درتالارعلم نیویورک،بازدید کنندگان با نمایشگاه بی سابقه ای روبرو شده اند که نشانگرعصرطلایی تمدن اسلامی است و دراکثرکتاب های درسی مدارس غرب درمورد آن سخنی گفته نشده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جماران به نقل ازمیدل ایست آنلاین، "ماریسا کمپیس"دخترهشت ساله درحال بازی با اسباب بازی در نمایشگاه است که بخشی از1001 اختراع مسلمانان است که با عنوان "کشف میراث مسلمانان درجهان ما" درتالارعلم کویینز نیویورک به نمایش درآمده است.دراین نمایشگاه آثاری که مربوط به دوران طلایی اسلامی است که 1000 سال دوران آن می شده وشامل قرن های 7 تا 17 می باشد.


ماریسا با اشاره به شیئی که شبیه دوربین های قدیمی است وراه را برای ساخت وسایل عکاسی جدید گشوده است،می گوید،" چیزهایی که آنها ساخته اند چقدرجالب بوده است."او نمی داند که شاهد آثارفرهنگی مسلمانانی ازآسیا،آفریقا وجنوب اروپا است.
تالارعلم نیویورک نخستین نمایشگاه این آثاردرامریکا است،درحالیکه این نمایشگاه پیش ازاین درشهرهای لندن واستانبول برگزارشده است وبیش از800 هزارنفرازآن بازدید کرده اند.
این نمایشگاه نه تنها نشاندهنده اختراعات مسلمانان ونحوه کارعلمی این اختراعات است،بلکه نسبت به چالش های کلیشه ای وپیش پا افتاده که دربرخی اذهان درمورد اسلام وجود دارد روشنگری خواهد کرد.

این نمایشگاه درنظردارد با تصورات کلیشه ای درمورد خشونت طلبی مسلمانان مقابله کند.بنابراین به بازدید کنندگان درمورد میراث فرهنگی غنی مسلمانان اطلاعات داده می شود.همچنین ازطریق تصاویربرپرده های نمایشی وصدای روایت کننده ازدیدگاه غربی به بازدیدکنندگان فرهنگ شرق وشرق شناسی توضیح داده می شود.دیداراز این نمایشگاه برای بازدیدکنندگان غربی تعجب آور است.چرا که آنها ناگهان با دستاوردهای علمی روبرومی شوند که ابدا درمورد آنها قبلا اطلاعی نداشته اند.زیرا درهیچ یک ازمدارس غربی درمورد آنها آموزشی داده نشده است.
ازنکات جالب دیگراین نمایشگاه این است که افراد غربی دراین مکان با اتفاقی روبرو می شوند که درمورد آن چیزی نشنیده اند.آنها می بینند که درهمان دورانی که اروپا درعصرتاریکی به سرمی برد،عصر تمدن اسلامی بوده و اختراعات بسیاری صورت گرفته است.ازدیگرنکاتی که توجه بازدید کنندگان نمایشگاه را جلب می کند،فیلم کوتاهی است که درابتدای ورود به نمایشگاه برای بازدید کنندگان پخش می شود ودراین فیلم،"بن کینگزلی"هنرپیشه برنده جایزه اسکاربازی می کند.دراین فیلم کینگزلی درنقش یک مخترع ترک درقرن 12 ظاهرمی شود.اوبا گروهی ازنوجوانان علاقمندی که ازقرن 21 آمده اند روبرومی شود که مشتاقند ازعلوم اسلامی مطلع شوند.این فیلم به عنوان بهترین فیلم آموزشی جشنواره فیلم "کن" درسال 2010 انتخاب شد.


درحالیکه بازدیدکنندگان به درون نمایشگاه می روند،متوجه نمی شوند که کم کم 20 مترازسطح نمایشگاه پایین می روند ودرآنجا با ساعتی مواجه می شوند که با آب کارمی کند.درکناراین ساعت، ماشین پرنده ای را می بینند که درقرن 9 توسط "عباس ابن فیرناس" اختراع شده بود، نخستین کسی که تلاش کرد تا پرواز کند.ازعجایب دیگرنمایشگاه،کشتی است که درقرن 15 توسط مسلمانان چین ساخته شده وبه بزرگی یک زمین فوتبال بوده است.
همچنین دراین نمایشگاه به دانشمندان غیرمسلمانی همچون "مایموندس" فیزیکدان یهودی اهل اسپانیا درقرن 12 اشاره شده است که با عالمان وفیلسوفان مسلمان همکاری داشته است .این نکته بیانگراین امراست که از گذشته میان عالمان مسلمان وغیرمسلمان رابطه حسنه ای وجود داشته وآنها کارهای فرهنگی مشترک وبزرگ با یکدیگرانجام می داده اند.


این نمایشگاه همچنین نشاندهنده آن است که مخترعان عصرطلایی اسلام بردانش پیشینیان خود دریونان وروم باستان مسلط بوده اند. درهمین حال دربررسی سیرتاریخی نمایشگاه بازدید کننده شاهد آن است که دانش مخترعان اروپایی درطول دوران رنسانس برگرفته ازعلم دانشمندان مسلمان است.همچنین این پیوست ها نشاندهنده دست به دست شدن وغنی گشتن دانش بشری درمیان دانشمندان قرن های گذشته است.
نمایشگاه مبتکرانه 1001 اختراع ، حاصل تلاش های یک موسسه غیرانتفاعی وغیرمذهبی ودانشگاهی درانگلستان است که هدف آن نشان دادن سابقه علم وفناوری درمیان مسلمانان بوده است.نمایشگاه نیویورک تا آوریل ادامه خواهد داشت.مکان بعدی این نمایشگاه درمرکزعلمی شهر"لس آنجلس" درکالیفرنیا است.پس ازآن درسال 2012به موزه نشنال جئوگرافی درشهر "واشنگتن" خواهد رفت.
بازدیدکنندگان با دیدن این نمایشگاه به گذشته تاریخی بشررفته ومی آموزند که آنچه ما امروزداریم،حاصل تلاش بزرگ دانشمندان درشرق وغرب جهان بوده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.