روابط نظامی روسیه و مصر به شکل چشمگیری در حال پیشرفت است و در آینده نزدیک به دوران طلایی «جمال عبدالناصر» رئیس جمهور اسبق این کشور می رسد.

 

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در بخش سخن سردبیر روزنامه رأی الیوم نوشت: به نظر می رسد که روابط مصر و آمریکا  پس از تصمیم مصر برای پیش بردن قرارداد خرید هواپیماهای روسی از نوع«سوخوی 35» به ارزش بیش از دو میلیارد دلار، در ماه های آینده به سمت مرحله جدیدی از تنش برود.

«آر کلارک کوکر» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی و نظامی در دیدار با خبرنگاران طی حضورش در نمایشگاه هوایی «دبی» تأکید کرد که:« در صورتی که مصر اقدام به خرید هواپیماهای روسی بکند، کشورش علیه مصر تحریم هایی را اعمال می کند و این کشور را از تسلیحات محروم می کند و قاهره از این خطرات به خوبی آگاه است.»

این تهدید آمریکا در عین آن که گروکشی است تحریک آمیز نیز هست و به گونه ای با مصر این کشور مهم در منطقه رفتار می کند که گویی جمهوری موز است اگر نگوییم کمتر از آن است و این ارزیابی اشتباه به تمام معنای کلمه است و بازتاب دهنده جهل تاریخی است.

این حق شرعی مصر است که هر سلاحی را از هر کشوری که هواپیماها و سلاح های پیشرفته بفروشد، بخرد تا توان دفاعی و هجومی اشی را تقویت کند و امنیت ملی اش را حفظ کند و این کشور را برای مقابله با خطراتی که تهدیدش می کند و در رأس آنها کاهش سهم اش از آب رود «نیل» به دلیل پروژه سد«النهضه» اتیوپی، قادر سازد؛ و اینها خطراتی است که هدفش گرسنه کردن میلیون ها کشاورز مصری و کاهش مقدار تولید برق است که سد«العالی» تولید می کند.

پس از آن که دولت اشغالگر اسرائیلی به نزدیک به 20 هواپیما از نوع« اف 35» دست یافت رهبران مصر برای ایجاد توازن نظامی درخواست خرید هواپیماهای شبح «اف35» را ارائه کردند اما وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) این درخواست را برای حفظ برتری نظامی استراتژیک اسرائیل رد کرد؛ امری که باعث شد رهبران مصر به مسکو بروند تا هواپیماهای جایگزین روسی از نوع«سوخوی 35» که پیشرفته تر است را بخرند. رهبران مصر همچنین برای تقویت نیروی هوایی خود هوایپماهای «رافال» فرانسوی را خریدند و با هیچ گونه مانع یا شروطی رو به رو نشدند بلکه با استقال کامل رو به رو شدند.

روابط نظامی روسیه و مصر به شکل چشمگیری در حال پیشرفت است و در آینده نزدیک به دوران طلایی در زمان حکومت «جمال عبدالناصر» رئیس جمهور اسبق این کشور می رسد. پیش و پس از سفر «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه  به مصر در هفته گذشته دو کشور بر سر چند قرارداد نظامی از جمله قرارداد موشک های ضد زره «کورنت»، تانک های «تی 90» ، سامانه موشکی «اس300»، بالگردهای باربری نظامی  و نیز هواپیماهای«می29»، ایجاد نیروگاه اتمی برای تولید برق در منطقه «الضبعه» و برگزاری رزمایش های نظامی مشترک و اجازه دادن به هواپیماهای نظامی روسی برای استفاده از حریم هوایی مصر و نیز استفاده از پایگاه های نظامی اش توافق کردند.

این حق مصر به عنوان یک کشور مستقل دارای استقلال است که منابع تسلیحاتی خود را به ویژه در رویارویی با اسرائیل که همچنان تهدید مستقیم و غیر مستقیم امنیت ملی اش به شمار می رود، تنوع ببخشد زیرا این اسرائیل است که پشت طرح سد النهضه اتیوپی قرار دارد و خود این رژیم است که موشک های ضد هوایی را پیرامون آن برای حمایت از سد نصب کرد و سرمایه های لازم برای ساختش را فراهم کرد.

