پیمان ناتو اکنون در دروازه های تفکیک و فروپاشی به همان شیوه ای قرار دارد که در آن پیمان ورشوی اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشید

.

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم به نشست سران ناتو در لندن پرداخت و نوشت: نشست سران پیمان  ناتو که در لندن به مناسبت هفتادمین سالروز تأسیس اش آغاز شد شاهد اختلاف های شدیدی است که وحدت آن را تهدید می کند و  اگر این اختلاف ها از بین نرود چه بسا فروپاشی اش را تسریع می کند و با سرنوشتی رو به رو می شود که پیش از آن پیمان «ورشو» به آن مبتلا شد. اگر چه از بین بردن اختلاف ها امری دشوار است اگر نگوییم که محال است.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه اولین کسی بود که زنگوله را آویزان کرد و ناتو را این گونه توصیف کرد که اکنون دچار «مرگ مغزی» یا «مرگ بالینی» شده است؛ امری که که باعث شد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا خشمگین شود و این توصیف را بسیار توهین آمیز به شمار آورد.

اروپایی ها می خواهند از زیر چتر نظامی آمریکا خارج شوند و این تمایل به وضوح در کنفرانس امنیتی مونیخ در سال 2017 بازتاب پیدا کرد آن زمان که وزرای خارجه آلمان و فرانسه خواستار ایجاد نیروی دفاعی اروپایی مستقل و نیز نیروی دخالت سریع به دور و مستقل از ایالات متحده شدند زیرا آمریکا جهان را به لبه پرتگاه می کشاند.

تأسیس ائتلاف اروپایی مستقل از همتای آمریکایی اش برای تأمین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس که مقر آن پایگاه نظامی فرانسه در ابوظبی است مهمترین اقدام اجرای این رویکرد دفاعی اروپایی مستقل است.

مهمترین اختلاف ها میان ایالات متحده آمریکا و شرکای اروپایی اش شامل فشار دولت ترامپ رئیس جمهور آمریکا بر دولت های اروپایی برای افزایش میزان مشارکت شان در تأمین هزینه های پیمان ناتو و اختصاص 2درصد از تولید ناخالص ملی شان برای هزینه های نظامی است. علاوه بر آن که خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای باعث شد که ایران به غنی سازی اورانیوم به میزان بالایی که به 5درصد می رسد برگردد و تهدید کند که از تعهدات دیگر که بر اساس این توافقنامه به این کشور تحمیل شده است، خارج می شود.

روابط تجاری آمریکا و اروپا نیز از بارزترین عرصه های تحت تأثیر این اختلافات است زیرا اقدام ایالات متحده آمریکا برای اعمال تعرفه بر واردات شراب و کیف های زنانه و پنیرهای فرانسوی باعث شد که پارلمان فرانسه قانونی را برای اعمال مالیات 3درصدی بر درآمدهای شرکت های آمریکایی غول پیکر مانند«گوکل»،«فیسبوک» و «آمازون» وضع کند؛ امری که باعث شد ترامپ تهدید کند که تعرفه های تولیدات فرانسوی که ارزش آنها به 2.4 میلیارد دلار در سال می رسد را به 100 درصد افزایش می دهد.

اختلاف میان ترکیه و آمریکا با کشورهای اروپایی داخل ائتلاف ناتو یکی دیگر از عوامل سردرگمی اعضای ناتو است به ویژه پس از آن که دولت ترکیه اقدام به خرید سامانه موشکی پیشرفته  «اس400» روسی کرد و اشاره کرد که احتمالا قرداد خرید این سامانه را با خرید هواپیماهای «سوخو 35» کامل می کند؛ و اینها تسلیحاتی است که اروپایی ها و آمریکایی ها می گویند با سامانه های نظامی ائتلاف ناتو در تعارض است.

بسیار دشوار است که دیدارهای علنی یا حاشیه ای نشست سران در لندن اختلافات یاد شده در بالا میان اعضای پیمان ناتو را در سایه گسترش شکاف و عبور آن از مرحله اصلاح را از بین ببرد. ما بعید نمی دانیم که ترکیه اولین کشوری باشد که از این پیمان دفاعی به دلیل نزدیکی زیادش به روسیه، دشمن نخست این ائتلاف، خارج می شود.

پیمان ناتو اکنون در دروازه های تفکیک و فروپاشی به همان شیوه ای قرار دارد که در آن پیمان ورشوی اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشید زیرا این ائتلاف کهنه شده و دیگر قادر نیست که اعضایش را به اجرای بندهای میثاق نامه اش ملزم بکند به ویژه پس از آن ترکیه به شمال سوریه لشکرکشی کرد بدون آن که با رهبران ناتو مشورت کند.مضاف بر آن که ائتلاف قوی روسیه و چین نیز ظهور کرده و قدرت نظامی و اقتصادی آمریکا در برابر آن فروکش کرده است.

هیچ تأسفی بر فروپاشی این ائتلاف یا ضعفش نمی خوریم زیرا سر نیزه دخالت نظامی در چندین کشور عربی و ویرانی شان از جمله سوریه، عراق و لیبی بوده است، البته کشور اسلامی افغانستان را نیز نباید فراموش کنیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.