در واکنش به اقدام ترامپ، دو مقام ارشد نظامی تهدید به استعفا کرده اند. موارد معدودی از این وضعیت در تاریخ روابط رئیس جمهور با ارتش آمریکا وجود دارد که فرماندهان رده‌ های بالا، رئیس جمهور را تحت فشار قرار دهند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز گزارش داد مقامات دولت آمریکا اعلام کردند «ریچارد اسپنسر» وزیر نیروی دریایی و دریاسالار «کالین گرین» فرمانده نیرو‌های ویژه سیلز تهدید کرده اند اگر ترامپ اقدامات برای اخراج یکی از اعضای نیرو‌های ویژه و دخیل در ارتکاب جنایات جنگی را متوقف کند، از سمت خود استعفا می‌ کنند.

 ترامپ این هفته در توئیتر نوشت مهناو ادوارد گالاگِر باید در واحد خدمتی خود باقی بماند. 

موارد معدودی از این وضعیت در تاریخ روابط رئیس جمهور با ارتش آمریکا وجود دارد که فرماندهان رده‌های بالا، رئیس جمهور را تحت فشار قرار دهند.

وزیر نیروی دریایی آمریکا بعدا این موضوع را رد کرد که تهدید به استعفا کرده است، ولی گفت: برنامه‌ های انضباطی در مورد گالاگر انجام خواهند شد.

اسپنسر گفت: سخنان ترامپ در توئیتر را به منزله دستور رسمی تلقی نمی‌ کند.

وی افزود: رئیس جمهور به عنوان فرمانده کل قوا این اختیار را دارد که مداخله و این روند را متوقف کند.

گالاگر، خودش را یکی از صریح‌ ترین طرفداران ترامپ معرفی می‌ کند و به ارتکاب چند جرم از جمله این موارد متهم است: تیراندازی به طرف غیر نظامیان، قتل یکی از اسیران داعش با استفاده از کارد شکاری در عراق و تهدید به کشتن نیرو‌های سیلز که درباره او گزارش می‌ دادند.

دادگاه نظامی که برای محاکمه گالاگر برگزار شد، وی را از این اتهامات تبرئه کرد.

گالاگر در خصوص این جرم محکوم شد که با عکس گرفتن با جسد اسیر نوجوان و کشته شده داعشی، موجب بی اعتباری نیرو‌های مسلح آمریکا شده است. نیروی دریایی به این سبب، گالاگر را تنزل درجه داد.

ترامپ جمعه هفته گذشته این تنزل درجه را لغو کرد که این اقدام، خشم مقامات نیروی دریایی از جمله گرین را برانگیخت. اسپنسر و گرین چاره‌ ای جز پذیرش این اقدام ترامپ نداشتند. با وجود این، آنها به برنامه‌ های خود برای اخراج گالاگر از واحد سیلز ادامه دادند.

رئیس جمهور روز پنجشنبه بار دیگر در این پرونده مداخله کرد و گفت: گالاگر نباید اخراج شود.

او با اشاره به سنجاق طلایی عضویت در یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا در حساب توئیترش، نوشت: «نیروی دریایی، سنجاق عصای سه شاخه سرباز جنگی و نیروی ویژه نیروی دریایی آمریکا ادی گالاگر را از او نخواهد گرفت. این پرونده از ابتدا به شکل بسیار بدی اداره شد. سر کارتان برگردید».

«مارک اسپر» وزیر دفاع و «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در واکنش به این توئیت ترامپ هشدار دادند اگر ترامپ به صدور دستور مستقیم از طریق توئیت ادامه دهد، با عواقب سختی روبرو خواهد شد. او اسپنسر و گرین را از دست می دهد، موجب خشم بیشتر سران ارتش می‌ شود و آسیبی غیر قابل بیان به ده‌ ها حاکمیت اصول قضایی ارتش وارد می‌ کند.

مقامات دولت آمریکا گفته‌اند امیدوار هستند ترامپ اجازه دهد روال فعلی در خصوص برخورد با گالاگر ادامه پیدا کند اما مشخص نیست که رئیس‌ جمهور آمریکا چنین کاری انجام دهد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.