خونسردی ایران در مقابل مواضع تند دولت جدید آمریکا در چند روز اخیر، توطئه «دونالد ترامپ» را برای بر هم زدن برجام به شکست کشانده است.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت: از زمانی که آمریکا تحریم های جدیدی را از روز جمعه علیه ایران اعمال کرده، ایران با خونسردی خود تعجب برخی از رسانه ها را برانگیخته است.

اتفاقی بسیار مهم رخ داده است: هیچ یک از مقامات ایران تهدید نکرده اند توافق هسته ای را که در سال 2015 و در «باراک اوباما» امضا کردند، بر هم خواهند زد.

البته این واکنش ایران معقول است زیرا تحریم های جدید تنها نمادین، و در ادامه سیاست اوباما هستند. در عین حال باید تاکید کرد که اگر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) لغو شود، واشنگتن - و نه تهران – مقصر خواهد بود.

«انیسه بصیری تبریزی» در موسسه خدمات متحده سلطنتی در شهر «لندن» گفت: «در حال حاضر آنها از حمایت جامعه بین المللی برخوردار هستند و به اجرای برجام به عنوان یک نقطه قوت ادامه می دهند. این بهترین موقعیت برای ایرانیان است دقیقا همین جایی است که آنها اکنون هستند.»

تبریزی گفت با این حال این پایان اقدامات آمریکا علیه ایران نخواهد بود. هشدار «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی آمریکا پس از آزمایش موشکی ایران با ادعاهای ضد ایرانی «بنیامین نتانیاهو» در روز یکشنبه دنبال شد.

«امیرعلی ابوالفتح» یک تحلیلگر مستقر در تهران گفت: «ایران پیش بینی کرده بود که دولت جدید آمریکا به بهانه هایی چون آزمایش موشکی و حقوق بشر به ایران فشار آورد. بنابراین تا کنون منطقی عمل کرده است.»

یکی دیگر از دلایل منطقی عمل کردن ایران در این خصوص منافع مالی است. اگرچه ترامپ در توئیتر خود ایران را به توقف منافع مالی و تجاری برجام تهدید کرده، با توجه به آزادی 150 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران، توافق هسته ای موفقیتی برای اقتصاد این کشور محسوب می شود.

تولید نفت ایران به سطح قبل از تحریم ها بازگشته است. علاوه بر این، هر چند سرمایه گذاری خارجی هنوز به رقم مطلوب 30 میلیارد تا 50 میلیارد دلار در سال نرسیده، از زمان اجرای برجام 42 درصد افزایش یافته است.

اگر ایران تعهد خود را به برجام متوقف کند، اتحاد روسیه، اروپا و چین را برای مقاومت در برابر بازگشت پذیری تحریم ها به خطر خواهد انداخت. در این صورت به اقتصاد ایران نیز آسیب هایی وارد خواهد شد.

«سیروس رزاقی» مدیر صندوق سرمایه ‌گذاری «آرا» گفت: «تاثیر روانی بازگشت هر گونه تحریمی علیه ایران را بر روی تصمیمات سرمایه گذاران خارجی نمی توان نادیده گرفت. او اشاره کرد که برخی از مشتریان آسیایی و اروپایی در حال حاضر در انتظار رویکرد دولت ترامپ در قبال ایران هستند.»

رزاقی گفت با این حال، اثرات شدت تحریم های جدید علیه ایران به احتمال زیاد محدود است.

در این میان مزایای دیپلماتیک توافق هسته ای برای حل بحران سوریه مهم است.

«صنم وکیل» از موسسه سلطنتی امور بین المللی گفت که ماهیت رابطه آمریکا و ایران از شکل «تعامل محتاطانه» در دوران اوباما به شکل «مهار» در دوره ترامپ تغییر یافته است. اکنون هر چیزی امکان پذیر است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.