تلاش مشترک برای پایان دادن به جنگ در سوریه توسط روسیه، ترکیه و ایران امروز دوشنبه با آغاز مذاکرات صلح در قزاقستان وارد مرحله ای تازه می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت: مقامات سوری و نمایندگان گروه های مخالف مسلح در شهر «آستانه» پایتخت قزاقستان برای برگزاری مذاکرات به میزبانی سه قدرت (ایران، روسیه، ترکیه) با یکدیگر دیدار خواهند کرد. این دور از مذاکرات به دنبال برقراری آتش بس در سوریه با میانجیگری روسیه و ترکیه در اواخر ماه گذشته برگزار می شود که بر خلاف آتش بس روسی – آمریکایی در ماه گذشته، در بسیاری از مناطق همچنان برقرار است. هنوز مشخص نیست که مذاکرات رو در رو خواهد بود یا خیر؛ زیرا این نخستین باری است که دو طرف مستقیما با یکدیگر دیدار می کنند.

«فیصل ایتانی» یک تحلیلگر شورای آتلانتیک در شهر «واشنگتن» گفت: «آمریکا در حال حاضر در جنگ سوریه به حاشیه کشانده شده است؛ اما این کار ترک ها و روس ها را از اجرای توافق باز نمی دارد.»

روسیه در میان وخامت روابط با دولت «باراک اوباما» بر سر آتش بس نافرجام در ماه سپتامبر، ابتکارعمل دیپلماتیک در سوریه را پس از کمک به آزادسازی شهر «حلب» در ماه گذشته به دست گرفت. باز پس گرفتن این شهر نقطه عطفی در جنگ داخلی شش ساله در سوریه محسوب می شود.

رویکرد مشترک

مذاکرات آستانه بخشی از رویکرد مشترکی است که ماه گذشته توسط روسیه، ترکیه و ایران در شهر «مسکو» اعلام شد. در حالی که روسیه و ایران حامی نظام سوریه هستند، ترکیه به عنوان یکی از حامیان اصلی گروه های مخالف مسلح در سوریه، به برگزاری مذاکرات برای امضای توافق آتش بس کمک کرد.

این توافق نامه داعش و زیر مجموعه های القاعده در سوریه را شامل نمی شود زیرا شورای امنیت سازمان ملل آنها را زمره سازمان های تروریستی قرار داده است.

در حالی که آمریکا به حاشیه رانده شده بود، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه هفته گذشته گفت که دستیاران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور جدید به آستانه دعوت شده است. سفیر آمریکا در قزاقستان قرار است به عنوان ناظر در مذاکرات شرکت کند.

«آندری کورتونوف» مدیر کل شورای امور بین المللی روسیه به عنوان گروه تحقیقاتی تشکیل شده توسط کرملین گفت: «مرکز ثقل سوریه در حال حرکت از قدرت های بزرگ به سمت بازیگران منطقه ای از جمله ایران، ترکیه و دیگر حامیان مخالفان مسلح از جمله عربستان سعودی و قطر است.»

وی افزود: «نتیجه این تلاش ها بسیار به این مسئله بستگی دارد که آیا فرصت برای گرد هم آوردن تمامی بازیگران وجود خواهد داشت و اینکه آیا کشوری مانند روسیه ممکن است نقش مهمی در آن ایفا کند یا خیر.»

گروه های مسلح

«آنتونیو گوترز» دبیر کل سازمان ملل متحد با تاکید بر ضرورت های نشست آستانه، از «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه خود در سوریه که قرار است ماه آینده مذاکرات صلح را در شهر «ژنو» سوئیس آغاز کند، خواسته است در این نشست شرکت داشته باشد. «استفان جاریک» سخنگوی وی گفت: «گوترز ابتکار عمل آستانه را گامی مثبت ارزیابی می کند.»

حضور گروه های مسلح سوریه در این نشست در تضاد با مذاکرات ناموفق مذاکرات به رهبری سازمان ملل متحد است؛ هر چند مذاکره کننده ارشد آنها سال گذشته هیئت اصلی مخالفان در ژنو را رهبری می کرد. «احرار الشام» یکی دیگر از گروه های تروریستی از حضور در نشست آستانه سر باز زده و به این موضوع استناد کرده اند که آتش بس از سوی دولت و متحدان آن نقض شده است.

«حسین جابری انصاری» معاون وزیر خارجه ایران پس از جلسه مقدماتی با مقامات ترکیه و روسیه در روز یکشنبه در آستانه گفت: به رغم برخی مشکلات، ایران در مورد مذاکرات خوش بین است. «الکساندر لاورنتیف» فرستاده ویژه روسیه به سوریه گفت: «همه بر لزوم حل و فصل بحران سوریه واقف هستند.»

مقامات روسیه می گویند هدف از این مذاکرات - که انتظار می رود چندین روز به طول انجامد و به امضای بیانیه مشترکی توسط دولت سوریه و مخالفان منتهی شود - تمدید آتش بس و هموار کردن راه برای گفتگوی سیاسی است.

«بسمه قضمانی» سخنگوی هیئت عالی مذاکرات به عنوان یکی از مخالفان اصلی گفت: «اگر این اتفاق بیافتد، دستاورد بزرگی خواهد بود.»

تقریبا 15 گروه مخالفان سوری به آستانه آمده اند.

وزارت خارجه قزاقستان قول داده است که در صورت نیاز زمان این نشست را تمدید نماید.

مذاکرات در پشت درهای بسته برگزار می شوند و بیش از 500 خبرنگار از 24 کشور در آن حضور خواهند داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.