رئیس جمهور سوریه در گفت‌وگو با نشریه‌ الکترونیک فرانسه «پاریس مچ» گفت که تروریسم همچنان در شمال سوریه حضور دارد و آمریکا، ترکیه، انگلیس و فرانسه همچنان از تروریست‌ها حمایت می‌کنند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری سانا، بشار اسد  رئیس جمهور سوریه تأکید کرد که جنگ علیه تروریسم در این کشور همچنان ادامه دارد؛ هر چند که در این مسیر، سوریه، پیشرفت زیادی داشته است.

رئیس جمهور سوریه در گفت‌وگو با نشریه‌ الکترونیک فرانسه «پاریس مچ» گفت که تروریسم همچنان در شمال سوریه حضور دارد و آمریکا، ترکیه، انگلیس و فرانسه همچنان از تروریست‌ها حمایت می‌کنند.

اسد حضور نیروهای فرانسوی در خاک سوریه بدون موافقت دولت سوریه  را «اشغالگری و نوعی از انواع تروریسم» دانست و تأکید کرد که دولت فرانسه باید به حقوق بین‌الملل رجوع کند و از حمایت هر چیزی که بر افزایش خونریزی، قتل و عذاب در سوریه می‌افزاید، دست بردارد.

رئیس جمهور سوریه ضمن تکذیب هر گونه همکاری بین دمشق و ایالات متحده آمریکا، خاطر نشان کرد، در مسئله مبارزه با تروریسم،نمی‌توان  با حامی تروریسم همکاری کرد.

 

در پایین مشروح این گفت و گو را از نظر می گذرانیم:

خبرنگار:جناب رئیس جمهور از پنج سال قبل در نوامبر سال 2014 میلادی با شما دیدار کردم، آن وقت دولت شما بر یک سوم خاک کشور مسلط بود. امروز ارتش شما به مناطق مرزی با ترکیه بازگشت.. آیا احساس دارید در این جنگ پیروز شدید؟

رئیس جمهور سوریه:اگر می خواهیم دقیق باشیم، این جنگ، جنگ من نیست تا در آن پیروز شوم یا نشوم، زیرا روایت غربی ها سعی کرده است این جنگ را به عنوان جنگ رئیس جمهوری  که می خواهد در سمت خود باقی بماند، نشان بدهد. اما این جنگ جنگ ملی است.. جنگ ملت سوریه برابر تروریسم است.. ما از آن زمان تا امروز گام های بزرگی در این جنگ برداشته ایم، اما این بدان معنا نیست که ما پیروز شده ایم.. ما هنگامی که تروریسم از بین برود، پیروز می شویم.. تروریسم هنوز در شمال سوریه وجود دارد و مساله ای است که جدی تر از آن حمایت از این تروریسم ادامه دارد… ترکیه و کشورهای غربی چه آمریکا چه بریتانیا و فرانسه هنوز از تروریسم حمایت می کنند بنابرین خیلی زود است که درباره پیروزی صحبت کنیم.

خبرنگار: آیا واقعاً فکر می کنید فرانسه به حمایت از تروریسم ادامه می دهد؟

رئیس جمهور سوریه:البته، فرانسه در مراحل اولیه اسلحه ای ارسال کرد، نمی دانم که آیا واقعاً در ماه ها یا سال اخیر تغییری در این موضوع ایجاد شده است یا خیر. ما در حال حاضر اطلاعاتی نداریم. اما هنگامی که نیروهای فرانسه بدون درخواست دولت قانونی سوریه وارد خاک این کشور شود، این اشغالگری است. بین حمایت از تروریسم و اعزام نیروهای نظامی برای اشغال یک کشور تفاوت چندانی ندارد.. مساله همان است اما عناوین متفاوت است.

خبرنگار:اما فرانسوی ها برای حمایت از کردهایی که با داعش می جنگیدند، آمدند.

