کمیته روابط خارجی سنا، ۱۸ سناتور به پیش‌نویس طرحی رای موافق دادند که ترکیه را به دلیل حمله به سوریه تحریم می‌کند.

 

به گزارش جماران، در حالی که سنای آمریکا به دنبال تحریم ترکیه است آنکارا اعلام کرد که اگر واشنگتن هواپیماهای «اف35» را به ترکیه تحویل ندهد، نیاز خود در این زمینه را از کشور دیگری( به طور خاص روسیه) تأمین می کند.

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه گفت که ترکیه پس از حمله به مناطق شمالی سوریه، در حال دور شدن از مدار ناتو است. این سخنان لحظاتی پس از آن بیان شد که کمیته روابط خارجی سنا به دلیل همین حملات رای به تحریم آنکارا داد.

در جلسه روز چهارشنبه کمیته روابط خارجی سنا، ۱۸ سناتور به پیش‌نویس طرحی رای موافق دادند که ترکیه را به دلیل حمله به سوریه تحریم می‌کند. در این جلسه تنها ۴ سناتور با این پیش‌نویس مخالفت کردند.

در صورت تصویب نهایی این پیش‌نویس، فروش اسلحه به ترکیه ممنوع شده و مقامات عالی‌رتبه‌ای که پشت این عملیات قرار دارند، تحریم خواهند شد.

مارک اسپر در سخنان خود بار دیگر با تاکید بر نگرانی‌های آمریکا از حملات ترکیه به سرزمین‌های شمالی سوریه، افزود که درحال حاضر وضعیت نسبتا «ثبیت شده‌ای» در آن جا حاکم است. او گفت: «ارزیابی من این است که در حال حاضر اوضاع در آن مناطق به طور کلی تثبیت شده است.»

او اتهامات مطرح شده علیه ترکیه و نیروهای تحت حمایتش مبنی بر اینکه از زمان آغاز حملات به شمال سوریه مرتکب جنایات جنگی شده‌اند را نه تایید و نه رد کرد اما افزود که هرگونه اتهام در این باره باید مورد تحقیق قرار بگیرد.

مارک اسپر همچنین هشدار داد که پس از اسکان پناهجویان مدنظر ترکیه در سرزمین‌های شمالی سوریه نیز، باید «انتظار آشفتگی بیشتر» را داشت.

دو روز پیش از این «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه مقابل رسانه‌های کشورش اعلام کرد که قصد دارد یک میلیون نفر از پناهجویان جنگ سوریه را در سرزمین‌های کردنشین شمال سوریه اسکان دهد. او تاکید کرد که حتی اگر متحدان ترکیه در این برنامۀ اسکان مشارکت نداشته باشند ترکیه به تنهایی هزینه‌های مالی این کار را تامین خواهد کرد.

 اسپر همچنین از فاصلۀ رو به افزایش میان ترکیه و ناتو بویژه در پی خرید سامائنه موشکی «اس۴۰۰ »روسیه ابراز نگرانی کرد و گفت: «بزرگترین نگرانی من در این باره، در واقع روابط ترکیه و روسیه است. نگرانی من این است که ترکیه از مدار ناتو خارج شود. چالش اساسی ما این است که ببینیم چگونه می‌توانیم این کشور را به اتحاد ناتو نزدیکتر کنیم.»

او بار دیگر از حضور آمریکا در سوریه دفاع کرد و مدعی شد: «هنوز داعش وجود دارد. اگرچه دولتی که «خلافت» نامیده می‌شد نابود شده، اما سازمان داعش و اعضای آن همچنان وجود دارند.»

در مقابل،وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد اگر ترکیه به بهانه خرید ‌اس-400 از پروژه اف-35 کنار گذاشته شود، آنکارا حق طبیعی خود می‌داند که نیاز خود را از جای دیگری تامین کند.

«خلوصی آکار» وزیر دفاع  ترکیه طی سخنانی در صحن مجلس ملت کبیر ترکیه در آنکارا گفت: اگر به بهانه خرید ‌اس-400، به ناحق و برخلاف اصول اتحاد استراتژیک از پروژه اف-35 کنار گذاشته شویم، حق طبیعی خود می‌دانیم که نیازمان را از جای دیگری تامین کنیم.

ترکیه پیش از این اشاره کرده بود که در صورت کنار گذاشتن ترکیه از پروژه اف 35 و ندادن این جنگنده به این کشور نیاز خود را از روسیه تأمین می کند و جنگنده های پیشرفته از روسیه خواهد خرید.

چندی پیش برخی منابع روس از آغاز مذاکرات آنکارا و مسکو برای فروش جنگنده‌های «سوخو-35 »به ترکیه خبر دادند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.