطق نفوذ و ایجاد محورها و پیمان های سیاسی و چه بسا نظامی  نیز هم، با آغاز جنگ سرد که چه بسا بعدا میان دولت جدید آمریکا به رهبری «دونالد ترامپ» و ایران داغ شود، صورت گرفت.

عطوان در ادامه نوشت: این قابل توجه بود که سفر امروز روحانی دو کشور حاشیه خلیج فارس را شامل شود که رئیس جمهور ترکیه در سفر دوره ای اش آنها را مستثنی کرد؛ دو کشوری که موضع گیری های آنها عاقلانه و بی طرفانه و به دور از سیاست های محورها در منطقه است یعنی عمان و کویت. روحانی در این دو کشور به گرمی مورد استقبال قرار گرفت این در حالی است که رسانه های موازی عربستان سعودی در مخالفت با این سفر به دو کشور اساسی در شورای همکاری خلیج فارس، حمله سختی علیه سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری ایران  به الجزایر انجام می دهند.

این نویسنده مشهور عرب در ادامه نوشت: ایرانی ها می گویند که سفر روحانی رئیس جمهوری این کشور به سلطنت عمان و کویت در پاسخ به دو دعوتی صورت گرفت که از رهبران این دو کشور دریافت کرد و نیز در پاسخ  به«نامه گفت و گو» صورت گرفت که شیخ«صباح خالد الحمد الصباح»وزیر خارجه کویت در ماه گذشته به تهران برد؛ نامه ای که کویت در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ماه دسامبر گذشته در منامه مامور به رساندن آن شد.

وی در ادامه نوشت: درست است که رهبران عربستان سعودی موافقت خود را با این نامه و لحن آشتی جویانه کشورهای حاشیه خلیج فارس در قبال همسایه ایرانی اش را پس گرفت، لیکن این عقب نشینی ناگهانی عربستان سعودی، کویت و امیر این کشور را در تنگنا قرار داد و نتایجی کاملا برعکس داد و همانطور که برخی از منابع آکادمیک حاشیه خلیج فارس مقیم در لندن به روزنامه رأی الیوم گفتند چه بسا تمایل کویت به استقبال از آقای روحانی آن هم در این زمان، در واکنش به این موضع عربستان سعودی و نیز در پی مستثنی کردن این کشور از سفر دوره ای اردوغان به کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت گرفت.

عبدالباری عطوان در ادامه سرمقاله خود نوشت: آن چه باعث می شود این تحلیل مورد تایید قرار گیرد حمله سخت نویسندگان و مسئولان اماراتی به اردوغان و سفر دوره ای کنونی اش، در شبکه های اجتماعی و متهم کردنش به انتشار فتنه و ایفای نقش اصلی در نابودی سوریه است. در این حمله کلمات و جمله های بسیار قوی مورد استفاده قرار گرفت که بازتاب دهنده خشم کشورشان است که سومین کشور حاشیه خلیج فارس به شمار می رود که سفر دوره ای رئیس جمهور ترکیه آن را شامل نشد؛ این علاوه بر نارضایتی امارات از حمایت وی یعنی اردوغان از جنبش«اخوان المسلمین» است که امارات در همه محافل بین المللی و منطقه ای با آن می جنگد.

عطوان سفر اردوغان را در چارچوب تحرک جدید آمریکا در منطقه برای احیای محور کشورهای سنی دانست و نوشت:سفر اردوغان به سه کشور حاشیه خلیج فارس در چارچوب تحرک جدید آمریکا برای محور اعتدال سنی و تمایل وی برای پیوستن به آن و چه بسا رهبریت این محور است به ویژه با توجه به تنش در روابط عربستان و مصر ؛کشور موسس این محور.این علاوه بر تلاش اردوغان برای گشودن درهای بازارهای تولیدات ترکیه و جذب بیشترین میزان سرمایه از آنها به سمت ترکیه برای نجات پول و اقتصادش است که با افول سریع در زمینه های رشد مواجه است.

این تحلیلگر در ادامه نوشت: رئیس جمهوری ایران می خواهد این تحرک ترکیه را با دیدارهای سریع این چنینی و رساندن پیام اطمینان بخش به کشورهای حاشیه خلیج فارس مبنی بر این اینکه ایران هیچ قصد بدی علیه آنها ندارد و بر همکاری با این کشورها اصرار دارد، دور بزند.

عطوان نوشت: در سایه تحرکات آمریکا و جنگ های نیابتی عربستان و ایران علیه یکدیگر در یمن، سوریه و عراق موفقیت این لحن آشتی جویانه سخت به نظر می رسد.

این نویسنده عرب در ادامه نوشت:دو تحول مهم رخ داده است که چه بسا شدت نزاع ایران و عربستان را دامن بزند، نخست: کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین که تهران روز سه شنبه هفته آینده میزبانی می کند و نمایندگان هفتاد کشور،علاوه بر نمایندگان همه گروه های فلسطینی در آن شرکت می کنند.دوم:حمله سخت و بی سابقه ای است که رسانه های مصری به حکومت عربستان سعودی و سرلشکر«خالد بن علی الحمیدان» رئیس سازمان اطلاعاتش انجام دادند که اردن و مصر را به دلیل عبورشان از عربستان در بحران سوریه تهدید کرد.این خود بازتاب دهنده وخامت و تنش بیشتر در روابط قاهره و ریاض است.

عبدالباری عطوان در پایان سرمقاله نوشت: شورای همکاری خلیج فارس در آستانه قطب بندی و نزاع قدرت های منطقه ای و بین المللی روی زمین اش است و این نزاع منجر به وقوع شکاف ها و محورهای متضاد با هم در ماه های آینده می شود همانند چیزی که طی خارج کردن سفرا از دوحه در سه سال پیش رخ داد اگر نگوییم شدید تر از آن رخ می دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.