بشار اسد:آیا ما می توانیم نیروهای سوری بدون درخواست دولت فرانسه به این کشور اعزام کنیم تا با تروریسم مبارزه کنند؟ قانون بین المللی حاکم بر اقدامات دولت های جهان است نه نیت ها. تمایل به مبارزه با تروریسم کافی نیست، برای مبارزه با تروریسم قوانین بین المللی وجود دارد. دولت سوریه با داعش مبارزه می کرد چرا از آن حمایت نکرده است؟ چرا دولت فرانسه با داعش مبارزه و از جبهه النصره حمایت می کند علیرغم اینکه هر دو گروه تروریستی هستند؟

خبرنگار پاریس مچ:شاید شما به دوره ریاست جمهوری اولاند (رئیس جمهور سابق فرانسه) اشاره می کنید هنگامی که فابیوس وزیر خارجه فرانسه گفت که شما سزاوار زنده ماندن نیستید، اکنون وضعیت با رئیس جمهور ماکرون چیست؟ آیا تغییری را در مواضع فرانسه لمس کرده اید؟

رئیس جمهور سوریه:در ظاهر بله. اما وقتی که اشغالگر باقی بماند، این نوعی تروریسم است. باید این حقیقت را درک کنید. ما باید در مورد تغییر اقدامات صحبت کنیم، نه شکل. اظهارات برای ما مهم نیست بلکه اقدامات روی زمین مهم است.

خبرنگار:اقدامات روی زمین چطور باید صورت بگیرد؟

رئیس جمهور سوریه:به وسیله بازگشت به قوانین بین المللی است. ما از دولت فرانسه چیزی نمی‌خواهیم. ما خواهان حمایت های سیاسی و اقتصادی و امنیتی آنها نیستیم. ما به آنان احتیاج نداریم و می توانیم امور خود را در سوریه مدیریت کنیم، اما ما می‌خواهیم آن‌ها به نظام بین‌المللی بازگردند.. این نظام در حال حاضر وجود ندارد.. ما شاهد هرج و مرج بین المللی هستیم. ما نمی‌خواهیم که آن‌ها از رئیس‌جمهور حمایت کنند، این موضوع برای من اهمیتی ندارد و برای ما مهم نیست که بگویند این رئیس جمهور خوب است یا بد. این مساله سوری است. تنها چیزی که می‌خواهیم این است که آن‌ها از هر چیزی را که خون، قتل و شکنجه در سوریه را افزایش می‌دهد، متوقف می‌کنند.

خبرنگار:فرانسه در معرض مشکلی واقعی متعلق به جهادیون مستقر در خاک سوریه قرار دارد، آیا جهادیون در زندان های شما هست؟

بشار اسد:به صرف نظر از ملیت ها، مقامات ذیصلاح آمار ها را در اختیار دارند،  اما در هر صورتآنان  مشمول قوانین سوریه خواهند بود.

خبرنگار:آیا فرانسوی ها در زندان های شما هست؟

رئیس جمهور سوریه: آمارها را در اختیار ندارم، تروریست تروریست است چه فرانسوی باشد چه سوری باشد.

خبرنگار نشریه پاریس مچ:در صورت حصول توافق با «نیروهای حمایت مردمی» و ورود ارتش به این سرزمین ها  چه برخوردی با ۴۰۰ جهادی فرانسوی خواهید داشت که در حال حاضر در این منطقه زندانی هستند؟

 بشار اسد:همه تروریست‌های مستقر در مناطق تحت کنترل دولت سوریه مشمول قوانین سوریه خواهند بود. قانون سوریه در رابطه با تروریسم بسیار واضح است و آنها در دادگاه‌های ویژه تروریسم محاکمه می‌ شوند.

خبرنگار:شما قصد ندارید آن تروریست ها را به اروپا بازبگردانید همانگونه که رجب طیب اردوغان(رئیس جمهور ترکیه) انجام داد؟

بشار اسد: اردوغان به دنبال باج گیری از اروپا است، کسی که به خودش احترام قائل است به این روش حرف نمی زند، مؤسسات و قانون وجود دارد و موضوع ارسال تروریست ها یا هر نفری محکوم شده به کشور دیگری بر اساس توافقنامه ها بین کشورها انجام می شود. بیرون راندن یک تروریست از زندان تا غیر نظامیان را بکشد یک اقدام غیر اخلاقی است.

