چین شماری از سازمان های آمریکایی را در پاسخ به تصویب قانونی توسط دولت آمریکا درباره هنگ کنگ تحریم کرده است.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، چین اعلام کرد که شماری از سازمان های آمریکایی را در پاسخ به تصویب قانونی توسط دولت آمریکا درباره هنگ کنگ تحریم کرده است.

دولت چین تأکید کرد که شماری از سازمان های غیردولتی آمریکا از جمله سازمان حقوقی «دیده بان حقوق بشر»را در پی تصویب قانونی درباره هنگ کنگ تحریم کرد.

چین روز پنجشنبه هفته گذشته تهدید کرد که در واکنش به قانون آمریکایی کمک به معترضان ضد دولت در هنگ کنگ « تدابیر متقابل سختی» اتخاذ خواهد کرد و تأکید کرد که تلاش ها برای دخالت در شهری که چینی ها بر آن حکومت می کنند به شکست منجر می شود.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه به رغم اعتراض های پکن و خشم دولت چین، قانونی را که کنگره در حمایت از معترضان هنگ کنگی تصویب کرده بود امضا کرد. این در حالی است که ترامپ تلاش می کند  برای پایان دادن به جنگ ویرانگر تجاری با چین توافقنامه تجاری امضا کند.

این قانون وزارت خارجه آمریکا را ملزم می کند که حداقل سالیانه مقرر کند که هنگ کنگ به اندازه کافی از خودمختاری برخودار است تا اعطای امتیازهای تجاری مناسب به شهر توجیه شود؛ امتیازهایی که باعث شد این شهر تبدیل به مرکز مالی جهان شود. این قانون همچنین تهدید می کند که تحریم هایی علیه نقض حقوق بشر اعمال می شود.

در مقابل وزارت خارجه چین با صدور بیانیه ای تأکید کرد که پکن به ایالات متحده آمریکا هشدار می دهد که در صورت ادامه دخالت در هنگ کنگ ،خودش مسئول عواقب تدابیر سخت چین خواهد بود.

دولت مورد حمایت چین در هنگ کنگ نیز اعلام کرد که این قانون پیام اشتباهی به تظاهرکنندگان می دهد و «دخالت آشکار» در امور داخلی این شهر به شمار می رود.

هنگ کنگ از شش ماه پیش تا کنون شاهد اعتراض های ضد دولتی است و این اعتراض ها در برخی مواقع منجر به بسته شدن شرکت ها ، مراکز دولتی ، مدارس و حتی فرودگاه بین المللی شهر شده است.

در تحولی دیگر، وزارت خارجه چین روز سه شنبه «تری برانسد» سفیر آمریکا در پکن را به این وزارتخانه احضار کرد و اعتراض پکن به تصویب قانون «حمایت از حقوق بشر و دموکراسی در هنگ کنگ» را به وی ابلاغ کرد.

چین تأکید کرده است که هنگ کنگ بخش لاینفک از چین به شمار می رود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.