• کدخبر: 556026
  • نسخه چاپی

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

عبدالباری عطوان در تحلیلی نوشت:

چرا داعش کشورهای حاشیه خلیج فارس را تهدید کرد؟

چه بسا بسیاری بر این باورند که سال آینده سال «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا است و چه بسا چنین شود لیکن بعید نیست که سال جدید سال گروه تروریستی داعش است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه  رأی الیوم  به تهدید کشورهای حاشیه خلیج فارس توسط داعش پرداخت و نوشت:گروه تروریستی داعش در میان همتاهای خود تبدیل به قوی ترین گروه شده و استفاده کننده بزرگتر از بازپس گیری شهر «حلب» به طور کامل توسط ارتش سوریه با حمایت روسیه و ایران است نه فقط به دلیل آن که در این شهر نبوده تا شکست بخورد، حضورش در این شهر محدود بوده است، بلکه به دلیل آن که دشمنانش مانند «جبهه النصره» و گروه های وابسته به گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه شکست خورده از این شهر بیرون رانده شدند و به دلیل آن که این شسکت برایش مهمات «کشنده ای» علیه آمریکا، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس مهیا کرد که از گروه های مسلح سوری حمایت می کنند و حلب را خط قرمز می دانستند.داعش آنها را متهم کرد که برای حمایت هم پیمانان محاصره شد خود دخالت نکردند امری که جذب عناصر جدید و توسعه پایگاه هوادارانش را تسهیل می کند.

سال آینده یعنی سال 2017 در درجه نخست سال داعش خواهد و فرقی نمی کند نتایجی که به دست می آید برای این گروه منفی باشد یا مثبت زیرا این گروه عناوین اصلی رسانه ها را از آن خود می کند. موفقیت حملاتی که این گروه را هدف قرار می  دهند و قصد دارند در «موصل» و «الرقه» و «الباب»پاک سازی اش کنند حادثه برجسته است اما شکست این حملات یا با مشکل مواجه شدنش باعث می شود که این گروه تبدیل به قدرت منطقه ای شود که شکست اش دشوار می شود و به نظر می رسد آن هم بر اساس بیشتر نشانه ها این گروه به احمال زیاد در صحنه خاورمیانه باقی می ماند و به سادگی محو نمی شود چه برخی خوش شان بیاید چه نیاید.

باید اذعان کنیم که پنج ماه از حمله ای که در آن بیش از 150 هزار سرباز عراقی با حمایت نیروهای پیشمرگه کرد و الحشد الشعبی و پوشش هوایی و نزدیک به پنج هزار مشاور نظامی آمریکایی در رسیدن به هدفش موفق نشد و آن بازپس گیری شهر موصل و از بین بردن گروه داعش به طور کامل در آخرین پایگاهش تا پیش از پایان سال جاری.پیشروی این ائتلاف به دلیل مقاومت شدید و بیشتر شدن خسارت های بشری در صفوف مهاجمان، کند شده است.

بدتر از آن این است که داعش از سرگرم شدن نیروهای سوری و روسی به بازپس گیری شهر حلب برای حمله ناگهانی به شهر «تدمر» استفاده کرد و توانست این شهر را بار دیگر به اشغال خود در بیاورد و تا کنون پیشروی ارتش ترکیه و هم پیمانانش یعنی گروه های مسلح سوری به سمت شهر استراتژیک الباب را ناکام کرد و تلفات انسانی بزرگی به ترکیه وارد کرد.

شاید حملات تروریستی قابل توجهی که این گروه در جبهه های متعدد در اروپا و اردن اخیرا انجام داد یکی از بارزترین فصل های سال خونین کنونی است. یکی از باندهای داعش به شهر«الکرک» در جنوب اردن حمله کرد و وارد جنگ با نیروهای امنیتی به مدت بیش از چهار روز شد که منجر به کشته شدن ده نفر از جمله هفت نیروی امنیتی شد.علاوه بر آن یک جوان تونسی با استفاده از کامیونی به بازاری در برلین حمله کرد که در اثر آن 12 نفر کشته و ده ها نفر دیگر زخمی شدند و داعش مسئولیت این عملیات را به عهده گرفت.