خبرنگار:هشت سال از جنگ گذشت و کشور نابود، تعدادی از شهر ها نابود شدند..نیمی از ساکنان آواره شدند و صدها هزار کشته شدند.. آیا قبول دارید که بدون حمایت روسیه یا ایران قادر نبودید که در این نبرد پیروز شوید؟

رئیس جمهور سوریه:جنگ دشوار است و آسان نیست و ما هم ابرقدرت نیستیم. ما در حال جنگ با ثروتمندترین و قدرتمندترین کشورهای جهان هستیم. طبعاً هیچ شکی وجود ندارد که حمایت دوستانمان به کاهش تلفات منجر شده و به ما برای بازپس‌گیری سرزمین مان کمک کرده است. اگر از ما می‌پرسید که آیا سوریه بدون برخورداری از این حمایت به سوی تجزیه یا شکست کامل می‌رفت باید بگویم که این یک سوال فرضی است چرا که گاهی حدس زدن نتیجه بازی تنیس که در آن ۲ بازیکن دخیل هستند دشوار است چه برسد به جنگی که در آن ده ها بازیگر و صدها هزار فرد مسلح دخیل هستند.

خبرنگار:آیا شما در طول این جنگ حتی برای یک لحظه به ترک کشور فکر کردید؟

 بشار اسد: حقیقت این است که من  به آن فکر نکردم . چون این گزینه موجود نبود یا مطرح نبود. این موضوع فقط توسط مقامات غربی مطرح شد، نمی توانم به این گزینه فکر کنم مادامی که توسط ملت سوریه مطرح نشود، هنگامی که ملت سوریه می گویم، منظورم اکثریت مردم سوریه است نه اقلیتی از تروریست ها یا اقلیت ساختگی توسط آژانس های اطلاعات خارجی یا اقلیتی است که به دلیل دریافت پول از قطر دست به تظاهرات زدند. این موضوع توسط اکثریت مطرح نشده است بنابراین من ماندم.

خبرنگار نشریه پاریس مچ:از لحاظ نظامی «جبهه النصره» در سال 2013 چندین کیلومتری از محل سکونت شما فاصله داشت، آن به محله العباسیین و میدان العباسیین رسید؟

 بشار اسد:درست است. دمشق سال‌ها تحت محاصره کامل یا جزئی قرار گرفته بود. این بزرگ ‌ترین انگیز برای  من بود تا باقی بمانم و از کشورم دفاع کنم. این وظیفه من بر اساس قانون اساسی است که از مردم در برابر تروریسم دفاع کنم.

خبرنگار: در مورد بازسازی، گفته می شود که بازسازی حدود 300 میلیارد دلار تا 400 میلیارد دلار هزینه دارد، در سایه محاصره و تحریم های تحمیلی علیه شما که درد و رنج ملت سوریه را می افزاید، آیا طرحی برای خارج کردن ملت از تنگنا را در اختیار دارید؟

رئیس جمهور سوریه:صنعت  در سوریه دارد گسترش پیدا می کند. در برخی از بخش‌ها، به عنوان مثال بخش داروسازی در حال گسترش است، درمورد بازسازی. شما می‌توانید به حلب بروید که توسط تروریست‌ها به شدت ویران شده ‌است و هر سال شاهد تفاوت بزرگی خواهید شد. دولت و شهروندان مشغول بازسازی هستند.

خبرنگار:اما لیره سوریه در بدترین حالت قرار دارد. قیمت آن‌ها خیلی کم است و باید سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشید. آیا چین و کشورهای دیگر می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند؟

بشار اسد: اخیراً و در طول شش ماه گذشته، برخی از شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در سوریه آمده‌ اند، البته سرمایه‌گذاری خارجی در این شرایط کند به صورت کند باقی خواهد ماند. اما راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد. آن‌ها به زودی سرمایه‌گذاری خواهند کرد، اما این بدان معنی نیست که روند سرمایه ‌گذاری سریع خواهد بود. من یک واقع گرا هستم.

