روزنامه آمریکایی واشنگتن پست مدعی شد که دولت روسیه از دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور منتخب آمریکا برای حضور در مذاکرات آتی سوریه دعوت به عمل آورده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در مطلبی نوشت روسیه از دولت انتقالی ترامپ دعوت کرده است در مذاکرات سوریه که قرار است به زودی در شهر «آستانه» پایتخت قزاقستان برگزار شود، دعوت به عمل آورده است؛ که به گفته این روزنامه، این اولین نشانه ‌های گرم شدن روابط آمریکا و روسیه در دوران ترامپ خواهد بود.

اگر این خبر صحت داشته باشد و آمریکا در این نشست شرکت کند، نخستین نشانه ها از توسعه همکاری های روسیه و آمریکا خواهد بود که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و دونالد ترامپ در دولت بعدی آمریکا آن را پیش بینی کرده بودند.

به گفته یک مقام تیم انتقال قدرت ترامپ، «سرگئی کیسلیاک» سفیر روسیه در واشنگتن در مکالمه تلفنی که روز 28 دسامبر با «مایکل فلین» گزینه پیشنهادی ترامپ برای مشاور امنیت ملی داشته، از وی برای حضور در این مذاکرات دعوت به عمل آورده است.

این مقام گفت که در جریان این مکالمه تصمیمی در خصوص حضور یا عدم حضور آمریکا گرفته نشد. وی که نخواست نامش فاش شود، اضافه کرد: «در حال حاضر، اطلاعات بیشتری برای ارائه درباره حضور آمریکا در این مذاکرات ندارم.»

سخنگوی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز جمعه تاکید کرد که آمریکا در مذاکرات آستانه حضور خواهند داشت. مذاکرات آستانه قرار است در 23 ژانویه یعنی سه روز پس از مراسم تحلیف ترامپ برگزار شود.

مذاکرات آستانه به دنبال تلاش ناکام یک ساله دولت اوباما و روسیه برای برقراری آتش بس و آغاز مذاکرات صلح سوریه برگزار می شود. مسکو و واشنگتن یکدیگر را به اختلال در این مذاکرات محکوم کردند.

«استفان دی‌ میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه با استقبال از مذاکرات قزاقستان گفت که در مذاکرات آستانه، بر روی آتش ‌بس و برخی از مسائل سیاسی تمرکز می‌ شود.

قرار است مذاکرات سوریه زیر نظر مسکو، آنکارا و تهران و با حضور استفان دی میستورا 23 ژانویه (4 بهمن) در شهر آستانه برگزار شود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.