جرمی کوربین رهبر حزب کارگر، جنگ عراق را در حملات تروریستی همچون چاقوکشی های لندن موثرمی داند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در مطلبی نوشت: جرمی کوربین امروز هشدار داد دخالت‌ های نظامی پیاپی انگلیس «به جای حل معضل تروریسم، آن را تشدید کرده» است.

رهبر حزب کارگر در سخنرانی اش در مورد سیاست خارجی هشدار داد که «جنگ علیه تروریسم عملا شکست خورده» و در ادامه سخنانش افزود: دنیای امروز «با تبعات حمله به عراق» - که او مخالف آن بوده - دست به گریبان است. او ادامه داد وابستگی انگلیس به ترامپ و سیاست‌ های خارجی آمریکا بسیار خطرناک خواهد بود.

این اظهار نظر‌ها پیش از میزبانی «بوریس جانسون» از اجلاس ناتو در هفته جاری صورت گرفت که رئیس جمهور آمریکا نیز در آن حضور خواهد داشت. کوربین ضمن تمجید از «شجاعت فوق العاده» مردم در مواجهه با عامل این حملات، از پلیس هم به دلیل واکنش صحیح به این حمله قدردانی کرد.

او در حالی که مسئولیت این اقدامات تروریستی را متوجه «تروریست ها، حامیان مالی آنان و استخدام کنندگان این افراد» دانست، به اشتباهات امنیتی رهبران انگلیس در این خصوص نیز اشاره کرد.

وی ادامه داد: «تهدید تروریسم تنها به سیاست‌ های خارجی برنمی گردد و نباید برگردد، بلکه اقدامات دولت‌ ها نیز منجر به تشدید آن - و نه کاهش آن - شده است.» 

کوربین افزود: «16 سال پیش من نسبت به حمله به عراق و اشغال آنجا هشدار، و احتمال افزایش تنش، فلاکت و ناامیدی، تروریسم و بدبختی نسل‌ های آینده هشدار دادم. همه این اتفاقات افتاد و ما امروز شاهد پیامد‌های این جنگ ایم.»

به گفته او، «جنگ علیه تروریسم عملا شکست خورده است. دخالت‌ های انگلیس در شمال آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا به جای اینکه اوضاع را بهبود بخشد، اوضاع را بدتر کرده است.»

کوربین معتقد است امنیت واقعی «ارزان» به دست نمی‌ آید و این درحالی است که نخست وزیر اعلام کرده جامع‌ ترین بازنگری را در زمینه مسائل امنیتی، دفاعی و سیاست خارجی از زمان پایان جنگ سرد در دستور کار خود قرار داده است. البته به شرطی که محافظه کاران برنده انتخابات عمومی باشند. ساختمان شماره 10 برنامه خود را پس از حمله تروریستی روز جمعه لندن فاش کرد که در آن دو نفر کشته و سه نفر مجروح و به بیمارستان انتقال داده شدند.

جانسون گفت: بررسی توانمندی‌ ها و ظرفیت‌ های امنیتی انگلیس نسبت به گذشته جامع‌ تر خواهد بود و نه تنها نیرو‌های مسلح، بلکه اطلاعات، ضد تروریسم و جرائم جدی و سازمان یافته را در برخواهد گرفت. نخست وزیر انگلیس بر لزوم بازنگری مسائل راهبردی و دیپلماتیک نظیر جایگاه انگلیس در جهان پس از برگزیت نیز تاکید کرد و افزود این برنامه مواردی همچون سیاست خارجی انگلیس در سطح جهان، متحدان انگلیس و دیپلماسی آن، تغییر مسیر قدرت و ثروت به سمت آسیا، نحوه بهره برداری بهینه از مخارج انگلیس در زمینه توسعه بین المللی و نقش تکنولوژی را مد نظر قرار می‌ دهد.

محافظه کاران ارشد نگرانند که ترامپ در سفر دو روزه اش به لندن با اعتراضات بزرگ پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان «خدمات سلامت همگانی انگلیس» که پیشقراول ده‌ ها هزار تن از معترضان انگلیسی هستند، مواجه شود.

تظاهرات کنندگان قصد دارند بر خطرات بالقوه‌ ای که توافق تجاری آینده آمریکا و انگلیس بر سامانه خدمات سلامت همگانی انگلیس دارد، تاکید کنند. این تظاهرات بزرگ در حالی برگزار خواهد شد که قرار است ترامپ و سایر سران ناتو ساعت 18 به وقت محلی، با ملکه انگلیس دیدار کنند.

بوریس جانسون در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ال بی سی از ترامپ خواسته بود در مسائل سیاست داخلی انگلیس مداخله نکند. جانسون گفته بود: «بسیار خوب است که دوستان و متحدانی نزدیک مانند آمریکا و انگلیس وجود دارند، زیرا دو طرف در مبارزات انتخاباتی یکدیگر مداخله نمی‌کنند.»

آخرین باری که رئیس جمهور آمریکا ماه ژوئن در انگلیس به سر می‌ برد، گفته بود در مذاکرات تجاری، همه چیز از جمله خدمات سلامت همگانی انگلیس، روی میز قرار دارد.

کوربین، جانسون را متهم کرده است که در مذاکرات محرمانه برای دستیابی به توافق با ترامپ پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت)، پای خدمات سلامت همگانی انگلیس را به میان آورده است.

در عین حال، جانسون روز جمعه واکنش نشان داد و تاکید کرد: سامانه خدمات سلامت همگانی انگلیس در مذاکرات تجاری آینده، فروشی یا قابل مذاکره کردن نیست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.