همان طور که دبیر کل حزب الله لبنان هشدار داده است، آمریکا با دخالت در عملیات موصل قصد دارد همچون عملیات فلوجه، از آن در جهت اهداف شوم خود در سوریه بهره مند شوند.

آمریکا با حضور در عملیات موصل اهداف شومی را در سر می پروراند که منحرف کردن اذهان رای دهندگان آمریکایی در آستانه انتخابات، سوء استفاده از آن علیه سوریه، و ... شماری از این اهداف است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله نیو ایسترن اوت لوک در گزارشی نوشت: از دید هر ناظر بی طرفی که در حال مشاهده تحولات خاورمیانه است، نبرد برای بازپس گیری شهر «موصل» توسط نیروهای عراقی و با پشتیبانی مشاوران نظامی آمریکا به نظر می رسد آخرین تلاش رئیس جمهور آمریکا برای نشان دادن چهره ای مثبت از حزب خود به رای دهندگان در آخرین هفته های مانده به انتخابات ریاست جمهوری این کشور باشد. در حالی که عملیات موصل چیزی فراتر از این موضوع است، هنوز هم تا حد زیادی فراموش شده است که اشغال موصل توسط داعش در ژوئن 2014 یک نتیجه مستقیم از اقدام آمریکا در تجاوز به عراق در سال 2003 و قتل عام هزاران نفر و صرف 25 میلیارد دلار برای بازسازی ارتش دوم عراق پس از نابودی نخستین ارتش مدت کوتاهی پس از اشغال این کشور بود. همه ما می دانیم آمریکا در مبارزه با تروریست ها در عراق از سال 2014 هیچ موفقیت ملموسی نداشته است. بنابراین این مسئله نشان می دهد موفقیت در موصل نه تنها به بازسازی وجهه آمریکا از دید رای دهندگان و همچنین متحدان آن در منطقه کمکی نمی کند، بلکه موفقیت های بزرگ ضد داعش روسیه در سوریه، به خصوص داخل و اطراف شهر «حلب» را افزایش می دهد.

به ما گفته شده که نیروهای آمریکایی در درجه اول در «نقش مشورتی» در این نبرد ظاهر خواهند شد. در حالی که دولت آمریکا اغلب به همین شیوه و با دستکاری حقایق خاص به پنهان کردن درگیری نظامی خود می پردازد، «مشاورانی» که این کشور مستقر کرده است نقشی به غیر از «مشاوره» ایفا خواهند کرد. این نگاه ممکن است کمی عجیب باشد، اما در میدان جنگ همه چیز این چنین است. «مشاور» کلمه ترجیحی پنتاگون برای هر نوع پرسنل نظامی آمریکا در عراق و سوریه است که خلبان نباشد. نیروهای متعارف آمریکا برای نبرد موصل مجاز به «مشاوره» حتی در سطح گردان هستند.

این بدان معنی است که در حالی که مشاوران آمریکایی رسما قرار است در پشت خطوط باقی بمانند، با این حال اگر فرمانده یک گردان عراقی بخواهد به جلو پیشروی کند، همتایان آمریکایی اش هم او را همراهی خواهند کرد. بنابراین نیروهای عملیات ویژه غربی بسیار آزادانه تر حرکت می کنند. این مورد خاص حداقل در رسانه های آمریکایی گزارش شده است. این اتفاق زمانی افتاد که فرماندهی مرکزی به تازگی مجوز کاخ سفید برای استقرار مشاوران آمریکایی با واحدهای عراقی در حد گردان را دریافت کرد، که به آنها کنترل بیشتری بر میدان جنگ می دهد و آنها را در موقعیتی قرار می دهد که مبارزه را به نفع خود تغییر دهند؛ هر چند آنها را در معرض خطر خیلی بیشتری قرار دهد.

این دستکاری به احتمال زیاد منجر به چرخش تروریست های داعش از موصل به سمت بخش هایی از سوریه که هنوز تحت کنترل است، خواهد شد. در حال حاضر بنا به گزارش ها بخش اطلاعات ارتش سوریه گزارش هایی را از تحرکات احتمالی عناصر داعش در برخی شهرها و روستاهای جنوب شهر «حسکه» در شمال این کشور دریافت کرده است. به عبارت دیگر، اگر موصل آزاد شود، کل خلافت ادعایی داعش می تواند علیه دولت اسد و متحدانش سناریویی را کارگردانی کند که رضایت واشنگتن را در پی خواهد داشت.