اگر تهدیدهایی که یکی از خطیب های جمعه در یکی از مساجد در غرب  موصل که وابسته به داعش است انجام داد، درست باشد،که تهدید کرد این گروه برای تأسیس ده ایالت در منطقه خلیج فارس برنامه ریزی می کند و این خطیب تهدید کرد منطقه و حاکمانش را تهدید به گسترش این گروه در آن کرد، بنابر این، این مساله در اوج خطر قرار دارد.همچنین معنایش این است که منطقه در رادار جملات در ماه های آینده قرار داده است.

این گروه همچنین، همانطور که همین خطیب گفت حاکم استانبول یعنی«رجب طیب اردوغان»را  به خونریزی بیشتری نه در خود شهر الباب که گفت تبدیل به جهنمی برای نیروهای مهاجم ترک می شود بلکه در عمق ترکیه تهدید کرد؛ امری که معنایش انفجارهای انتحاری بیشتر در شهرها و تفرجگاه های بزرگ ترکیه است.

خطر گروه داعش در این است که اگر در عمل تهدید بکند به تهدیدش عمل می کند و شاید اقدامش در سوزاندن دو سرباز ترکیه در قفس و انتشار آن در ملأ عام و به تصویر کشیدن آن به شیوه اعدام «معاذ الکساسبه» خلبان اردنی آن هم پس از آن که به این باور رسیدیم که ابزار تبلیغاتی رسانه ای اش ضعیف شده و چه بسا به پایان رسیده است، می خواست پیامی خونین به رئیس جمهوری ترکیه بدهد که اعلام جنگ علیه وی کند آن هم در زمانی که اردوغان با دشواری های امنیتی و حالتی از بی ثباتی و فروپاشی اقتصادی سریع رو به روست.

لحن تهدید آمیز خطیب جمعه که علیه کشورهای حاشیه خلیج فارس به کار برد نگران کننده است آن هم به یک دلیل ساده و آن اینکه گروه تروریستی داعش اکنون در حیاط خلوت این کشورها به ویژه یمن حضور دارد و موفقیتش در حمله انتحاری یک هفته پیش به شهر«عدن» به یک پایگاه نظامی که منجر به کشته شدن 50 نفر شد بر جدیت اش تاکید می کند و بنابر این باید به این تهدید اهمیت داد زیرا بعید نیست که در دو سال گذشته موفق به کاشت باندهای خفته خود شده و می تواند آن ها را در هر لحظه ای که بخواهد، فعال می کند.

نمی دانیم ده ایالت در خلیج فارس کجا تأسیس می شوند و چگونه ایجاد می شوند لیکن آن چه می دانیم این است که ایالت های مشابه دیگر مانند «سرت» و «سینا» و «خراسان» و موصل و الرقه با حملات نظامی ناگهانی و کاشتن باندهای جهادی خفته و بیدار تاسیس شدند حالا آیا داعش همین سبک را دنبال می کند؟

قاعده نظامی و سیاسی که بسیاری از کسانی که در جنگ علیه داعش به راه انداخته اند آن را نادیده می گیرند در این خلاصه می شود که هر چه حمله به داعش برای ریشه کن کردنش از بسترهای شهری و سیمانی اش طول بکشد ، این ماموریت دشوار می شود و اعتماد به نفس این گروه برای ماندن بیشتر می شود زیرا خودش را با حمله سازگار می کند و زهر شوک حمله را می گیرد و اعتماد به نفس بیشتری برای مقاومت در برابر حملات را به دست می آورد و از اختلاف ها در صفوف دشمنانش که به دو اردوگاه یکی به رهبری آمریکا و دیگری به رهبری روسیه و چندین اردوگاه منطقه ای تقسیم می شوند، استفاده می کند و چیزی که در حلب رخ داد یکی از دلایل در این زمینه است.

چه بسا بسیاری بر این باورند که سال آینده سال «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا است و چه بسا چنین شود لیکن ما بعید نمی دانیم که سال جدید سال گروه تروریستی داعش است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 556026
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.