تا زمانی که «دونالد ترامپ» نقش ایران را برای جلوگیری از تحرکات تروریست ها در سوریه، عراق و دیگر کشورهای منطقه به رسمیت نشناسد، راه حلی برای مقابله با تروریسم وجود نخواهد داشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «سید محمد مرندی» تحلیلگر سیاسی در دانشگاه تهران گفت اگر ترامپ در شعار خود برای پایان دادن به افراط گرایی صادق است، باید حمایت از جنگ عربستان در یمن، ترویج وهابیت به عنوان یک ایدئولوژی و تامین مالی گروه های افراطی را متوقف کند.

روز گذشته ایرانیان به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی در سراسر ایران راهپیمایی کردند. این راهپیمایی در زمانی برگزار شد که تنش میان تهران و واشنگتن تشدید شده است.

در همین خصوص شبکه راشاتودی روسیه در همین زمینه مصاحبه ای با سید محمد مرندی داشته است:

راشاتودی: آیا شما فکر می کنید که این افزایش تنش بین ایران و آمریکا در واقع می تواند به درگیری منجر شود؟

مرندی: من فکر می کنم مردم در اینجا اکثرا این درگیری را بسیار بعید می دانند. آمریکا با مشکلات بسیاری در داخل کشور خود مواجه است. این کشور عمیقا تقسیم شده و مشکلات اقتصادی - در کنار این واقعیت که آمریکایی ها از جنگ خسته شده اند - آغاز یک جنگ جدید با هر کشوری به ویژه یک کشور بسیار قدرتمند مانند ایران را بسیار بعید کرده است.

از سوی دیگر آمریکا به دلیل تضاد، مشکلات عمده ای با بسیاری از کشورها دارد که اظهارات اخیر ترامپ به آنها دامن زده است. «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا ترامپ را تهدیدی برای اتحادیه اروپا نامیده است. «مالکوم ترنبال» نخست وزیر استرالیا تماس تلفنی کوتاه و بسیار خشک با او داشته است. آمریکای لاتینی ها و مکزیکی ها و البته چینی ها از دست ترامپ عصبانی هستند.

برای آمریکا تشکیل یک ائتلاف علیه ایران در این مرحله تقریبا غیرممکن است. در حالی که من فکر می کنم اتخاذ دیگر رویکردها کاملا امکان پذیر است. به عبارت دیگر تمامی کشورها در حال نزدیک شدن به ایران هستند. بنابراین من فکر نمی کنم در این مرحله هیچ احتمالی برای درگیری میان ترامپ و ایران وجود داشته باشد. ترامپ یک تاجر است و ممکن است با استفاده از تکنیک های تجاری در تلاش برای به دست آوردن نوعی امتیازات از ایران باشد. اما من این احتمال را هم بسیار بعید می دانم.

راشاتودی: دونالد ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود که آمریکا کمتر در امور کشورهای دیگر دخالت کند. آیا ارتش آمریکا و پیمانکاران آن نگران وعده های ترامپ هستند؟

مرندی: آمریکا در دوران ریاست جمهور اوباما عمیقا در امور منطقه درگیر شده بود. آنها از تروریست ها در سوریه، عراق و یمن در کنار رژیم عربستان، قطر و رئیس جمهور ترکیه [رجب طیب اردوغان] حمایت می کردند و به همین واسطه، بسیاری از کشورهای منطقه را نابود کردند. منطقه درگیر جنگ فرقه ای نبود؛ بلکه این افراط گرایی بود که منطقه را گرفتار خود کرده بود.

به عنوان مثال در سوریه - که راشا تودی در آنجا خبرنگاران بسیاری دارد و من در چند سال اخیر اغلب در آنجا بودم - اکثریت مردم سنی هستند. در عین حال آنها در مواجهه با افراط گرایان وهابی از دولتشان حمایت می کنند. بنابراین عربستان سعودی در ایجاد تروریست ها - در گذشته داعش و اخیرا القاعده - از پشتیبانی آمریکا بهره می برد. آمریکا به طور مستقیم بودجه وابسته به القاعده و یا متحدان القاعده را تامین می کند. ترامپ با این سیاست مخرب مخالفت کرده و قول داده است به آن پایان دهد. احتمالا این تنها بخش از سخنانی است که ترامپ تا به حال زده و ایران با آن موافق است.

با این حال تا زمانی که ترامپ نقش ایران را برای جلوگیری از تحرکات تروریست ها در سوریه، عراق و دیگر کشورهای منطقه به رسمیت نشناسد راه حلی برای این مشکل وجود نخواهد داشت. اگر ترامپ واقعا در پایان دادن به افراط گرایی صادق است، باید حمایت از عربستان در کشتار یمن، و همچنین پشتیبانی از سعودی ها در ترویج وهابیت به عنوان یک ایدئولوژی و نیز تامین مالی گروه های افراطی را متوقف کند. ترامپ بیش از آنکه فکر کند به ایران نیاز دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.