با پایان یافتن دور نخست مذاکرات صلح سوریه در شهر «آستانه» قزاقستان، هیئت‌ های شرکت کننده محل جلسه را ترک کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری روسی اسپوتنیک از محل برگزاری نشست سوریه در قزاقستان در گزارشی نوشت: دور اول مذاکرات صلح سوریه با حضور هیات‌ هایی از روسیه، ترکیه، ایران،دولت سوریه و گروه‌ های مخالف سوری بعد از حدود دو ساعت پایان یافت و هیات های حاضر، محل جلسه را ترک کردند.

این مذاکرات غیرمستقیم برگزار می شود و هیات‌ های دولت سوریه و مخالفان در اتاق‌ های جداگانه ‌ای مستقر شده اند و صحبت های آنها از طریق یک میانجی به یکدیگر منتقل می شود. میانجی‌ ها، نمایندگانی از ترکیه و روسیه هستند.

«استفان دی ‌میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه لحظاتی پس از آغاز نشست آن را ترک کرد.

این نخستین باری است که دمشق و مخالفان مسلح با یکدیگر پشت یک میز مذاکره قرار می گیرند. طرف قزاقستانی پیش بینی کرده است این مذاکرات تا سه شنبه به طول بیانجامد.

«نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان به عنوان سخنران ابتدایی این مذاکرات با استقبال از حضور تمام طرف ‌ها در آستانه، تاکید کرد جنگ سوریه تنها از طریق مذاکرات قابل حل و فصل است.

او گفت: «وضعیت بغرنج کنونی در سوریه توجه بسیاری را در جهان به خود جلب کرده است. من باید اذعان کنم که جنگ خونین که حدود شش سال به طول انجامیده، چیزی جز بدبختی و غم و اندوه برای سرزمین مقدسی که در آن تمدن ها و فرهنگ های مختلف زندگی می کردند، به ارمغان نیاورده است.»

«بشار الجعفری» نماینده سوریه در سازمان ملل و رئیس هیئت دولت در این مذاکرات تاکید کرد هدف از برگزاری نشست آستانه، برقراری آتش ‌بس فراگیر و پایان دادن به درگیری‌ ها در سوریه البته به جز برای گروه‌ های تروریستی داعش و جبهه النصره است.

«محمد علوش» رئیس هیئت مخالفان نیز در این نشست با بیان اینکه خواستار تقسیم قدرت سیاسی نیستند، گفت روسیه باید به دولت سوریه فشار وارد کند تا آتش ‌بس را در سراسر این کشور برقرار کند.

علوش تاکید کرد خواستار اجرای بندهای قطعنامه 2254 سازمان ملل درباره انتقال سیاسی قدرت و برکناری «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه است.

 

«الکساندر لاونتریف» رئیس هیات روسی در این نشست و نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه نیز ابراز امیدواری کرد در مذاکرات آستانه، شرایط مساعدی برای هموار کردن راه جهت ادامه دستاوردهای مذاکرات «ژنو» سوئیس ایجاد شود.

«جورج کارول» سفیر آمریکا در قزاقستان نیز که به عنوان ناظر در مذاکرات آستانه شرکت دارد، گفت واشنگتن به حصول راهکار سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه متعهد شده است.

این نشست دو روزه در هتل «ریکسوس» آستانه در حال برگزاری است و توسط دولت قزاقستان تامین امنیت می شود. حدود 300 خبرنگار از سراسر جهان این رویداد مهم را - که امید می رود به تداوم آتش بس در سوریه منتهی شود - پوشش می دهند.

«یحیی العریدی» سخنگوی معارضان روز دوشنبه به رویترز گفت آنها بر آتش بس بدون قید و شرط بین مخالفان و دولت تاکید دارند.

در همین حال، المیادین نیز گزارش داد که رئیس هیأت روسی گفت که مسکو به شکل کلی از نتایج جلسه نخست مذاکرات سوریه در آستانه راضی است.

رئیس هیأت ایرانی نیز گفت که استراتژی تهران، مسکو و آنکارا برای راه حل بحران سوریه تا زمان رسیدن به نتیجه ادامه پیدا می کند.

رئیس هیأت آمریکایی نیز گفت که ماه آینده نشستی درباره بحران سوریه در ژنو برگزار می شود.

گروه های مسلح تهدید کردند

در تحولی دیگر، «اسامه ابو زید» سخنگوی گروه های مسلح سوری تاکید کرد که در صورت شکست مذاکرات جاری در آستانه با هیأت مذاکره کننده دولت سوریه، این گروه ها درگیری ها را از سر می گیرند.

ابو زید گفت:اگر میز مذاکره موفق شود ما با میز مذاکره هستیم لیکن اگر موفق نشود گزینه ای جز ادامه جنگ نداریم.

مصر:در مذاکرات آستانه شرکت نداریم

یک مسئول در وزارت خارجه مصر به رسانه های جمعی این کشور گفت که مصر در مذاکرات آستانه  میان گروه های مسلح و نمایندگان دولت سوریه به میزبانی قزاقستان مشارکت ندارد اما جریان این مذاکرات را دنبال می کند و با طرف روسی درباره این مذاکرات هماهنگی دارد.

این مسئول مصری افزود که مشارکت نکردن مصر در مذاکرات آستانه به دلیل تمایل شرکت کنندگان به این امر بوده است که مذاکرات میان طرف های سوری باشد و کشورهای عربی یا غیرعربی در آن شرکت نداشته باشند.

وی در ادامه تاکید کرد که مصر مذاکرات را دنبال می کند و تلاش می کند که کنفرانس سوم معارضان سوری در قاهره را به زودی میزبانی کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.