در آمریکا، تحقیقات درباره پرونده استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان ادامه دارد. این در حالی است که قرار شده کمیته امور قضایی مجلس نخستین جلسه استماع مربوط به استیضاح ترامپ را روز 4 دسامبر برگزار کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان آمریکا نخستین جلسه استماع مربوط به استیضاح ترامپ را روز 4 دسامبر (13 آذر) ساعت 10 صبح به وقت محلی برگزار می‌ کند.

رئیس کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان آمریکا به دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور تا 1 دسامبر (10 آذر) مهلت داد که آمادگی خود را برای شرکت در جلسات بازخواست (پرسش و پاسخ) اعلام کند.

روند تحقیق و بررسی در استیضاح رئیس جمهور آمریکا ادامه دارد و کار تهیه و تنظیم گزارش کمیته‌ های مجلس نمایندگان پشت پرده پیگیری می‌ شود.

دموکرات ها می گویند اسناد خوبی در دست دارند که سوء استفاده ترامپ را از قدرتش ثابت می کند.

تازه‌ ترین رویدادی که در این زمینه اتفاق افتاد، حکمی است که یکی از قضات فدرال روز گذشته صادر و راه را برای حضور شاهدان بیشتر و ارائه‌ شهادت هموار کرد.

«کتانجی براون جکسون» قاضی فدرال، حکمی صادر کرد که بر اساس آن، «دان مک گان» مشاور پیشین کاخ سفید باید به احضاریه‌ کنگره گردن نهاده و برای ارائه‌ شهادت در نشست پرسش و پاسخ حاضر شود. به این ترتیب، تلاش‌ های دونالد ترامپ برای سنگ اندازی در مسیر تحقیق و بررسی در موضوع استیضاح ناکام ماند. تصمیم و رای این قاضی فدرال، ادعا‌های پیشین دولت ترامپ را مبنی بر اینکه مقام‌های کاخ سفید در پیروی کردن از احضاریه‌ های رسمی مجلس نمایندگان مصونیت دارند رد می‌ کند.

قاضی جکسون در حکمی تند در 118 صفحه نوشت: «خیلی ساده است ... روسای جمهور، پادشاه نیستند.» وی افزود: «.. مصونیت کامل از فرایند اجباری کنگره، وجود خارجی ندارد.»

«استیو کوهن» نماینده‌ دموکرات مجلس نمایندگان هم گفت: «به علت سنگ اندازی‌های این دولت، به تلاش‌ های ما برای انجام نظارت درست و حسابی که در قانون اساسی بر آن تاکید شده است ترتیب اثر داده نمی‌ شود؛ لذا رای دادگاه اقدام خوبی است؛ نظارت در آمریکا قانون دارد.»

کاخ سفید اعلام کرد که وزارت دادگستری برای این حکم درخواست تجدیدنظرخواهی می‌ کند. «استفانی گریشام» سخنگوی کاخ سفید گفت: «ما اطمینان داریم که در نهایت این اصل مهم در قانون اساسی که دولت به آن استناد کرده است محقق خواهد شد.»

در ماه مه گذشته، کاخ سفید مانع از آن شد که مک گان از احضاریه‌ رسمی کمیته‌ قضایی مجلس نمایندگان پیروی کند و برای ارائه‌ توضیح حاضر شود. در آن هنگام و پس از انتشار گزارش  «رابرت مولر» بازپرس ویژه در زمینه‌ تبانی ترامپ با روسیه و دخالت مسکو در روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016، گفته شده بود مک گان شاهد چندین مورد بوده که ترامپ در روند بررسی پرونده‌ تبانی با روسیه دخالت کرده است. اکنون، وکیل مک گان گفت که او از احضاریه‌ مجلس نمایندگان پیروی خواهد کرد مگر آنکه دستور دیگری صادر شود.

نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا می‌ توانند از این حکم استفاده کنند و دیگر مقام‌ های دولت ترامپ همچون «میک مالوینی» سرپرست کارکنان کاخ سفید و «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی را برای ارائه‌ شهادت فرا بخوانند.

