ایران می تواند این تهدیدها را عملی کند زیرا دارای مغزها و هزاران سانتریفیوژ لازم برای این کار است و اگر در معرض تجاوز قرار گیرد به این تجاوز پاسخ می دهد و کافی است به این اشاره کنیم که به اعتراض های آمریکایی به شلیک موشک بالستیکی دوربرد با انجام رزمایش با شلیک همین نوع موشک ها و در همان مکان پاسخ داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در بخش سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: ایرانی ها چه برخی با آنها موافق باشند چه مخالف، مردمی هستند که با کسی شوخی ندارند و دارای بزرگی و عظمت ملی بی حد و مرزی هستند به همین دلیل آقای «حسن روحانی» رئیس جمهوری این کشور اعلام می کند که شهروندان کشورش کاری می کنند که واشنگتن از زبان تهدیدی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا علیه کشورش به کار برد، پشیمان شود. این هشدار را باید کاملا جدی گرفت.

عطوان در این سرمقاله نوشت:روحانی رئیس جمهوری ایران برای میلیون ها تظاهرکننده در مرکز تهران و شهرهای دیگر به مناسبت 38 سالروز انقلاب اسلامی ایران سخن می گفت تا پیامی را به آمریکا و دولت جدیدش برساند که کلمات بارز آن این است که ملت ایران تهدید را نمی پذیرد و باید با این کشور محترمانه رفتار کرد.

این نویسنده عرب به تنش جدید میان ایران و آمریکا با روی کار آمدن ترامپ اشاره کرد و نوشت: روابط ایران و آمریکا از زمان رسیدن ترامپ رئیس جمهور آمریکا به کاخ سفید وارد مرحله جدیدی از تنش شد زیرا ترامپ خواستار لغو توافقنامه هسته ای است و مدعی شد که ایران با آتش بازی می کند که ثبات منطقه را تهدید می کند و تحریم هایی علیه بیش از 25 شخصیت و شرکت ایرانی تحمیل کرد. علاوه بر آن، شهروندان ایران را در میان هفت کشور اسلامی که همه آنها عرب هستند قرار داد که دارندگان ملیت آنها از ورود به اراضی آمریکا ممنوع است و این «تحریکی» بی سابقه است و تحریک بسیار خطرناکی است و در خدمت منافع اسرائیل است که بر منافع خود آمریکا تقدم دارد.

وی در ادامه ترامپ را عامل تهدید جهان دانست و  نوشت: ترامپ ایران را متهم به بازی با آتش کرد و در گفت و گوی تلفنی اش با ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی بر این مساله اصرار کرد که این کشور یعنی ایران ثبات منطقه را تهدید می کند و این امر باعث می شود که مقابله با این کشور حتمی شود لیکن همین اتهام ها باید متوجه خود رئیس جمهور آمریکا شود .هیچ کس به اندازه ترامپ جهان را به سوختن تهدید نمی کند، این خود اوست که ایران و چین را تهدید می کند و شنیع ترین نوع نژادپرستی را علیه همه مسلمانان بدون تمایز آنها و نیز علیه مردم آمریکای جنوبی داخل و خارج از کشورش اعمال می کند.علاوه بر همه اینها، زنان و بیشتر شهروندان آمریکایی آفریقایی تبار نیز از این نژادپرستی شنیع در امان نیستند.

عطوان تهدید ایران توسط آمریکا را عامل متحد شدن مردم ایران دانست و نوشت: تهدیدهای آمریکا ایرانی ها را یا اکثریت قاطع آنها را پشت نظام حاکم متحد کرد.

وی نوشت: هیچ دلیلی بهتر از این وجود ندارد که بر این واقعیت صحه می گذارد جز پیوستن آقای«سید محمد خاتمی»رئیس جمهور اسبق ایران -که  فعالیت و تحرکات وی  محدود شده است - به این راهپیمایی است.

به گفته عطوان خاتمی نه فقط به شرکت کنندگان در تظاهرات پس از دعوت آنها به تظاهرات پیوست بلکه فراتر از این رفت زمانی که گفت « وقتی نظام، یا وحدت اراضی ایران و منافع ملی تهدید می شود لحظه ای در مقاومت تردید نمی کنیم.»

نویسنده مشهور عرب در ادامه نوشت: دولت ایران از زبان «آیت الله سید علی خامنه ای» رهبر انقلاب ایران نیز گفت که این کشور هیچ گونه لغو یا تغییر در توافقنامه هسته ای را نمی پذیرد و با از سرگیری غنی سازی اورانیوم به آن پاسخ می دهد. امری که ایران را قادر به ساختن کلاهک های هسته ای می کند.(ایران بارها چنین ادعایی را تکذیب کرده است و بر مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای اش تاکید کرده است.)

 تحلیگر مشهور عرب با تاکید بر اینکه ایران به هر گونه تهدیدی پاسخ می دهد نوشت: ایران می تواند این تهدیدها را عملی کند زیرا دارای مغزها و هزاران سانتریفیوژ لازم برای این کار است و اگر در معرض تجاوز قرار گیرد به این تجاوز پاسخ می دهد و کافی است به این اشاره کنیم که به اعتراض های آمریکایی به شلیک موشک بالستیکی دوربرد با انجام رزمایش با شلیک همین نوع موشک ها و در همان مکان پاسخ داد.

عبدالباری عطوان در پایان سرمقاله نوشت: امیدواریم که حاکمان عرب ما که تریلیون ها دلار از درآمدهای نفتی را در کارهای بیهوده و اسراف کاری و کاخ های مجلل صرف کردند باید از عظمت و بزرگی ایرانی ها درس بگیرند به جای آن که فحش و بد بیراه و دشنام های منفور بدهند بر توسعه و عدالت اجتماعی و ایجاد پیکره های حاکمیت بر اساس نهادهای مستقل و شایستگی ها و قاعده علمی و نظامی خودکفای پیشرفته تمرکز کنند و  با تاسف شدید باید بگوییم که  ما بر این باور نیستیم که بیشتر حاکمان کنونی عرب آماده چنین ماموریتی هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.