چرا آمریکا باید همچنان به آموزش سعودی ها ادامه دهد؛ نیروهایی که متهم به قتل وحشیانه جمال خاشقجی و نقض آشکار حقوق بشر در یمن هستند؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت وقتی یک شهروند عربستانی پایگاه هوایی نیروی دریایی آمریکا در فلوریدا را به گلوله بست و 3 نفر را کشته و 8 تن را زخمی کرد، پویایی عجیبی بین ترامپ و رهبری عربستان دیده شد: رئیس جمهور آمریکا گفت نیازی به دخالت دادن دولت عربستان در این پرونده نیست!

ترامپ سپس در توئیترش نوشت که ملک سلمان به او تسلیت گفته است و به دنبال این تضمین است که در روابط دو کشور خللی ایجاد نمی شود.

آنچه در حرف های ترامپ جا ماند این تضمین بود که سعودی ها به فرایند تحقیقات کمک خواهند کرد، انگیزه های مظنون را شناسایی خواهند کرد یا به این همه سوال مرتبط با این حادثه پاسخ خواهند داد.

چرا آمریکا باید همچنان به آموزش سعودی ها ادامه دهد؛ نیروهایی که متهم به نقض حقوق بشر در یمن هستند؟

حمایت ترامپ از عربستان در حالی ادامه دارد که هم حزبی های او خواستار تعلیق آموزش به نیروهای عربستانی شده اند. «مت گیتس» نماینده جمهوری خواه ایالت «فلوریدا» و سناتور «لیندسی گراهام» اعلام داشتند: پنتاگون باید موقتا آموزش نیروهای سعودی را متوقف کند.  

گیتس به عنوان نماینده ایالت فلوریدا گفت: ما باید برنامه‌ های آموزشی به خارجیان را متوقف کنیم؛ ما تا زمانی که در روند بررسی این حادثه کاملا مطمئن نشویم نباید با پذیرش دانشجویان تازه وارد سعودی موافقت کنیم.  

سناتور گراهام نیز به عنوان نماینده ایالت کارولینا گفت: عربستان سعودی به عنوان متحد ما به حساب می‌ آید اما اینجا واقعا چیز بدی وجود دارد. اساسا ما باید در برنامه آموزش نیروهای خارجی تامل و ارزیابی‌ های دقیقی انجام دهیم.     

پیشتر نیز «رند پال» عضو جمهوری خواه مجلس سنای آمریکا گفته بود: زمان توقف تسلیح و آموزش سعودی‌ ها فرا رسیده است.

«بروس ریدل» مامور سابق سیا و عضو کنونی موسسه بروکینگز گفت: این حمله فاجعه ای بزرگ است که بر روابطمان تاثیر می گذارد. آمریکا در حال آموزش نیروهایی است که افراد بی گناه در یمن را که بزرگ ترین فاجعه انسانی را رقم زده اند، بمباران می کنند.

ریدل گفت اما عجیب تر این است که رئیس جمهور پیش از اینکه نتایج تحقیقات  را بداند که آیا فرد مهاجم به تنهایی این کار را انجام داده یا به القاعده و گروه های تروریستی مرتبط بوده یا نه، در حال دلجویی از دولت عربستان است!

برای کاخ سفید محاسبات کار آسانی است: عربستان نه تنها برای تامین نفت، بلکه برای مقابله با ایران مهره مهمی است. بنابراین به گفته مقامات سابق دولت ترامپ، هر انتقادی که این رابطه را هدف بگیرد، نادیده گرفته می شود.

ترامپ آنقدر مشتاق است که سریعا به سعودی ها در مورد ادامه روابط ضمانت دهد که منتظر نمی ماند تا ببیند این حمله در کدام دسته قرار می گیرد: تروریستی یا غیرتروریستی. اگر فرد مهاجم غیرعربستانی مثلا مهاجری از مکزیک بود آیا ترامپ باز هم چنین رفتاری داشت؟!

«آرون دیوید میلر» مذاکره کننده پیشین کهنه کار خاورمیانه و عضو کنونی بنیاد کارنگی می گوید: «اگر مهاجم از هر یک از کشورهای مسلمانی بود که در لیست ممنوعیت سفر به آمریکا قرار دارند، واکنش ترامپ چیز دیگری می بود. اما حالا که پای عربستان در میان است، موضع او فقط حمایت است. حمایتی که برخاسته از نفت، پول، سلاح و قراردادهای کلان است.»

این نخستین باری نیست که ترامپ دست به چنین حمایت آشکاری می زند. پس از قتل وحشیانه «جمال خاشقجی» تبعه قانونی آمریکا در کنسولگری عربستان در استانبول، ترامپ و وزیر خارجه اش نتایج تحقیقات آژانس های اطلاعاتی را که قتل را به ولیعهد عربستان مرتبط دانسته بود، زیر سوال بردند. این تحقیقات نشان می داد محمد بن سلمان تیم ترور را به ترکیه فرستاده بود و به آنها دستور داده بود خاشقجی را با زور به کشور بازگردانند.

پیش از حمله فلوریدا، کاخ سفید با تلاش های کنگره برای تعلیق کمک های نظامی به سعودی ها به دلیل قتل خاشقجی و جنگ یمن، دست و پنجه نرم می کرد. اما حمله فلوریدا بر ادامه حمایت بی چون و چرای دولت آمریکا از عربستان صحه گذاشت.

حتی «جو بایدن» معاون باراک اوباما هم دهه ها از روابط قوی با عربستان دفاع می کرد، خواستار تجدید نظر و ارزیابی مجدد سیاست آمریکا در قبال عربستان سعودی شده است. او در بیانیه ای ضمن اشاره به حمله مرگبار اخیر در پایگاه نظامی آمریکا در ایالت فلوریدا خواستار تجدید نظر و ارزیابی مجدد سیاست خارجی آمریکا در قبال عربستان سعودی شده است.

در بیانیه‌ ای که به نام جو بایدن برای خبرگزاری رویترز پست شده است، «تی‌جی داکلو» سخنگوی او در کارزار انتخاباتی عنوان کرده است که دونالد ترامپ در سیاست خارجی خود در قبال عربستان سعودی یک «چک سفید» به دولتمردان آن کشور داده است. در این بیانیه آمده است که جو بایدن در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر سال 2020 در سیاست خارجی آمریکا در قبال عربستان سعودی تجدید نظر کرده و این سیاست را بر اساس ارزش‌ ها و اولویت‌ های آمریکا تنظیم خواهد کرد.

در حال حاضر 850 سعودی در حال سپری کردن دوره‌ های آموزشی مربوط به بخش‌ های مختلف نظامی در آمریکا هستند. باید دید چه خواهد شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.