دولت سوریه تصمیم خود را برای جلوگیری از سرقت و قاچاق نفت این کشور اتخاذ کرد و با بمباران مجموعه ای از تانکرها و مراکز پالایش نفت این تصمیم را عملی کرد.

 

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت:بحران سوریه که از هشت سال پیش آغاز شد و همچنان ادامه دارد به گفته «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه «راشا تودی» به انگلیسی  به دلیل خط لوله نفت ایران که قرار بود از اراضی سوریه عبور کند و به بندر«طرطوس»در ساحل دریای مدیترانه برسد، آغاز شد.حالا این بحران  به نظر می رسد وارد مرحله جدیدی شده است اما این بار به دلیل نفت سوریه و تلاش ها برای سرقت و قاچاق آن است.

آنانی که میلیاردها دلار برای آموزش و تسلیح گروه های مسلح برای جلوگیری از کشیدن خط لوله نفت ایران از طریق اراضی سوریه تزریق کردند حالا می خواهند نفت سوریه را از چاه هایش در شرق فرات سرقت کرده و به ترکیه قاچاق کنند آن هم به همان شیوه ای که گروه تروریستی داعش در زمان سیطره بر این چاه ها انجام می داد یعنی از طریق ترکیه و منطقه کردستان عراق و می خواهند و به درآمدی 30 میلیون دلاری در ماه دست یابند.

دولت سوریه پس از دستیابی به اطلاعاتی مبنی بر قاچاق نفت از طریق «جرابلس» و اربیل به سمت بندرهای ترکیه برای تحویل آن به مشتری های مجهول الهویه، با بمباران مجموعه ای از تانکرهای نفتی و مراکز پالایش نفت در مناطق تحت سیطره نیروهای دموکراتیک سوریه  تصمیم شجاعانه ای را روز گذشته اتخاذ کرد.

این تصمیم و بمباران هوایی تأکید می کند که دولت سوریه به هر قیمت ممکن و هر چه نتیجه اش باشد اجازه نمی دهد که ثروت های نفتی اش که حق ملت سوریه است سرقت برود. این بمباران با انتقادهای شدید «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه همزمان شد که کردها را هدف قرار داد و گفت که آنها به عهدها خیانت کرده و توافقنامه ها برای گفت و گو و هماهنگی با دولت سوریه را پس از تصمیم واشنگتن برای خروج نیروهایش از شمال شرق سوریه نقض کردند.

لاوروف کاملا بر حق بود که موضع گیری های رهبران مناطق اداره خودمختار و نیروهای «قسد» که اکثریت آن را کردها شکیل می دهند را «فرصت طلبانه» توصیف کرد. به نظر می رسد که کاسه صبر دولت روسیه لبریز شد و دیگر سیاست چند وجهی و بازی روی طناب که اداره خودمختار به طور مشخص در پرونده سوریه در پیش گرفته را تحمل نمی کند زیرا زمانی که از حمایت و پشتیبانی آمریکا برخودار است با آمریکایی همراهی می کند و وقتی آمریکا دست از این حمایت بکشد و اعلام کند که نیروهایش را از سوریه خارج می کند علیه آمریکا می شود.

حمله هواپیماهای سوریه ای به تانکرهای نفت و پالایشگاه ها بازتاب دهنده اصرار سوریه چه به طور مستقیم و چه به طور غیرمستقیم بر حمایت کامل از ثروت های سوریه و آغاز جلوگیری از قاچاق آن و رسیدن به مشتری های توطئه گر از جمله اسرائیلی هاست. همچنین بعید نیست که مرحله آینده شاهد شعله ور کردن فتیله جنگ چریکی علیه نیروهای آمریکایی اشغالگر چاه ها نفتی و گازی باشد. جنگی به مانند جنگ چریکی علیه نیروهای آمریکایی در عراق که باعث شد آمریکا نیروهایش را از این کشور خارج کند.

این نفت حق دولت و ملت سوریه با همه رنگ ها و طیف های دینی و نژادی اش است و نیروهای دموکراتیک سوریه با حمایت آمریکا و اسرائیل حق ندارد و نباید بر آن مستولی شده، سرقتش کرده و قاچاقش کند.

نیروهای دموکراتیک سوریه و رهبرانش با آتش بازی می کنند و نه فقط انگشتان خود بلکه همه حامیان کُرد خود را می سوزانند و در هر صورت آنها در میان قومیت شان اقلیتی بیش نیستند و هیچ راه حلی جز بازگشت به آغوش کشور سوریه مادر بر اساس تفاهم هایی که با نظارت روسیه به آنها دست یافته شد، وجود ندارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.