ایالات متحده آمریکا بیش از ده هزار کیلومتر از ایران دور است و هر گونه واکنشی به هر گونه تحریکی توسط رئیس جمهور آمریکا در کشورهای حاشیه خلیج فارس در نزدیکی ایران رخ می دهد یعنی همان جایی که پایگاه های نظامی آمریکایی و چاه های نفت و تنگه هرمز قرار دارند.

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در بخش سخن سردبیر در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت:«دونالد تارمپ» رئیس جمهور جدید آمریکا  زمانی که از تصمیم هایش درباره جلوگیری از مسلمانان برای ورود به کشورش یکی پس از دیگری و به شیوه اهانت آمیزی و به اجبار و با زور قانون شروع به عقب نشینی کرد، هم داخل کشورش و هم در  سراسر جهان در همان ده روز نخست به قدرت رسیدنش مورد تمسخر واقع شد و هیبت و جلالش را از دست داد.علاوه بر آن، ترامپ جاه و جلال کشورش را نیز به قتلگاه برد این در حالی است که او گفته بود عظمت آمریکا را به آن باز می گرداند.

امروز «جیمس روبارت» قاضی فدرال شجاع در ایالت واشنگتن دستور ترامپ رئیس جمهور آمریکا در زمینه تحمیل این ممنوعیت نژادپرستانه را باطل کرد و بر غیرقانونی بودن آن تاکید کرد و از کارمندان فدرال در سراسر نقاط مرزی و فرودگاه  هاخواست دستور ترامپ را به اجرا در نیاورند.

واکنش ترامپ به این فتوای قانونی که بلافاصله به عمل در آمد، «احمقانه» بود. وی گفت:« نظر کسی که قاضی نامیده می‌شود و کشور ما را از اجرای قانون سلب می‌کند، نظری سخیف است.

به نظر ما مساله ای که اهانت آمیز تر است این است که ترامپ هیچ کس را پیدا نکرد که از اقدامات نژادپرستانه زشت اش حمایت کند به جز عرب ها ،متاسفانه، به طوری که در یک توییت دیگری در توئیتر خود نوشت:« مساله مهم این است که برخی کشورها در خاورمیانه با ممنوعیت اعمال شده موافق هستند زیرا می دانند که اگر به برخی اشخاص اجازه ورود داده شود، این کار منجر به ویرانی و مرگ می شود.»

مشکل این جاست که سیاست های ترامپ فقط به جلوگیری از ورود شهروندان هفت کشور اسلامی به آمریکا محدود نمی شود بلکه  این سیاست ها به دنبال شعله ور کردن جنگ ها در منطقه خاورمیانه و دامن زدن به تقسیم های طایفه ای در منطقه و سراسر جهان اسلامی است و ترامپ این کار را با این گفته(ادعا) که ایران با آتش بازی می کند و با تاکید «جیمس ماتیس» وزیر دفاعش امروز در توکیو که مدعی شد ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است و آغاز بسیج کردن کشورهای حاشیه خلیج فارس در اردوگاه سیاسی آمریکا به منظور آمادگی برای مواجهه با این کشور، انجام می دهد.

ترامپ تلاش می کند که تنش را علیه ایران بیشتر کرده و این کشور را تحریک کرده و تحریم های جدیدی علیه آن اعمال کند(25 نفر و شرکت را در فهرست تحریم قرار داد)زیرا ایران یک موشک بالستیکی آزمایش کرد. ترامپ آزمایش موشکی را نقض توافقنامه هسته ای و قطعنامه های سازمان ملل می داند اما واقعیت امر تاکید می کند که وی درباره تحمیل این تحریم ها و لغو توافقنامه های هسته ای به طور کامل چند ماه پیش از این آزمایش موشکی و در اوج تبلیغات انتخاباتی در مسابقه ریاست جمهوری سخن گفت.

ایالات متحده آمریکا بیش از ده هزار کیلومتر از ایران دور است و هر گونه واکنشی به هر گونه تحریکی توسط رئیس جمهور آمریکا در کشورهای حاشیه خلیج فارس در نزدیکی ایران رخ می دهد یعنی همان جایی که پایگاه های نظامی آمریکایی و چاه های نفت و تنگه هرمز قرار دارند و این یعنی عرب ها ، کشورها ، شهرها و شهروندان آنها هدف و قربانی خواهند بود و ائتلاف برخی از این کشورها یا حکومت های عربی به شکل علنی با ترامپ توجیه و پوشش مشروع برای این انتقام را می دهد.

ما در این جا از ایران دفاع نمی کنیم اگر چه کسانی هستند که تلاش کرده و همچنان بی وقفه تلاش می کنند که ما را متهم به دفاع از ایران کنند زیرا ما در اردوگاه اینها و جنگ های شان در سوریه و عراق و یمن و لیبی قرار نداریم بلکه ما از امت و ملت های عربی حمایت می کنیم و می خواهیم  ریختن خون بی گناه ها به دلیل سیاست های مداخله جویانه احمقانه و ابلهانه در این کشورهایی که هم اکنون در بالا ذکر کردیم، متوقف شود.

ما هم در گذشته و هم حال از گفت و گو با همسایه ایرانی به منظور رسیدن به توافقنامه هایی حمایت کرده و می کنیم که منافع مشترک طرفین را تضمین و همزیستی و احترام متقابل را محقق کند و ایستادن برخی از کشورها در کنار ترامپ و تحریک ها و افزایش تنش علیه ایران و تزریق سرمایه های کلان در کشورش و هزینه کردن ده ها میلیارد دلار برای خرید سلاح به بهانه رویارویی با خطر ایران آن هم زمانی که ملت های منطقه خلیح فارس از ریاضت اقتصادی رنج می برند به نفع این بلندپروازی های عقلانی که برای شان تلاش می کنیم، نیست.

ما بر این باور نیستیم که مجله«اکونومیست»انگلیسی ریشه دار، هویت ایرانی دارد و به نام مجوس ها حرف می زند و منافع شان را تامین می کند زمانی که در افتتاحیه اش در شماره دیروز نوشت که عرب ها باید از ترامپ دور شوند و در راستاری صلح با ایران عمل کنند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.