خبرنگار:چند سال طول می انجامد؟

رئیس جمهور سوریه:این به مدت ‌زمان محاصره و روش‌های آن بستگی دارد. این موضوع همچنین به بازگشت سوری‌ها از خارج بستگی دارد. حالا دارند برمی گردند، اما به تدریج. پاسخ دادن به این موضوع دشوار است. اما این یک فرآیند مداوم برای سال‌ها است.

خبرنگار: چند نفر سوری به سوریه بازگشت؟

رئیس جمهور سوریه: در کمتر از یک سال بیش از یک میلیون سوری بازگشتند و روند بازگشت در حال حاضر به خصوص پس از آزادسازی دمشق و مناطق جنوبی و اطراف آن افزایش یافت.البته بخشی از بازگشت نیز مربوط به بازگشت زیرساخت‌ها و سایر خدمات از قبیل برق،مدارس و بیمارستان‌ها است. متاسفانه این سه بخش بیشترین بخش هایی است که تحت ‌تاثیر محاصره قرار می‌گیرند. در عین حال غرب بر پناهندگان فشار وارد می کند تا به سوریه باز نگردند. آنان برای غرب یک مساله انسانی است که از آن به عنوان یک برگه برای اهداف سیاسی استفاده می شود.

خبرنگار: بسیاری از این مهاجران به دلیل که مخالف شما بودند رفتند. چگونه از آنان دعوت می‌کنید که تا برگردند. چگونه آن‌ان را به بازگشت تشویق می‌کنید؟ آیا از آنان عفو خواهد شد؟

رئیس جمهور سوریه:بسیاری از آنان طرفدار دولت هستند و انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۴  شاهد بر آن است و آنان در این انتخابات شرکت کردند و به نفع رئیس‌جمهور رای دادند. در مورد بازگشت آنان هیچ مشکلی وجود ندارد. این بازگشت بدون عفو عمومی صورت می گیرد. بخشی از کسانی که بر می‌گردند، مخالفان هستند که در برای آنان هیچ پرونده‌ای وجود ندارد زیرا آنان قانون را نقض نکردند. در مورد مخالفت با من، اکنون مخالفان در قلب سوریه وجود دارند و هیچ مشکلی وجود ندارد. ما به طور مداوم با آنان همکاری می‌کنیم. در مورد عفو عمومی، ما چند بار عفو عمومی صادر کردیم، چند ماه پیش یک عفو عمومی صادر کردیم، چون برخی می‌ترسند که بدون عفو عمومی بیایند. فکر می کنند که دستگیر خواهند شد اما تنها کسانی که سلاح حمل می‌کنند دستگیر می‌شوند و حتی آن ها را هم می بخشیم.

خبرنگار:سال گذشته هنگام آزادی غوطه به آنجا رفتم و با چند شورشی جوان دیدار کردم  که اسلحه حمل می ‌کردند. افسران سوریه از آنان خواستند تا سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به آنان گفتند که به آنان آسیبی نخواهد رسید. اما آنان گفتند: شما از ما می‌خواهید سلاح‌های خود را زمین بگذاریم زیرا می‌خواهید ما به ارتش ملحق شویم و این را نمی‌خواهیم..آنان به ادلب رفتند.. موضع شما چیست؟