پس از شکست موشک های «پاتریوت» آمریکایی در مقابله با موشک های بالستیک یمنی که با کمک تکنولوژی پیشرفته ایرانی ساخته شده اند، در جریان سه حمله به عربستان در کمتر از یک ماه( تأسیسات آرامکو در غرب ریاض، میدان نفتی«الشیبه»و اخیرا میدان ها و تأسیسات نفتی بقیق و خریس) مصر و دیگر کشورها وادار شدند که منابع تسلیحاتی جدیدی را پیدا کنند همانطور که دیگر کشورهایی مانند ترکیه که سامانه موشکی«اس 400» روسیه را خرید و اکنون برای خرید هواپیماهای«سوخوی 35» که بر اساس ارزیابی های کارشناسان غربی کارآمدتر هستند و تجهیزات نظامی و تکنولوژیک آنها بر همتای آمریکایی اش یعنی«اف35» برتری دارند، مذاکره می کند.

مصر نمی تواند به هواپیماهای «اف16» آمریکایی پوسیده و کهنه تکیه کند آن هم در حالی که اسرائیل هواپیماهای «اف35» پیشرفته را در اختیار دارد حتی اگر این کارش منجر به قطع کمک های آمریکایی به ارزش دو میلیارد دلار شود که بیشتر آن (1.3) برای خرید سلاح و ادوات نظامی می شود. این کمک ها در هر حال کمک هایی است که در برابر کمک های آمریکا به اسرائیل که سالیانه پنج میلیارد دلار است، ناچیز است.

آمریکا به همپیمانانش احترام نمی گذارد و وقتی مساله مربوط به اسرائیل می شود با آنها به شیوه از بالا به پایین و تحریک آمیز برخورد می کند و چه بسا تجربه ترکیه عضو ائتلاف ناتو با آمریکا بهترین مدرک در این زمینه است، زیرا زمانی که «رجب طیب اردوغان»رئیس جمهور ترکیه برای خرید موشک های اس400 به مسکو رفت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا او را به نابودی اقتصاد ترکیه و اعمال تحریم ها بر این کشور و کنار زدنش از برنامه های تولید هواپیماهای پیشرفته اف35 تهدید کرد. برخی اطلاعات درز کرده در رسانه ها آمریکایی تأکید می کند که ترامپ در دیدار اخیر اردوغان با وی در واشنگتن در هفته گذشته برای حفظ دوستی با آمریکا وی را در برابر چندین گزینه درباره مساله خرید این سامانه موشکی قرار داد: یا این سامانه را نابود کند یا تفکیکش کند یا آن را به روسیه بازگرداند و به اردوغان مهلت کوتاهی برای تصمیم گیری داد و نمی دانیم که پاسخ اردوغان چه بود ولی احتمال رد کردن خواسته های ترامپ بیشتر است.

مصر می تواند با این گروکشی آمریکا با قدرت مقابله کند زیرا از این کمک های آمریکایی استفاده بسیار کمی می برد به ویژه آن که کمک های آمریکایی محدود به خرید هواپیماهای نظامی به درد نخوری که عمر فرضی آنها به پایان رسیده  است مانند «اف16» که تکنولوژی مهم و اساسی شان از آنها عاری شده و نمی توان از آنها علیه اسرائیل استفاده کرد، می شود.

پاسخ به این گروکشی باید گام نهادن به سوی خرید هواپیماهای سوخوی35 و از آن فراتر خرید سامانه های موشکی  اس400 پیشرفته و نیز خرید تانک ها و بالگردهای پیشرفته باشد. ما بعید نمی دانیم که این واکنش سریع باشد و امیدواریم که سناریوی سال 1960 زمانی که جمال عبدالناصر به آمریکا پشت کرد و سلاح از چک خرید و از توان کارشناسان روس برای ساخت سد العالی استفاده کرد، تکرار شود.

آیا تاریخ تکرار می شود؟ آیا زمان زیبا، یعنی زمان کرامت و عزت نفس و زعامت مصر باز می گردد؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.