تمام شواهد حاکی از آن است که پس از ۳۰ سال این اولین مورد از اخراج دیپلمات‌های چینی به اتهام جاسوسی است.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آلمان، بنا بر گزارش نیویورک تایمز ایالات متحده آمریکا در ماه سپتامبر سال جاری دو دیپلمات سفارت چین و چهار تبعه دیگر این کشور را از آمریکا اخراج کرده است. اتهام دو دیپلمات چینی جاسوسی درباره یک پایگاه نظامی آمریکا بوده است.   

نیویورک تایمز در گزارشی که یکشنبه ۲۴ آذر (۱۵ دسامبر) منتشر کرد از اخراج دو دیپلمات چینی و چهار تبعه چینی دیگر از آمریکا خبر داد. اتهام این گروه جاسوسی بوده است. بنابر این گزارش دو دیپلمات یاد شده قصد جاسوسی درباره یک پایگاه نظامی آمریکا داشته‌اند و یکی از آنها از کارمندان سازمان امنیت چین است.

نیویورک تایمز به نقل از منابعی که از آنها نام نبرده نوشته است این دو با اتوموبیل خود به یک پایگاه نظامی در ایالت «ویرجینیا» رفته‌اند. آنها همسران خود را نیز در اتوموبیل همراه برده‌اند. یک نگهبان پایگاه از آنها خواسته که برگردند و از آنجا دور شوند. اما آنها به حرکت خود ادامه داده‌اند تا این که ماشین‌های آتش‌نشانی راه آنها را سد کرده‌اند. این دو مدعی شده‌اند که زبان انگلیسی نگهبان را نفهمید‌ه‌اند و به این دلیل به حرکت خود ادامه داده‌اند.

نیویورک تایمز نوشته است که وزارت خارجه چین در پکن و سفارت این کشور در واشنگتن در این باره هنوز اظهار نظری نکرده‌اند. تنها دو نفر از دیپلمات‌های سفارت گفته‌اند که دیپلمات‌های اخراج شده می‌خواستند به یک پیک‌نیک بروند و راه‌ خود را گم کرده بودند. وزارت خارجه آمریکا نیز در این باره چیزی نگفته است.

اما نیویورک تایمز از نیروهای امنیتی آمریکا نقل کرده است که احتمالا هدف کارکنان سفارت چین این بوده که میزان کنترل امنیتی این پایگاه را آزمایش کنند و در صورتی که موفق می‌شدند بدون دردسر از آن عبور کنند، یک جاسوس طراز اول چین به محوطه‌ای وارد شده بود که متعلق به یک پایگاه بسیار حساس و محل استقرار یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا SEAL است. این نیرو در ماموریت‌های گوناگونی شرکت داشته است. از جمله از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۱ در آب‌های خلیج فارس حضور داشت و ماموریت‌ آن حفاظت از تانکرهای نفتی کویت در مقابل حملات ایران در آنچه "جنگ تانکرها" نام گرفت بوده است. 

نیویورک تایمز در ادامه نوشته است که تمام شواهد حاکی از آن است که پس از ۳۰ سال این اولین مورد از اخراج دیپلمات‌های چینی به اتهام جاسوسی است. تاریخ جاسوسی دو کشور از یکدیگر بسیار طولانی است. اما از تازه‌ترین موارد ربودن یک کارمند نظامی کنسولگری آمریکا در استان «چنگدو» در سال ۲۰۱۶ در جنوب چین بود. آنها این کارمند را متهم به جاسوسی برای سازمان سیا کرده بودند.

این فرد پس از یک اعتراف که نیویورک تایمز نوشته احتمالا اعتراف اجباری بوده، آزاد و به بیرون از خاک چین منتقل شد. آن زمان پکن تهدید کرده بود که دیپلمات‌های آمریکایی را اخراج خواهد کرد، اما این تهدید را عملی نکرد. حدود شش ماه پیش نیز یکی از رهبران پیشین سیا به اتهام قرار دادن اطلاعات محرمانه در اختیار چین به ۲۰ سال زندان محکوم شد. مواردی از اتهام علیه افرادی دیگری نیز وجود دارد که نیویورک تایمز نوشته پرونده‌ آنها در دست بررسی است.

چین و آمریکا پس از ماه‌ها خط و نشان کشیدن برای یکدیگر در زمینه بستن تعرفه‌های تجاری تازه تصمیم گرفته‌اند از برقراری این تعرفه‌ها خودداری کنند. اما هنوز در این زمینه به توافق‌ همه‌جانبه دست نیافته‌اند. هم‌چنین مسئله هنگ کنگ یکی از موضوعات مورد مناقشه میان دو قدرت جهانی است.

در همین حال، چین به شدت به اقدام آمریکا در اخراج دو دیپلماتش اعتراض کرد.

«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز دوشبه گفت که کشورش به اقدام آمریکا در اخراج دو مسئول چینی به شدت اعتراض کرده است.

گنگ در کنفرانسی مطبوعاتی در پکن گفت که اتهام هایی که ایالات متحده آمریکا به مسئولان چینی زده حقیقت را کاملا نادیده گرفته است.

این مسئول چینی در ادامه گفت: از ایالات متحده آمریکا می خواهیم که اشتباه خود را تصحیح کرده و تصمیم خود در این زمینه را لغو کرده و بر اساس توافقنامه وین درباره روابط دیپلماتیک از چینی ها حمایت حقوقی کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی چین و آمریکا

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.