رئیس جمهور سوریه:اگر بخواهیم در مورد حقایق صحبت کنیم، برخی از آن‌هایی که به ادلب رفتند خانواده‌هایشان را ترک کردند و ما به عنوان یک دولت از آنان مراقبت می کنیم. از سوی دیگر، افراد مسلحی وجود دارند که به ادلب رفتند، اما بعداً به ما بازگشتند. آن‌ها از ما درخواست کردند و ما به آنان اجازه دادیم تا برگردند و مشمول عفو شدند. به بیشتر آنان گفته می‌ شد که دولت یا ارتش شما را خواهند کشت. البته هنگامی که آن‌ها به مدت هفت سال به دور از دولت زندگی کردند. اما هنگامی که ارتش وارد غوطه شد، زندگی به حالت عادی بازگشت. مردم عادی به صورت عادی زندگی می ‌کنند. ما باید بدانیم که برخی از آنان می جنگند نه به دلیل اینکه افراط‌گرایان بودند، بلکه هیچ گزینه ای دیگری نداشتند یا با باید در کنار تروریست‌ها می جنگیدند یا کشته می شدند. آنان به تدریج پس از اینکه مطمئن شدند به سمت ما باز می‌گردند.

خبرنگار:امروز در برخی کشورها تظاهرات‌ها هست و در لبنان و عراق تظاهرات است و همه این تظاهرات کنندگان خواستار عزت هستند. آیا این همان حال تظاهر کنندگان است که در آغاز بحران سوریه تظاهر کردند؟

 بشار اسد:اگر می‌خواهیم در مورد شعارهایی مثل  آزادی صحبت کنیم، آن‌ها می‌توانند نقاب زیبایی باشند، اما چیزی زشت پشت آنها نهفته است. من به شما مثال می زنم. بوش یک و نیم میلیون عراقی را تحت عنوان دموکراسی به قتل رساند. سارکوزی تحت عنوان آزادی مردم لیبی در کشته شدن صدها هزار نفر از مردم لیبی سهیم بود. امروزه فرانسه، انگلستان و آمریکا با عنوان حمایت از کردها قانون بین‌المللی را نقض می کنند.کرد ها بخشی از ملت سوریه هستند و ملت مستقلی نیستند. در سوریه در سال ۲۰۱۱ همان شعارهایی بود.  آزادی.. آن‌ها برای کشتن پلیس و شهروندان و تخریب اموال عمومی به کار گرفته شدند. بنابراین ما نباید بر شعار ها متمرکز باشیم، بلکه بر حقایق روی زمین.

خبرنگار:در آغاز جنگ در سال ۲۰۱۱، شما زندانیان را از صیدنایا آزاد کردید. اتهاماتی وجود دارد مبنی بر اینکه شما این کار را برای آوردن زهر جهادی به مخالفان انجام دادید. چگونه به این موضوع پاسخ می‌دهید؟

رئیس جمهور سوریه:هر چند سال، ما عفو در سوریه را صادر می‌کنیم. این یک قاعده قبل از جنگ است. هنگامی که این عفو صادر می شود، قانون مواردی که مشمول عفو نمی شوند تعیین می کند، مواردی در قانون به نام افراد افراطی را نداریم سپس همه مشمول عفو می شوند. افرادی در سال 2011 از زندان خارج شدند چون مدت زندانی آنان به پایان رسید و آنان مشمول عفو نشدند. اگر افراط گرایان یا تروریست‌ها را برای کشتن ارتش سوریه و غیر نظامیان از زندان خارج می کنیم چگونه برنده می‌شدیم؟

خبرنگار:من قبلا در مورد صیدنایا صحبت کردم. شما مراکز بازداشت و زندان های دیگری هم دارید. من یک همکار با نام مانون لوازو دارم. وی مستندهایی در مورد تجاوز جنسی در زندان های شما منتشر کرده است. نظر شما در این مورد چه است؟

رئیس جمهور سوریه:بین صحبت کردن در مورد سیاست اعمال‌شده و اشتباهات فردی تفاوتی وجود دارد. آزار یا تجاوز جنسی در جامعه سوریه رواج ندارد، اما اگر چنین مواردی وجود داشته باشد، قانون مجازات می‌شود. این موارد فردی است. اما اگر یک سیاست اعمال شده در هر جایی در جهان، ما آن را محکوم می کنیم زیرا این موضوع اخلاقی نیست و ضد ثبات در سوریه است. ما نمی توانیم در مورد ثبات و رابطه آرام بین شهروندان صحبت کنیم در حالی که شکنجه یا کشتن و یا هرگونه تعرض وجود دارد.

