پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

چه شد که سودان نیروهای خود را از یمن خارج کرد؟

مشارکت سودان در جنگ یمن غیرمنتظره بود به ویژه پس از آن که بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی دیگر حاضر نشدند به یمن نیرو بفرستند

 

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در بخش سرمقاله روزنامه رأی الیوم نوشت: آقای «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان که به تازگی از واشنگتن بازگشته است فاش کرد که کشورش تعداد نیروهای خود را در یمن از 15 هزار نظامی به پنج هزار نظامی کاهش داده است و تأکید کرد که نزاع در یمن راه حل سیاسی ندارد و باید از راه سیاسی آن را حل کرد.

اهمیت این سخنان در این است که برای نخستین بار در این سطح واقعیت حجم نیروهای سودانی در جنگ یمن را فاش می کند. تصور بر این بود که تعداد نیروهای سودانی در یمن فقط چند هزار نفر است که «عمر البشیر» رئیس جمهور بازداشت شده سودان آنها را برای جنگ در خطوط مقدم جبهه در یمن از اوایل جنگ یمن در ماه مارس 2015 فرستاده است.

خارج کردن ده هزار نظامی سودانی و پس از فروپاشی نظام عمر البشیر رئیس جمهور سابق سودان به دلیل انقلاب مردمی که او را هدف قرار داد تأکیدی بر این است که دولت جدید سودان شروع به این کرده است که این میراث سیاسی بسیار پرهزینه به لحاظ مادی، انسانی و معنوی البشیر را کنار بگذارد.

بسیاری از جمله ما این مساله را مطرح می کنند که مشارکت نیروهای سودانی در جنگ یمن یک اشتباه استراتژیک بود به ویژه آن که سودان از این مشارکت در جنگی که یکی از فقیرترین ملت ها در جهان را هدف قرار داده و منجر به کشته شدن نزدیک به صدهزار تن از مردمش شد که بیشتر آنها غیرنظامی هستند، هیچ گونه مصلحتی و منفعتی ندارد.

این مشارکت سودان غیرمنتظره بود به ویژه پس از آن که بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی دیگر حاضر نشدند به یمن نیرو بفرستند و ما در این جا به اردن، مصر و نیز پاکستان و مالزی اشاره می کنیم. مالزی حتی نیروهایی که به شکل سمبولیک در عربستان حضور داشتند را در پی بازگشت «مهاتیر محمد» به قدرت و نخست وزیری در تقریبا یک سال پیش از عربستان خارج کرد.

حضور نیروهای سودانی در یمن موازنه های قدرت نظامی را تغییر نداد و بلندپروازی ها و خواسته های ائتلاف عربستان و امارات برای تعیین سرنوشت جنگ به نفع خود را محقق نکرد بلکه باعث شد که نیروهای سودانی در یمن متحمل تلفات سنگینی شوند و برخی این تلفات را به هزاران کشته و دو برابر این تعداد نیز زخمی تخمین می زنند این در حالی است که هیچ گونه آمار رسمی در این زمینه وجود ندارد.

سرلشکر«محمد ناصر العاطفی» وزیر دفاع دولت یمن در صنعا روز گذشته به رهبران سودان هشدار داد که ضرورت دارد همه نیروهای سودانی در سریع ترین زمان ممکن و پیش از آن که کار از کار بگذرد از یمن خارج کنند. العاطفی همچنین از پیشرفت در توان هجومی یمنی ها سخن گفت؛ امری که باعث می شود یمنی ها این توانایی را داشته باشند که حمله استراتژیک شامل «حمله به نیروهای دشمن» انجام دهند و هنوز مشخص نیست که کاهش تعداد نیروهای سودانی در پاسخ مثبت به این هشدار بود یا نه؛ هشداری که در  گذشته بارها صادر شده است.

کاهش تعداد نیروهای سودانی که در جنگ یمن دخالت داشتند آن هم پس از خروج بیشتر نیروهای اماراتی تصحیح سیاست های اشتباه است که بر ملت نیک سودان بازتاب منفی داشته است ملتی که با همه ملت های عربی و در رأس آنها ملت همسایه یمن و شریک در دریای سرخ و امنیت منطقه ای مرتبط است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.