در حالی که شمارش آراء همچنان ادامه دارد، حزب محافظه کار تاکنون بیش از ۳۲۶ کرسی از مجموع ۶۵۰ کرسی مجلس عوام این کشور را تصاحب کرده و در آستانه ثبت بزرگ ترین پیروزی خود در ۳۲ سال گذشته است.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، نتایج انتخابات پارلمانی انگلیس از پیروزی قاطع حزب محافظه کار به رهبری «بوریس جانسون» حکایت دارد.

شمارش آراء انتخابات سراسری انگلیس کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان را توسط حزب محافظه کار به رهبری بوریس جانسون قطعی کرد. در حالی که شمارش آراء همچنان ادامه دارد، این حزب تاکنون بیش از ۳۲۶ کرسی از مجموع ۶۵۰ کرسی مجلس عوام این کشور را تصاحب کرده و در آستانه ثبت بزرگ ترین پیروزی خود در ۳۲ سال گذشته است.

 جانسون در اظهارنظری پس از اعلام نتایج اولیه گفت:«نتیجه انتخابات به معنی تحقق برگزیت است.» در مقابل جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر که برآوردها نشان می‌دهد که حزب متبوعش متحمل بزرگ‌ترین شکست انتخاباتی در ۸۴ سال گذشته شده، اعلام کرد که از رهبری این حزب کناره گیری می‌کند.

در میان رهبران جهان، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و از حامیان نخست وزیر انگلیس نخستین کسی بود که به نتایج اولیه انتخابات سراسری انگلیس واکنش نشان داد.  ترامپ با انتشار توییتی نوشت:«به نظر می‌رسد پیروزی بزرگی برای بوریس در انتخابات انگلیس حاصل شده!»

 

تشدید شکاف میان اسکاتلند و انگلیس

«نیکولا استورجن» رهبر حزب ملی اسکاتلند که گمان می‌رود حزب متبوعش اکثر کرسی‌های اسکاتلند را کسب کرده باشد، در واکنش به پیروزی حزبش گفت که نتیجه انتخابات نشان می‌دهد که باید به اسکاتلند حق انتخاب داد.

خانم استورجن سپس از نتایج کلی انتخابات که گویای پیروزی حزب محافظه‌کار است ابراز ناخرسندی کرد و این نتیجه را «تیره و تار» توصیف کرد.

او تصریح کرد: «رای رهندگان به حزب محافظه‌کار به آقای جانسون ماموریت دادند که انگلیس را از اتحادیه اروپا خارج کند ولی رای دهندگان دولت بوریس جانسون را نمی‌خواهند، آنها خواستار حضور در اتحادیه اروپا هستند.»

در مقابل، جو سوینسون، رهبر حزب لیبرال دموکرات بریتانیا که حامی برگزاری رفراندوم دوم در مورد برکسیت بود، کرسی خود در مجلس عوام را به نامزد حزب ملی اسکاتلند واگذار کرد. او با وحشتناک توصیف کردن نتیجه انتخابات، گفت:«عده‌ای از موج ملی‌گرایی استقبال می‌کنند ولی برای بسیاری دیگر این نتیجه ناراحت کننده است.»

همچنین «ترزا می» نخست‌وزیر پیشین انگلیس، ضمن استقبال از پیروزی محافظه‌کاران در انتخابات پارلمانی هشدار داد که همه‌پرسی استقلال اسکاتلند دیگر نباید برگزار شود.

انتخابات پارلمانی انگلیس از ساعت ۷ صبح روز پنجشنبه(۱۲ دسامبر) به وقت محلی در در ۶۵۰ حوزه انتخابیه در سراسر انگلیس آغاز شد و تا ۱۰ شب ادامه داشت.

در این انتخابات ۴۶ میلیون انگلیسی بالای ۱۸ سال، واجد شرایط رای دادن بودند. این انتخابات سومین انتخابات مجلس عوام انگلیس از سال ۲۰۱۵ تاکنون محسوب می‌شود.

پارلمان انگلیس ۶۵۰ کرسی دارد و احزاب رقیب برای کسب اکثریت آن باید حداقل ۳۲۶ نماینده در پارلمان داشته باشند. حزب محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون برای تحقق برنامه خروج از اتحادیه اروپا نیازمند تصاحب اکثر کرسی‌های پارلمان است.

در انتخابات پیشین که در سال ۲۰۱۷ برگزار شد، حزب محافظه کار ۱۳ کرسی خود را از دست داد و به حضور ۳۱۷ نماینده اکتفا کرد. امری که محافظه کاران را برای تشکیل دولت ناچار به ائتلاف با حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی کرد.

این نخستین بار در یک قرن اخیر بود که انتخابات سراسری انگلیس در ماه دسامبر برگزار می‌شد. پیشتر و برای اولین بار در دسامبر سال ۱۹۲۳ مردم تجربه حضور در انتخابات را در این ماه کسب کرده بودند.

جرمی کوربین در واکنش به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور ضمن ابراز ناامیدی از این نتایج تأکید کرد که در آینده و در انتخابات بعدی از رهبری حزب کارگر کناره گیری می کند.

کوربین پس از آن که برنده کرسی انتخاباتی اش در شمال لندن شد گفت: نتایج انتخابات پارلمانی ناامید کننده است...حزب کارگر را در انتخابات آینده رهبری نمی کنم.

وی افزود که شکاف داخل کشور درباره برکیست یکی از دلایل شکست حزب کارگر در انتخابات پارلمانی بوده است.

«جان مک دونیل» معاون رهبر حزب کارگر نیز گفت که شکست بدی که حزب کارگر در انتخابات پارلمانی زودهنگام در روز گذشته متحمل شد نشان دهنده «ناامیدی بزرگ» و در نتیجه« خستگی از برکیست»صورت گرفته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.