خبرنگار:آیا از محل اختفای ابوبکر البغدادی سرکرده داعش، اطلاعی داشته  اید و اینکه در عملیات علیه وی با آمریکا همکاری کرده اید؟

رئیس جمهور سوریه:همیشه وقتی با این سوال مواجه می‌شوم خنده‌ام می‌گیرد. چرا که سوال مهمتر این است که آیا البغدادی واقعاً کشته شده یا خیر و اینکه آیا این نمایشی که آمریکا ترتیب داده؛ واقعاً اتفاق افتاد؟

خبرنگار:اما داعش به کشته شدن البغدادی اقرار کرد!!

رئیس جمهور سوریه:بله. اما خود داعش ساخت آمریکا است. این گروه تروریستی جزو نمایشنامه است. هنگامی که البغدادی در زندان آمریکایی بود، آمریکا بازیگری به او آموخت. بنابراین من می گویم که این حادثه نمایشنامه بزرگی است، اما آیا واقعا اتفاق افتاد؟ ما نمی دانیم.. این بدان معنا نیست که وی کشته نشده است، اما اگر کشته شود، او کشته نمی‌شود زیرا او یک تروریست است. آنها قادر بودند زمانی که داعش نفت را از سوریه به عراق منتقل کند، به آن ضربه بزنند اما این کار را انجام ندادند. افزون بر این هنگامی که داعش به ارتش سوریه در دیرالزور حمله کرد، آمریکا به ارتش سوریه ضربه زد و به داعش حمله نکرد. بنابراین ما با آمریکاهایی همکاری نکرده ایم. ما در مبارزه با تروریسم نمی توانیم با کسانی که از تروریسم حمایت می کنند، همکاری کنیم.

خبرنگار:پس چرا دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از سوریه تشکر کرده است؟

رئیس جمهور سوریه:این هم یکی از جوک‌های بامزه ترامپ است. این فقط یک جوک است.

خبرنگار نشریه فرانسوی: در دیدار من با شما در سال 2013 میلادی شما برای من تاکید کره اید که ارتش سوریه هرکز از اسلحه شیمیایی استفاده نکرده است اما بعد از آن مساله خان شیحون سپس دوما آمده است.. چرا این مجموع شواهد مربوط به استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط ارتش سوریه وجود دارد؟

رئیس جمهور سوریه:نه… شاهدی بر ادعای استفاده از سلاح شیمیایی تا امروز وجود ندارد. استفاده از این سلاح جان صدها یا هزاران نفر را خواهد گرفت و این این اتفاق نیفتاد.. اما سبب مجموع این شواهد این است که ارتش سوریه در برابر تروریست ها پیشرفت می کرد، پس باید بهانه ای وجود داشته باشد تا به ارتش سوریه ضربه بزنند و این امر اتفاق افتاد. ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در دو مورد منتشر می شد: هنگامی که ارتش سوریه در حال پیشرفت باشد یا وقتی که برای عملیات بزرگی آماده می شویم پس آنها قبل از آغاز عملیات این ادعا را منتشر می کردند تا ارتش سوریه را تهدید کنند. چیز دیگری هم هست. ما به خوبی پیشرفت می کنیم پس چرا از سلاح شیمیایی استفاده کنیم؟ ارتش سوریه به هر جا وارد می شود، غیرنظامیانی که در آن جا وجود دارند  به زندگی طبیعی خود باز می گردند. پس آنها چطور باقی ماندند و ما از سلاح شیمیایی استفاده کردیم؟ در واقع دروغگویی در مورد این موضوع در رسانه های غربی و در سیاست های غربی محدویتی ندارد.

خبرنگار نشریه فرانسوی پاریس مچ:از شما متشکرم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی بشار اسد سوریه

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.