اقدام رئیس ‌جمهور آمریکا برای ممانعت از ورود برخی از شهروندان مسلمان به این کشور با واکنش های گسترده ای مواجه شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزارش آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: بسیاری از شهروندان کشورهای با اکثریت مسلمان با محدودیت هایی مواجه شده اند که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور جدید آمریکا در خصوص سفر به این کشور اعمال کرده است.

رئیس جمهور جدید آمریکا در کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود که از ورود تمامی مسلمانان به خاک این کشور ممانعت به عمل می آورد و در سخنرانی مراسم تحلیف خود نیز قول داد که «تروریسم اسلامی رادیکال» را از روی زمین محو می کند. اما وی چند روز پیش جنجالی ترین فرمان ضد مهاجرت علیه ایران و شش کشور دیگر را امضا کرد.

«خالد البیه» یک کاریکاتوریست 36 ساله سیاسی از سودان گفت: «کسی از این اقدام ترامپ تعجب نمی کند اما همه ناامید می شوند، به خصوص با توجه به امیدی که «باراک اوباما» سلف او، به وجود آورده بود.» او نگران است محدودیت ویزایی که آمریکا در حال حاضر اعمال کرده، از سوی برخی دیگر از کشورهای جهان دنبال شود.

«شادی صباغ» 40 ساله ساکن شهر «دمشق» پایتخت سوریه که خواهری مقیم آمریکا دارد، این اقدامِ ترامپ را اقدامی «غیر طبیعی» برای محدود کردن سفر مهاجران به آمریکا می داند.

او گفت: «هیچ کس نمی تواند مهاجرت را ممنوع کند.»

ترامپ با ادعای دفاع از امنیت ملی، پذیرش پناه جویان غیرسوری از طریق سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی را به مدت 120 روز متوقف کرده و ورود شماری از اتباع خارجی را به آمریکا 90 روز تعلیق کرده است. این ممنوعیت سه ماهه کشورهای عراق، سوریه، ایران، سودان، لیبی، سومالی و یمن را در بر می گیرد.

«عباس البیاتی» عضو شیعه مجلس نمایندگان مجلس عراق گفت: محدودیت های اعمال شده از سوی ترامپ آن هم در زمانی که نیروهای عراقی در حال انجام عملیات موصل هستند، پیام بدی را به عراقی ها ارسال می کند.

او از دولت ترامپ خواست در تصمیم خود تجدید نظر کند.

«مجید چنکالی» دیگر نماینده مجلس عراق گفت که عراق باید با سیاست مشابه صدور ویزا به این اقدام آمریکایی ها پاسخ دهد. او گفت: «قانون مقابله به مثل را باید در این خصوص اعمال کنیم.»

«محمد البرادعی» برنده جایزه صلح نوبل و معاون سابق رئیس جمهور مصر که در حال حاضر در تبعید خودخواسته زندگی می کند، در صفحه توییتر خود نوشت: «آیا اعراب به این اقدام واکنش نشان خواهند داد تا باز هم احساس کنیم اندک کرامت وجود دارد؟»

هنوز مشخص نیست که این برنامه ترامپ چگونه بر سوری هایی که در سراسر جهان پراکنده شده اند، تاثیر خواهد گذاشت.

نزدیک به 5 میلیون سوری از سال 2011 مجبور به ترک این کشور شده اند.

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود گفته بود که مهاجران سوری را یک تهدید امنیتی بالقوه می داند و ورود آنها را به این کشور به حالت تعلیق در خواهد آورد.

«جورج» یک تاجر 58 ساله در دمشق که همسر و دو دختر وی به مدت پنج سال است که ساکن آمریکا هستند، گفت: «آمریکایی ها در حال حاضر بسیار بد با سوری ها رفتار می کنند و اقدامات امنیتی اعمال شده علیه آنها در فرودگاه های آمریکا وحشتناک است.»

وی که ترجیح داد نام خانوادگی خود را بیان نکند، گفت هر بار که به آمریکا می رود از این گونه برخوردها خشمگین می شود و اگر این رفتار آنها بدتر شود، به کشور خود باز خواهد گشت.

«ترانه علیدوستی» بازیگر زن ایرانی فیلم «فروشنده» و ستاره نامزد جایزه اسکار گفت که او در اعتراض به سیاست های مهاجرتی ترامپ، حضور در مراسم اهدای جوایز اسکار را تحریم خواهد کرد.

او در توییتر خود نوشت: «ممنوعیت صدور ویزا برای ایرانیان یک اقدام نژادپرستانه است.»

«حسن هانی زاده» تحلیلگر مسائل سیاسی در تهران گفت حرکت ترامپ کمکی به بهبود روابط میان واشنگتن و تهران نمی کند و تنها وضعیت را برای مردم عادی ایران که برای دیدار با خانواده شان به آمریکا سفر می کنند، سخت تر می کند. اعتقاد بر این است که بیش از یک میلیون ایرانی و ایرانی - آمریکایی ساکن آمریکا هستند.

هانی زاده گفت: «همان طور که انتظار می رفت، ترامپ سیاست تهاجمی علیه کشورهای اسلامی از جمله ایران اتخاذ کرده است.»

در خیابان های تهران، نیز ایرانیان واکنش های مشابهی داشتند. یک دبیر  43 ساله گفت این اقدام، فقدان دانش سیاستمداران آمریکا را نشان می دهد.

یک مکانیک خودرو 35 ساله نیز گفت: «کافی است به ویزای کسانی که در اقدامات تروریستی در آمریکا و غرب دست داشته اند، نگاهی بیاندازید. چه تعداد از آنها شهروندان ایرانی هستند؟»

برای مثال حملات یازدهم سپتامبر اکثرا توسط شهروندان عربستان سعودی که متحد آمریکا است، انجام شد. شهروندان آمریکایی مسئول دیگر حملات مرگبار در این کشور بوده اند.

آمریکا به بهانه حمایت از گروه هایی از جمله حزب الله لبنان و حماس فلسطین ایران را از سال 1984 در فهرست سیاه خود قرار داده است.

برای برخی در خاورمیانه این اعمال محدودیت هیچ تغییری در اوضاع ایجاد نمی کند، زیرا آنها اصلا برنامه ای برای سفر به آمریکا ندارند.

مکانیک ایرانی گفت: «من ترجیح می دهم به عنوان گردشگر به کشورهایی غیر از آمریکا سفر کنم.»

«منیر الخیاط» بانکدار 31 ساله از سوریه که در کویت به دنیا آمده و بزرگ شده است، گفت پیش از ترامپ نیز دریافت ویزای آمریکایی کار دشواری بود.

گروه های حامی آوارگان و پناه جویان نیز این فرمان ترامپ را محکوم کرده اند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.