«مایک کوئیگلی» دیگر نماینده‌ دموکرات مجلس نمایندگان گفت: «فکر می‌ کنم این (حکم) پیامی برای همه‌ شاهدانی دارد که از فرمان احضاریه سرپیچی کردند و کاخ سفید مانع حضور آنان در نشست‌ های پرسش و پاسخ شد. وقت آن رسیده است که آنها (در نشست ها) حضور پیدا کنند.»

در حالی که مک گان شاید ناچار باشد در نشست حاضر شود، در حکم قاضی به روشنی بیان شده که او هنوز هم می‌ تواند با استفاده از امتیاز دستگاه اجرایی از پاسخ دادن به پرسش‌ها خودداری کند. با این وجود، نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان بدون هیچ ترسی تلاش می‌ کنند تا به فرایند استیضاح شتاب بیشتری ببخشند.

رئیس کمیته‌ اطلاعاتی مجلس نمایندگان در بیانیه‌ای نوشته است: «شهادت شاهدان و اسنادی که موفق شدیم به دست بیاوریم الگویی حقیقی را آشکار می‌ کنند که خیلی قوی، بلامنازع و نکوهش گرانه است.»

«زو لافگرن» یکی دیگر از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان گفت: «کمیته‌ اطلاعاتی حقیقت یابی کرده است. دادخواست‌ های تجدیدنظر خواهی بیهوده و بی معنی نمی‌ تواند ما را ماه‌ ها معطل کند و با توجه به تصمیم گیری‌ های مستدل ما بایستی کار را به پیش ببریم.»

«آدام شیف» رئیس کمیته‌ اطلاعاتی مجلس نمایندگان گفته این کمیته هر روز دارد اطلاعات تازه‌ ای به دست می‌ آورد. متن 15 شهادتنامه از 17 شهادتنامه‌ دریافتی منتشر شده و در اختیار عموم مردم قرار گرفته است. «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان مسئولیت دارد بند‌های استیضاح را تهیه و تنظیم کند.

تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا با همتای اوکراینی خود در تابستانی که گذشت، سرآغاز تحقیقات مربوط به استیضاح رئیس جمهور آمریکا شده است. در آن تماس تلفنی رئیس جمهور اوکراین سراغ کمک‌ های نظامی آمریکا به کشورش را می‌ گیرد اما او آن را مشروط به ضربه زدن به رقیب انتخاباتی اش می کند. 

دونالد ترامپ از «ولودیمیر زلنسکی» می‌ خواهد که دو کار انجام دهد: یکی تحقیق درباره دخالت اوکراین در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و دیگری تحقیق درباره شرکتی که پسر جو بایدن در آنجا مشغول به کار بوده است. جو بایدن مهمترین رقیب ترامپ در آن زمان بود.

به این ترتیب دونالد ترامپ متهم است که با به تعلیق درآوردن کمک 400 میلیون دلاری نظامی به اوکراین، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین را تحت فشار قرار داده که علیه «هانتر بایدن» پسر «جو بایدن» تحقیقات فساد مالی به راه بیاندازد تا به رقیب انتخاباتی احتمالی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 ضربه بزند. 

در شرایط فعلی استیضاح به معنای وارد کردن اتهاماتی از سوی کنگره آمریکا است که می‌ تواند مقدمه‌ ای برای محاکمه رئیس جمهور باشد. قانون پیش بینی کرده که رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور و مقامات کشوری آمریکا را می توان پس از استیضاح به خاطر خیانت به کشور، رشوه خواری و سایر جرایم مرتبط با مناصب اصلی دولتی و محکومیت به دلیل این جرائم از سمت هایشان برکنار کرد.

روند استیضاح باید از مجلس نمایندگان شروع شود و به جریان افتادن آن به رای اکثریت نمایندگان (نصف به علاوه یک) نیاز دارد. در صورت کسب این رای، محاکمه در سنا برگزار خواهد شد. در این مرحله رای دوسوم نمایندگان سنا برای برکناری رئیس جمهور لازم است.

در تاریخ آمریکا هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.