این سناریو زیاد بعید نیست بلکه سابقه ای واقعی دارد. هنگامی که کنترل شهر «فلوجه» در اوایل سال جاری به دست ارتش و نیروهای عراقی افتاد، بسیاری از تروریست ها به سوریه فرار کردند و دوباره علیه ارتش سوریه مشغول به فعالیت شدند. این دقیقا چیزی است که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در آخرین سخنرانی خود در طول مراسم بزرگداشت عاشورا اظهار داشت که آمریکایی ها قصد تکرار طرح فلوجه را در زمان اجرای عملیات موصل دارند و می خواهند بار دیگر آن را به سمت سوریه متمایل کنند. به عبارت دیگر، شکست داعش در موصل عناصر این گروه را تشویق خواهد کرد تا به سمت غرب حرکت کنند و سعی کنند با نظام سوریه وارد جنگ شوند و در این مسیر آمریکا مسئولیت کمک رسانی به آنها را برعهده خواهد داشت.

در حالی که ارتش سوریه در نهایت به سوی نبرد دیگر سوق داده خواهد شد، چنین وضعیتی در عین حال ممکن است بهانه ای برای آمریکا - که تا حد زیادی توسط روسیه در سوریه کنار گذاشته شده - ایجاد کند تا به طور مستقیم با نیروهای سوریه و روسیه مقابله کند.

این سوء ظن ها به ندرت توسط یک سری از اظهارنظرهای ژنرال ها و منابع نظامی آمریکایی در طول چند هفته گذشته قابل رفع شدن است. ژنرال «استفان تاونسند» فرمانده تازه منصوب آمریکایی در منطقه با لحنی مغرورانه مدعی شده که نه تنها موصل بلکه شهر «رقه» در سوریه زیر نظر گرفته خواهد شد که این خود اشاره مستقیم به توسل به سناریوی معکوس کردن دستاوردهای اخیرا سوریه در برابر گروه های تکفیری دارد.

آمریکا همچنان از «تکفیری ها» در سوریه برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کند و این را را می توان از این واقعیت دریافت که آمریکا همراه با متحدان اش، پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه در حمایت از آتش بس بشردوستانه هشت ساعته در حلب را رد کردند.

امتناع آمریکا برای جدا کردن «مخالفان مسلح سوریه» از تروریست ها نه تنها نشانه دیگری از بازی دوگانه آمریکا در قبال سوریه است بلکه به معنای استفاده آمریکا از تمامی عناصر علیه دولت دمشق است. شاید همانگونه که برخی از تحلیلگران استدلال کرده اند تمامی این اقدامات مربوط به «طرح ب» آمریکا برای سوریه باشد. با توجه به لاف زدن مقامات نظامی ارشد آمریکا در مورد آزادسازی موصل و رقه و ادامه پشتیبانی آمریکا از گروه های تروریستی مستقر در سوریه، به نظر می رسد باید در انتظار طرح بزرگ تری در سوریه بود.

به این ترتیب، «طرح مرموز ب» شبیه به این خواهد بود: آمریکا پیروزمندانه در مورد بازپس گیری موصل شعار خواهد داد در حالی که گروه های تروریستی که مخفیانه این شهر را ترک کرده بودند، به جنگ خود علیه روسیه و اسد در سوریه و ایجاد هرج و مرج مجدد در سوریه اقدام خواهند کرد.

بنابراین برای رسیدن به این هدف خاص، نیروهای آمریکایی نقش رهبری را قاطعانه ایفا خواهند کرد. در حالی که بالگردهای آپاچی مجهز به موشک های هلفایر اهدافی را در شمال عراق هدف قرار خواهند داد، توپخانه آمریکا و فرانسه نیز از فرار تروریست ها پشتیبانی لازم را به عمل خواهند آورد. به جز رویگردانی تروریست ها به سمت سوریه با توجه به تحرکات آمریکا در موصل چه انتظار دیگری می توان از ادعای شعار آمریکایی «مبارزه با تروریسم» داشت؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.