چهل و هفتمین اجلاس داووس در حالی امروز آغاز به کار کرد که پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهور آمریکا و پوپولیسم اروپا بر آن سایه انداخته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت: 300 نفر از وزرا و مقامات عالی رتبه کشورهای جهان در شهر کوچک «داووس» در سوئیس گرد هم آمده اند تا روز جمعه - که همزمان با آغاز به کار رئیس جمهور منتخب آمریکا خواهد بود - مسائل مهم اقتصادی جهان را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

جهانی ‌سازی، تجارت آزاد، تغییرات آب و هوایی و پیشرفت اقتصادی از مهمترین محورهای اجلاس داووس خواهد بود.

پیش از این ترامپ گفته بود که در مجمع جهانی اقتصاد در داووس شرکت نخواهد کرد؛ چرا که به ادعای وی، حضورش در این اجلاس به منزله خیانت به آرمان‌ هایی است که براساس آن مردم آمریکا وی را به ریاست جمهوری انتخاب کردند.

سخنگوی ترامپ در بیانیه ‌ای اعلام کرد که رئیس ‌جمهور منتخب آمریکا هیچ نماینده ‌ای در داووس نخواهد داشت. اما امروز «جو بایدن» معاون «باراک اوباما» با حضور زودهنگام در اجلاس داووس، نمایندگان کشورها را شوکه کرد.

«کلاوس شوآب» بنیانگذار مجمع جهانی اقتصاد امروز در پاسخ به سؤال خبرنگاری اعلام کرد که هیچ دعوتی از ترامپ برای حضور در این اجلاس نکرده است.

شواب گفته است این گروه امسال جلسه ویژه ای در شهر «واشنگتن» آمریکا خواهد داشت تا در مورد مسائل مطرح شده در طول مبارزات انتخاباتی رئیس جمهور منتخب آمریکا و موج پوپولیستی که او را به پیروزی رساند بحث کند.

در این نشست، سرمایه گذاری و فرصت های ایجاد اشتغال برای شرکت هایی که در جلسه حضور دارند، بررسی خواهد شد.

شواب ادامه داد: «این بسیار طبیعی است که با دولت جدید ما برای یک رویداد بزرگ در آمریکا  برنامه ریزی کنیم تا ببینیم دستور کار رئیس جمهور جدید چیست و جامعه کسب و کار چگونه می توانند با آن درگیر شوند.»

در حالی که مجمع جهانی اقتصاد در آمریکا نیز کارمند دارد، برای برگزاری جلسه ای در آنجا برنامه ریزی نکرده بود. علاوه بر اجلاس کنونی داووس، در حال حاضر برای برگزاری نشست هایی در آرژانتین، آفریقای جنوبی، کامبوج، اردن و چین برنامه ریزی شده است.

ترامپ ادعا کرده شرکت هایی از فورد موتور گرفته تا اسپرینت را متقاعد کرده است که مشاغل و کارخانه های خود در کشورهایی مانند مکزیک را به آمریکا بازگردانند و تاکید کرده که می تواند با یک پیام توئیتری، مدیران اجرایی را برای تغییر تحت فشار قرار دهد.

ترامپ روز یکشنبه گفته بود که او شرکت هایی را که در خارج از کشور فعالیت کنند تحریم خواهد کرد، بدون اینکه مشخص کند چگونه این کار را انجام خواهد داد. او در یک پیام توئیتری نوشت: «خودروسازان و دیگر شرکت ها اگر که می خواهند در کشور ما به انجام کسب و کار بپردازند، باید همه چیز را از همین جا آغاز کنند.»

این شعارهای ترامپ در کنار سبک رهبری وی بر اجلاس امسال داووس سایه خواهد انداخت؛ جایی که پس از گذشت یک سال سیاسی شوکه کننده اکنون در شوک به سر می برد.

پیروزی ترامپ در انتخابات، همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) و جنبش های پوپولیستی رو به رشد در سراسر اروپا، داووس را به طرح این سوال واداشته که آیا او خود نیز بخشی از این مشکل است.

«رهبری پاسخگو و مسئول» محور اجلاس امسال داووس است که به عقیده رهبران مجمع جهانی اقتصاد، «برای تحقق آن، نیاز است این حقیقت به رسمیت شناخته شود که سرخوردگی و نارضایتی در بخش هایی از جامعه که هیچ تجربه ای در توسعه اقتصادی و پیشرفت اجتماعی ندارند، در حال افزایش است.»

اخیرا مجمع جهانی اقتصاد گزارشی منتشر کرد که نشان می‌ دهد افزایش فاصله بین فقرا و ثروتمندان باعث شده احزابی که دم از مردم‌ گرایی می ‌زنند به قدرت برسند. امروز به بهانه برگزاری مجمع جهانی اقتصاد که تلاش دارد به نوعی مشکلات اقتصادی را برطرف کند و شغل ایجاد کند و نابرابری‌ های اقتصادی را بردارد، رسانه ‌ها اعلام کردند ثروت هشت نفر در جهان به اندازه نصف جمعیت دنیاست.  

مجمع جهانی اقتصاد برای اولین بار در ژانویه سال 1971 و در شهر داووس توسط کلاوس شواب راه اندازی شد. 

علاوه بر اجلاس رسمی، تعاملات دوجانبه و چندجانبه در حاشیه این اجلاس‌ هم برای کشورها بسیار مهم است. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.